Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VSF T400 - Forum Wereldfietser

VSF T400

Hoi!

Ik heb nu zo'n 60 forumpagina's door zitten spitten over de VSF T400 en mijn keuze is nu wel enigszins gemaakt. Toch wil ik wel graag de kennis van de wereldfietsers er op loslaten. Immers, ik heb een hoop aanpassingen gezien en ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Ik ga de fiets gebruiken voor mijn eerste tocht naar Santiago de Compostela. Ik fiets geregeld van Leiden naar Utrecht en andersom (ouders wonen in Utrecht, ik in Leiden)
Dit is ongeveer 65km en dat rijd ik in ongeveer 3 uur.

Goed, de fiets;
- magura hydraulische remmen (lijkt me een ja)
- gewoon derailleursysteem (ivm budget, iemand een idee hoeveel een T400 met derailleur ongeveer de winkel uit gaat?)
- de dragers heb ik een vraag over; ik lees veel over zgn. lowriders. Ik heb even gegoogled en dan kom ik erachter dat dat de voordragers zijn. Zijn die sterker/beter/handiger dan de standaard dragers die er op zitten?
- ik heb iets gelezen over het lichtsysteem op de fiets, hij schijnt (woordgrap) erg fel te zijn en met het zgn. SOL systeem zou ik ook batterijen kunnen opladen? Kan iemand bij verlichten (2e woordgrap) hoe dit in zijn werk gaat? Want dat zou rijden op gps met mijn mobieltje een stuk makkelijker maken. Ook las ik iets van een naafdynamo. Is die makkelijk aan en uit te zetten/te vervangen/repareren?
- Zadel; ouderwets leder dat naar je billen gaat vormen of een nieuwerwets gelzadel?
- Vering; no go toch? verlies aan energie met trappen en het kan kapot (of toch zadelvering?)
- Stuur; vlinderstuur erop? of zit je niet veel voorover?

Dit zijn voorlopig de meest brandende vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of zelfs kunnen verblijden met extra informatie over zaken die voor jullie gewoon zijn maar nog niet in mij opgekomen zijn.
Lijkt me een prima keuze. Met derailleur betaal je voor een T400 in Sneek (Fietshandel Twa Tsjillen) 1299 EURO. Ik wilde die eerst kopen, maar gelukkig hadden ze ook een uitstekende Koga van acht jaar oud te koop staan voor 300 euro. Daar heb inmiddels al weer 6000 km mee weggefietst.

Lowriders zijn voor je voortassen. Het is een kwestie van keuze: ik fiets nooit met voortassen, stop alles in een stuurtasje en de rest achterop. Met voortasjes ben je een stuk zwaarder en heb je meer luchtweerstand, al is veel ruimte natuurlijk wel comfortabel.

Ik zou zeggen: geen gelzadel. Zeker als het warm is gaat het zitten broeden. Als je nog een 500 km op de fiets kunt rijden voor je vertrekt, zou ik een leren brookszadel kopen. Maar wel eerst goed in'zitten'. Je kunt tegenwoordig wat meer 'voorbereide' kopen in plaats van de hardere die je langduriger in moet 'zitten'.

Zelf houd ik van een vlinderstuur, prettig om je handen in verschillende standen te kunnen zetten. Een stuur met bar-ends is prettig als je veel moet klimmen en daarbij nogal eens op je pedalen gaat staan.
Hoi Aart,

Dank voor je snelle antwoord. Was de t400 daar de nieuwste editie? Ik denk namelijk niet dat ik voor model 2012/2011 ga, eerder voor model 2009 oid. Ik verwacht immers niet uitgelachen te worden met een ouder model t400 en dat scheelt me wel weer geld voor bijvoorbeeld tassen.

Zit een lederen zadel als hij gevormd is comfortabel genoeg? Het lijkt me zo hard, zo'n lederen zadel.

Met een vlinderstuur heb je dus geen bar-ends nodig toch?

Dank je wel nogmaals!
aapje99 schreef:Ik denk namelijk niet dat ik voor model 2012/2011 ga, eerder voor model 2009 oid. Ik verwacht immers niet uitgelachen te worden met een ouder model t400 en dat scheelt me wel weer geld voor bijvoorbeeld tassen.
Het prijsverschil is enorm want de fiets is vanaf 2011 (?) ineens bijna twee keer zo duur geworden omdat (?) er andere onderdelen op zijn gekomen. Daar zitten wel verbeteringen bij, maar bijna twee keer zo duur betekent min of meer een andere fiets.
Lowriders zijn voordragers waar je de tassen laag aan hangt, naast het voorwiel. Een gewone voordrager kan ook, maar als je daar tassen aan hangt stuurt de fiets niet meer lekker. Of ze standaard op de T400 zitten hangt af van het modeljaar.
Waar de SOL schrijft bedoel je waarschijnlijk een SON naafdynamo. Voor naar Santiago heb je dat niet nodig, tenzij je nog meer wilt uitpuzzelen hoe je allerlei "handige" electronica daar mee kunt opladen.
De meeste santiagofietsers fietsen niet in het donker, met goede reden vindt ik. Desnoods kun je je weg over een onverhard paadje wel vinden met de petzl op je kop.
Een zadel koop je lang genoeg van tevoren zodat je weet dat het lekker zit. Neem er een half jaar voor. Een fiets vers uit de winkel naar Santiago is evenmin optimaal, tenzij je weet hoe je e.e.a. zelf afstelt en het achterwiel al goed genoeg is gespaakt voor die afstand.
Op een T400 zit geen vering; naar Santiago overbodige ballast.
Stuur: op tijd de fiets kopen en proberen.

Een leren zadel is niet hard. Dat lijkt zo als je er met een vingertje op drukt, maar dat is niet wat er in het echt gebeurt. In het echt zit je er met meer dan de helft van je lijf op. Met dat gewicht veert een leren zadel meer in dan een kunststoffen.

Leon
Is de T400 zoveel in prijs verhoogd? Mijn prijsopgave is inderdaad van vorig jaar en van recent nog wat rondkijken op wat sites. Zonde als de prijs zo omhoog is.

Je kunt natuurlijk ook doen wat ik deed: een goede gebruikte Koga of fiets van een ander merk komen. Een wat sterker achterwiel er in en dan ben je zomaar voor nog geen 500 EURO klaar. Vorig voorjaar reed ik er de 'Frontlinie Eerste Wereldoorlog' mee en al mijn werkkilometers en hele stukken in Dordogne in de afgelopen zomer. Komende zomer doorkruis ik er de Pyreneeën mee. Naar Santiago de Compostela zou ik daar probleemloos op kunnen rijden. Dus als je goedkoop wil, is dat ook een optie.
Oke, dus er zit wel degelijk een danig verschil in prijs en (evt?) kwaliteit tussen de verschillende jaren?

Lowriders sturen lekkerder dan gewone voordragers? dat is mooi om te weten.

Zit de SON er standaard op? Want voor licht is het dus niet nodig, maar voor het opladen eventueel wel.

Dank voor je informatie Leon
@aapje,

Er zit geen zadel zo lekker als een lederen zadel. De vering is uitstekend en je achterste blijft heerlijk koel, dit i.t.t. een gelzadel waar je echt 'in' zit.

Wel goed inrijden, zo'n 500 km voor een voorbehandelde, iets meer voor een onbehandeld leren zadel. Wanneer je je zadel goed ingereden hebt, heb je het als je je zadel bestijgt het gevoel dat je weer 'thuis' komt. Doen dus....
Aart Veldhuizen schreef:@aapje,

Er zit geen zadel zo lekker als een lederen zadel. De vering is uitstekend en je achterste blijft heerlijk koel, dit i.t.t. een gelzadel waar je echt 'in' zit.

Wel goed inrijden, zo'n 500 km voor een voorbehandelde, iets meer voor een onbehandeld leren zadel. Wanneer je je zadel goed ingereden hebt, heb je het als je je zadel bestijgt het gevoel dat je weer 'thuis' komt. Doen dus....
Super! een half jaar inrijden red ik niet, maar 500km moet wel degelijk lukken. Ik ben een lakse student dus het komt een beetje op het laatste moment allemaal hahaha;)

1 juli begint het feest dus ik wil heel juni gaan fietsen met de tent om alvast te oefenen. Pieterpad staat op de planning bijvoorbeeld.

Iemand nog tips voor de stroomvoorziening tijdens een lange tocht? Leon vertelde dat een SON systeem niet echt nodig is, maar het kan nooit kwaad toch?
aapje99 schreef:Oke, dus er zit wel degelijk een danig verschil in prijs en (evt?) kwaliteit tussen de verschillende jaren?
De prijs is van 699 naar 1299 gegaan. De standaarduitrusting van nu zie je op http://www.fahrradmanufaktur.de/produkt ... xt-30-gang, die van de oudere versie heb je gezien op mijn website. Een compleet andere fiets. Kunje de oude uitvoering niet krijgen, wil je niet zoveel geld kwijt zijn en vindt het niet erg om 28" te hebben dan koop je een T-100 en waardeert die zelf wat op. De frames zitten volgens mij op vrijwel identieke manieren in elkaar.
Leon
Er waren vroeger verschillende versies van de T400, waaronder ook erg goedkope. Tegenwoordig zijn er alleen nog maar flink aangeklede XT en Rohloff versies. Die goedkope versies waren best interessant - je betaalt niet voor bijvoorbeeld een voordrager die je misschien niet nodig hebt, en houdt nog wat budget over om dingen die je anders wilt aan te passen.
Wim
Ja het is jammer dat hij zo prijzig is geworden. Desalniettemin heb ik toch voor deze fiets gekozen en zal ik hem vrijdag as. aanschaffen.

toch nog even over het opladen. Ik heb een gps tracker gedownload op mijn telefoon en ik zou het tof vinden om de etappes op te kunnen slaan.

Heeft er iemand tips voor een goedkope vorm van oplaad apparatuur die via de naafdynamo opgeladen wordt?