door
Wim » di 01 mei, 2012 00:14
Ik heb die nieuwe Marathon Greenguard vrij uitgebreid getest totdat ik er na 1000 km geen zin meer in had. Het is een band met een dikke rubber antileklaag in de stijl van de Marathon Plus, maar dan wat minder extreem. Het gevolg is een zware en stugge band, met minder comfort en meer rolweerstand op oneffen wegdek. Het is een prima band voor een zwaarbeladen verre tocht in barre gebieden, maar veel te lomp voor een lichte tour in Europa. De nieuwe Marathon Racer is dan heel wat lekkerder, en de Pasela nog weer sneller/fijner (maar natuurlijk wel wat minder lekbestendig dan een Greenguard). Je bent er aan het eind van de dag al gauw een half uur eerder mee op de camping, als het niet meer scheelt. Ik reed tot voor kort naar mijn werk op een oude Gazelle met Vredestein Perfect banden. Halverwege kom ik langs een kilometerteller langs de weg (U rijdt te hard!!!!). Met die fiets reed ik meestal iets van 16 km. Sinds kort heb ik een prachtige vrijwel ongebruikte tweedehands Koga stadsfiets uit 1988, met 32 mm Pasela TG's (breder past niet). Mijn snelheid is dan 19-20 km. De zithouding is allebei nogal rechtop, dus het verschil zit vooral in de banden. Met mijn M-gineering met 26x1.75 Pasela TG's is dat 21-22 km, en op mijn veldrijfiets met 35 mm Pasela's zonder lekbescherming is het 22-23. Die laatste twee fietsen hebben een racestuur en dus een flink lagere luchtweerstand. De 35 mm non-Tourguard Pasela is een stuk comfortabeler dan de 32 mm met Tourguard lekbescherming. De 26x1.75 is zonder enige twijfel de meest comfortabele band (die fiets heeft natuurlijk ook het mooiste frame, met dunwandige 0,8-0,5-0,8 stalen buis, dat scheelt ook nog wat). Ik ben momenteel de nieuwe Compass 26x1.75 aan het testen (Pasela mal/loopvlak maar luxe Grandbois karkas en rubber compound), en die is nog weer flink wat fijner dan de Pasela in die maat (maar wel twee keer zo duur).
Wim