Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies voor Stevens fiets - Forum Wereldfietser

Advies voor Stevens fiets

Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een fiets voor woon-werk verkeer (30 km) en wat toertochten door Nederland, België en Duitsland van maximaal 150 km per dag. Mogelijk zitten fietsvakanties in Europa er in de toekomst ook in. Ik heb gekozen om een Stevens fiets te kopen. Dan kijk ik naar overjarig modellen van de Primera Lite, Primera Luxe of Randonneur, dit zijn wat over jarige modellen betreft, allen herenframes. Als het beter is een damesframe te nemen dan zal ik kiezen voor de Primera lite vanwege mijn budget van max 850 euro.

Primera Lite
http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... =equipment

Primera Luxe
http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... =equipment

Randonneur
http://www.stevensbikes.de/2011/index.p ... =equipment

Ik wil een lichte fiets, het liefst zonder verende voorvork (want dat maakt de fiets weer lichter) maar met magura hydraulische remmen. Nu heeft de primera luxe een verende voorvork en de primera lite en randonneur v-brakes. Het lijkt mij handiger en goedkoper de v-brakes te vervangen voor magura remmen dan de verende voorvork te vervangen voor een normale (Stevens) voorvork. Of denken jullie daar anders over?

Deze Stevens fietsen hebben dus 28 inch banden en ik ben 1,58 cm maar heb wel een binnenbeenlengte van 71 cm. In hoeverre heb ik dan 26 inch wielen nodig? Mijn gewicht is 50 kg. Ik twijfel nog over een damesframe (46 cm) of herenframe (48 cm). Al wordt dat laatste denk ik mogelijk al snel te groot of valt dat mee met mijn lengte? Wat is jullie advies hierin?

Bij Presto waar ik mijn Stevens fiets wil gaan halen zei de verkoper dat het opmeten niet belangrijk is. Het zadel moet een stukje omlaag en mogelijk kan het stuur iets naar voren. Dit voelt voor mij niet echt prettig, terwijl ik de Stevens fietsen wel erg mooi en geschikt vindt. Eigenlijk ging mijn voorkeur uit naar een winkel met een pasfiets zoals de vakantiefietser of cycleforyou, omdat ik graag zekerheid wil hebben van een goed passend frame om knie-, nek-, schouder- en rugklachten te voorkomen. Echter zijn de fietsen die in zulke winkels verkocht worden al snel boven mijn budget. Hoe kan ik zelf controleren of ik goed op mijn fiets zit?

Alvast erg bedankt!
Ik heb een randoneur, van 2010, vorig jaar gekocht met korting wegens oud model in Amersfoort. Ik vind hem heerlijk, en ben er nu twee keer mee op vakantie geweest, en ga vrijdag op de trein naar Wenen voor een Donau fietstocht met tent achterop.

Dat hij V brakes heeft, heb ik nog nergens last van gehad, ook niet in de Ardennen heuvelaf met bagage en mezelf die alleen al 122 kilo weegt ;-) Gewoon je verstand gebruiken bij het dalen, en weten waar je limiet ligt helpt veel beter dan hydraulische remmen soms!
Dus ik zou zeggen, ga voor de randoneur. Mij werd de Primera afgeraden, omdat de voornaaf/dynamo in de Randoneur better is, en dus lichter loopt. of dat ergens op slaat weet ik niet, maar wie weet kan iemand anders daar wat op zeggen.
Hydraulische remmen zijn mooi, maar er is niets mis met v brakes, zeker voor een vlieggewicht zoals jij. Passen en meten zijn wel degelijk van belang, en ik maak me wat zorgen over de gemakkelijke opmerking van de verkoper dat het zadel gewoon omlaag kan en het stuur wat naar voren. Dat is geen goed plan.
Bij jouw lengte is een 26 inch fiets toch echt al snel een beter idee. Wel moet je oppassen dat je geen te lang frame koopt. Veel herenframes zijn dan te lang. Bovendien moet het frame gezien jouw lengte en gewicht niet al te zwaar en stijf zijn. Alles bijeen is dit best een lastige combinatie van eisen, en binnen je budget heb ik even nog niet de gouden tip.
Wim
+1

Uit je verhaal begrijp ik dat je relatief lange benen hebt en dus een wat korter dan gemiddeld bovenlijf bij gelijke lengte. Bij het vinden van een passende fiets is niet de hoogte, maar de lengte (van zadelbuis tot balhoofdbuis) van belang. Voor jou dus een relatief kleine framemaat. Ik zou persoonlijk altijd voor een herenframe gaan. Dat is steviger als je met bagage fietst. En ik zou me niet vastpinnen op één merk. Het is net als met kleding en schoenen: sommige merken voelen goed en andere hebben niet de juiste snit voor een bepaald persoon. Probeer op basis van informatie op internet tot een shortlist van 3-5 fietsen te komen van verschillende merken en maak een definitieve keuze na proefrijden.
Nou, met een lengte van 157cm en kruishoogte van 71,5cm heb ik ook korte benen, dus we kunnen wel stellen dat Francisca ook korte benen heeft.

Dat gezegd hebbende weet ik niet hoe Stevens de maten bepaald. Er zijn zoveel fietsenlassers (/framekopers) tegenwoordig dat het erg lastig is om van een afstand te zeggen welke maat je zou moeten hebben.
Waar je vooral op moet letten is bij het fietsen van een klein rondje (paar km) dat je ontspannen kunt zitten. Eigenlijk is een paar km te kort en zou een uurtje fietsen pas afdoende zijn voor een eerste indruk. Het ontspannen gevoel is het belangrijkste.
* Zit de derrière ontspannen zonder teveel druk?
* Wordt de rug niet ineen gedrukt of uitgerekt?
* Kunnen je benen natuurlijk ronddraaien en kun je met een voet comfortabel bij de grond zonder dat je hoeft te verzitten?
* Wordt je nek niet belast bij het deelnemen aan het verkeer (niet te ver voor- of achterover)?
* Is de plaatsing van de handen comfortabel (en dus de polsen in een goede positie)?
Allemaal belangrijker dan of het getal 45 of 48 op het frame staat.

Pas als dat allemaal goed is en er een keuze overblijft kun je gaan optimaliseren naar je ideale fiets. Daarom is het ook handig een voorkeuren- en een eisenlijstje te hebben, zonder teveel vast te pinnen op bepaalde (merk)onderdelen. Een eis kan zijn "goede remmen welke onderweg weinig onderhoud behoeven". Dat kan Magura zijn of LX, om maar een voorbeeld te noemen.
Waar je ook naar kunt kijken is de lengte van de crank. Met korte benen kan het comfortabeler zijn om bijv. 165mm cranklengte aan te houden, of wellicht tot aan 160mm te gaan. De één merkt dit meer dan de ander. Ik ben op m'n mountainbike wel gewend aan 175mm, maar op m'n snelle randonneur zit 165mm. De kortere crank betekent een hogere trapfrequentie, de langere crank betekent meer kracht kunnen zetten. Voor de langere afstand op geëffend terrein heeft een hogere trapfrequentie, dus een kortere crank, meestal de voorkeur. Uiteindelijk kan de cranklengte een voorkeur zijn. 165mm kan dan prima zijn, maar bijv. 170mm ook (170mm is redelijk standaard). Dat is dan iets waar je minder aandacht aan kunt besteden. Puur als voorbeeld bedoeld.
Ik heb een proefrondje gemaakt op de Stevens met en zonder hydraulische velgremmen. Ik vond de v-brakes erg rap remmen, ik stond direct stil en de hydraulische velgremmen kon ik meer van zacht naar hard remmen en dat vond ik prettiger.

Robertjan je hebt het over de Stevens fietsen betekent dat jij vindt dat wij met onze lengte wel een 28 inch fiets kunnen nemen? Wim zei namelijk dat 26 inch beter zal passen. Of zijn jouw beide fietsen 26 inch?

De geometrie van de Stevens fietsen staat er bij. Zoals hier http://www.stevensbikes.de/2012/index.p ... lang=nl_NL bij sommige onderdelen staat de meetmethode erbij. Klopt het dat de maat van balhoofd naar zadelbuis bij het herenframe (559) kleiner is dan bij het damesframe (565)? Dat betekent dus dat het herenframe kleiner is? Op internet zie ik dat korte cranks moeilijk te krijgen zijn, dan zou ik sowieso voor 170mm moeten gaan.

Bij de Stevens ben ik terecht gekomen omdat er redelijk dichtbij een winkel in de buurt is. Ik woon in Alkmaar en Presto zit in Heemskerk. Andere fietsen zijn ook goed maar wel het liefst in de buurt. Alleen met mijn budget kom ik dan al snel uit op de duurder fietsen.
26" past in essentie beter, al zijn er wel uitzonderingen te bedenken (29" mountainbikes, waarvoor ruimte voor bijv. spatborden niet van toepassing is waardoor een andere geometrie te bereiken is). Banden tot zo'n 55mm (geadverteerde breedte) zijn prettig om te kunnen gebruiken, wat de fiets ook wat hoger laat zijn ('hoge hakken'). Om dan ook een prettige geometrie in en eigenschappen van het frame te kunnen bewerkstelligen is 26" in deze maat aanbevolen. Het is weliswaar mogelijk om dan toch met 28" de bips, handen en voeten op de juiste plek te krijgen t.o.v. elkaar (sloping frame, hoeken van balhoofd, zitbuis, etc.), maar het frame kan dan wellicht niet zo prettig rijden.

Gezien m'n armlengte komt er bij specifieke rekenmethodes voor mij persoonlijk uit dat de bovenbuislengte tussen 52 en 53cm lang mag zijn.

Qua remmen: dat is 1 van de voorkeuren, net zoals bandenkeuze, zadelkeuze, versnellingenkeuze, verlichtingskeuze (voor woon-werkverkeer in de winter is een goede naafdynamo aan te raden) fietsenmakerskeuze (in Heerhugowaard zit Vittorio, maar die maakt fietsen op maat en kost aldus meer), etc. M'n snelle randonneur komt ook bij Vittorio vandaan, vandaar dat ik daar kon kiezen voor 165mm cranks.

Mocht je toekomstig redelijk zeker van de woon-werkverkeerafstand uit kunnen gaan, dan zou ik overwegen om iets meer te investeren en een fiets op maat te laten maken. Niet zozeer vanwege de maat (een VSF T400 zou ook prima moeten passen in een kleine maat), maar meer vanwege de vrije keuze uit onderdelen. Rohloff-naaf? Geen punt. SON-naafdynamo? Geen punt. Magura hydraulische velgremmen? Kunnen we afvinken. Alleen een toeter i.p.v. een fietsbel hadden ze er enkele jaren geleden nog niet, terwijl dat wel veel beter kan werken als je wilt inhalen bij het woon-werkverkeer.
Presto zit ook in het centrum van A'dam, is dat niet dichter in de buurt van Alkmaar?
Maar wat betreft de remmen, ik moest (zonder bagage) een tijdje geleden een noodstop maken omdat een kind letterlijk onder mijn voorwiel sprong( van de stoep het fietspad op), en ik stond zo rap stil, dat ik een soort sur-place maakte op m'n voorwiel ofzo...in elk geval, ik stond stil voor ik besefte dat ik remde. Goed spul. Kind had niets.
Een Vittorio maatfiets is meer een droom voor mij. Met mijn budget kan ik alleen 28 inch fietsen vinden. Of zoek ik niet goed?
VSF Fahrradmanufaktur.
Dan spreek je over de tx400 en die zijn 1400 euro toch? Of hebben ze nog andere 26 inch fietsen?
Maar Fahrradmanufaktur doet geen goedkope 26 inch fietsen meer (vroeger wel). Bovendien was de T400 altijd al tamelijk lang. Het is iets heel anders, maar een dames mtb is althans voor vakantie ook niet verkeerd: http://www.cube.eu/wls/access-wls/
Het laatste kwaliteits alternatief dat ik weet te bedenken is een kleine Surly Long Haul Trucker met 26 inch wielen. Vanaf framemaat 42 cm en een korte bovenbuis. De kleine maten hebben ook aangepaste cranks, remhandles etc. Dat gaat echter toch meer kosten dan je budget. Flink goedkoper is er nog het Engelse Islabikes: http://www.islabikes.co.uk/ Dat zijn officieel kinderfietsen, maar hun grotere modellen zoals de Beinn Large zijn prima geschikt voor kleine volwassenen. De kwaliteit is heel behoorlijk, en componenten als remhandles en cranks zijn kleiner dan bij grotere maten. Overigens heeft ook Stevens een prima 26 inch jeugdfiets die wel eens perfect voor je zou kunnen zijn, en niet te duur is: http://www.stevensbikes.de/2012/index.p ... lang=en_US
Wim
Een T-300 Deore zou rond de € 1.000 - € 1.200 kunnen zijn.
Eric heeft een aantal VSF's op de site staan, evenals Marco. Beiden al lang lid van de vereniging en gaandeweg hun eigen vakantiefiets-winkel begonnen.

Ik zie dan een T400 Deore (model 2011 dus) van € 1.299.
Als je daar zin in hebt, kan je ook zelf een Surly Long Haul Trucker opbouwen. Als je bespaart op verlichting en mountainbike-onderdelen gebruikt ipv racebocht-vriendelijke kan je voor een goeie 1000 euro ook een goede fiets in elkaar zetten. Maar je moet dan wel een dagje uittrekken om rustig alles in elkaar te zetten (heeft wat weg van een Ikea-kast met veel verschillende stukjes). Ik heb dat ook gedaan en aldoende een paar 100 euro bespaard.

De TX-400 kost 1300 euro (volgens website VSF Fahrradmanufaktur) en is ook niet slecht prijs/kwaliteit. Dat is niet de enige fiets die VSF in 26" verkoopt, tegenwoordig hangt de bandenmaat af van de framemaat.
Die 26 inch modellen zijn dus niet lang zoals bij de tx400 van vsf zoals Wim zegt? En Wim heb je het dan over het herenmodel of ook het damesmodel? Ik zie dat de andere modellen van vsf een ander damesframe hebben.

Kan ik op een mtb een normale zitpositie genereren? Ik vind de zit helemaal naar voren bij race/mtb namelijk niet fijn, daarom ben ik gaan kijken naar hybrides en vakantiefietsen. Die islabikes zijn inderdaad niet duur maar ik ga toch liever naar een fietsenmaker in Nederland.

Die laatste optie van die Stevens toer junior is ook interessant. Helaas ziet die fiets er ook echt uit als een junior bike.

Het in elkaar zetten van een eigen fiets gaat em voor mij niet worden.
Die Cube dames mtb heeft een comfortabele tamelijk rechtop zit - mijn dochter heeft er een. Met andere banden zoals Big Apples en ook eendrager is het een prima vakantiefiets zolang je geen al te zware zooi meeneemt.
Dat van die 26 inch Fahradmanufaktur modellen wist ik niet. Darmee zijn er ineens heel veel meer kleine modellen bijgekomen. Daar moet wel iets tussen zitten, zoals deze: http://www.fahrradmanufaktur.de/produkt ... 27-gang-2/ of zelfs deze (met een heel wat mindere afmontage): http://www.fahrradmanufaktur.de/produkt ... o-27-gang/ Maar wel uitproberen.
Wim
Die T300 is erg veel fiets voor die prijs; enige minpuntje wat ik zo gauw zie is dat er geen vierkantas crankstel op zit; maar misschien willen ze er wel een alivio crankstel op doen ;-)
Is de cube dames mtb ook geschikt voor dagelijks woon/werk verkeer of alleen voor de vakanties?
Voor jarenlang (ook) winters woon-werkverkeer is een naafdynamo een uitkomst (1 winter kom je ook wel door met batterijverlichting). Voor een duurzame variant zou ik dus eerder voor zo'n VSF gaan.

Vindt je mountainbiken ook wel erg leuk en wil je 1 fiets voor 'alles', dan kan het handig zijn een mountainbike te laten voorzien van naafdynamo met LED-verlichting. De SON-naaf vind ik zelf geen extra weerstand produceren in mijn eigen beleving, waardoor ik 'm ook overdag gewoon aan heb staan. Vele mensen hebben me er overdag al op gewezen dat m'n verlichting aan staat: precies de zichtbaarheid waarvoor het bedoeld is. (Helaas ben ik ook met verlichting aan al eens bijna omver gekegeld door een jong uitziende automobilist...)

Qua banden is een ATB natuurlijk voorzien van varianten met noppen, welke zich goed ingraven en daardoor grip geven in middelmatig hard zand. Op verharde routes zijn banden met geen profiel (zoals de Schwalbe Kojak) erg aan te bevelen i.v.m. grip en akoestische bijverschijnselen van noppen.

De vering heb je totaal niet nodig en zou op een lange wereldreis zelfs ongewenst kunnen zijn i.vm. risico tot defect raken. Voor vakantietrips is dat wellicht minder van belang omdat die vaker in bewoonde gebieden met het juiste materiaal voorhanden plaatsvinden. Wel is het dan handig als er een lock-out op het stuur zit.
Je kunt op die Cube ook best naar je werk rijden. Het ding rijdt echt lekker vind ik (met andere banden natuurlijk). Mijn dochter heeft er een Old Man Mountain Red Rock drager op met dichte bovenkant. Een achterspatbord is dan vrijwel overbodig. Voor heb je dan nog wel iets nodig. Dochterlief heeft gewoon een ouderwetse B&M dymotec 6 dynamo tegen de band, plus een simpele koplamp. Voor incidenteel gebruik op vakantie is dat genoeg (en ik heb dat zelf ook nog op mijn stadsfiets). Van de naafdynamos is de SONdelux wel echt beter dan de rest, maar ook duur.
Om eerlijk te zijn zou ik eerst maar eens op die T300 gaan rijden. Die heeft een goede afmontage met een van de betere Shimano naafdynamos en ook verder net spul (Octalink cranks zijn niet zo erg als Hollowtech II). Wil je wat anders dan zou ik in jouw geval gelijk gaan voor de Sugino XD cranks in 160 mm. Heb je het cranklengte probleem ook gelijk opgelost. Zou bij een goede fietsenzaak ook weer niet heel veel extra horen te kosten.
Wim