Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbladen, cassette en ketting vervangen: advies? - Forum Wereldfietser

voorbladen, cassette en ketting vervangen: advies?

Ik heb een fiets in de schuur waarvan ketting en 3 voorbladen helemaal versleten en verroest zijn. De cassette achter (8v) zit er ook al 15 jaar op maar de tandjes zijn op zich nog niet ernstig versleten. Derailleur (STX-RC) lijkt het nog wel goed te doen. Kortom: voorbladen, ketting en ik neem aan ook de casette moeten worden vervangen.

Is het verstandig om dit allemaal te vervangen van een 15 jaar oude fiets (frame nog goed, rest normale slijtage)?

Is het verstandig om dit zelf te doen of te laten doen? Ik heb wel eerder voorbladen vervangen (niet moeilijk) maar niet eerder een cassette vervangen. Welk gereedschap heb ik daarvoor nodig?

Welke typen voorbladen en cassette moet ik gebruiken? Shimano Deore, of past dat niet?

Willem
We weten natuurlijk niet precies wat voor onderdelen op je fiets horen. begin daarom hier eens een uurtje te lezen: http://www.m-gineering.nl/techdex.htm en vertel ons meer.

Op de gok: koop een ketting (7/8-speed, goedkoop want maakt toch niet veel uit) en probeer uit op welke bladen en kransjes de ketting overspringt. Let op: het is soms erg lastig om te bepalen of de ketting voor of achter springt.
Of het de moeite is hangt van de staat van de fiets af. Buiten de onderdelen die je nu wilt vervangen bestaat normale slijtage nauwelijks. Als je een fiets mooi onderhoudt, niet afragt om kasseien en MTB-paden en niet te veel in de pekel fietst kan hij 50.000 km mee. Als je alles fout doet kan hij na een jaar in de container of je er meer gefietst hebt of niet.
Leon
Een 8 speed cassette kost nog geen 25 euro. Een cassette vervangen is werkelijk heel makkelijk, en het gereedschap kost weinig. Je hebt een simpele kettingzweep nodig en een cassetteafnemer. Samen iets meer dan een tientje denk ik. En een bankschroef of een grote sleutel. Stalen voorbladen kosten evenmin veel. Als je nog geen bladboutsleuteltje hebt is dit het moment om er voor een paar euro een te kopen. Soms moet je de cranks eraf halen om de bladen te verwisselen. Dan hebt je nog een cranktrekker van een paar euro nodig.
Er zijn op het web vele filmpjes te vinden om te zien hoe het moet (en mechanisch erg handig ben ik zelf niet). Moeilijk is het heus niet, en het gereedschap is alles bijeen goedkoop (en altijd nuttig).
Of het de moeite waard is hangt erg af van de fiets waarom het gaat. In elk geval is het veel eerder rendabel als je het zelf doet. De fietsenmaker rekent hier al snel een uur werk voor vrees ik.
Wim