Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veilig wachten op nachttrein bij Utrecht Centraal - Forum Wereldfietser

Veilig wachten op nachttrein bij Utrecht Centraal

Een nachttrein wil je niet missen. Als je een gewone trein neemt naar het station waar je op de nachttrein wilt stappen, is het verstandig om een paar uur overstaptijd te plannen, zodat je een buffer hebt tegen vaak voorkomende vertragingen. Gaat alles goed, dan heb je voor vertrek van de nachttrein nog ruim de tijd om uit eten te gaan. Je moet dan wel de fietsen goed in de gaten houden. Bij mooi weer is er vaak wel een terras in de buurt van het station, waar je naast je fiets kunt zitten. Is het geen terrassenweer, dan wordt het al gauw een broodje of een snack in een ongezellige stationshal.
Bij Utrecht Centraal hebben we een betere optie ontdekt. In Hoog Catharijne, slechts 5 minuten lopen van de stationshal, vonden we in oktober een fatsoenlijke eettent met een altijd warm en droog terras: Hagenouw (in het Godebaldkwartier, zie plattegrond; zie ook deze recensie).
We dachten er goed aan te doen onze bepakte fietsen naast het terras te zetten, maar de vrouw die ons bediende, stond erop dat we de fietsen niet naast maar op het terras van Hagenouw parkeerden.
“Anders krijg je de stationsgestapo op je dak”, vertelde ze. “Hoog Catharijne is verboden terrein voor fietsen. Zodra de beveiligers er eentje zien staan, knippen ze die los en nemen ze hem mee. Zelfs vouwfietsen van mensen die hier even iets bij de Albert Heijn halen. Ze zijn dan stomverbaasd dat vijf minuten later hun fiets verdwenen is. Als ik zie dat mensen hun fiets hier voor een van de winkels op het plein stallen, zeg ik dat ze die beter op ons terras neer kunnen zetten. Hier heeft de stationsgestapo namelijk niks te vertellen.”
In april waren we hier weer. Zodra de serveerster van Hagenouw ons zag, schoof ze direct een paar tafeltjes opzij. “Zet hier de fietsen maar achter; dan staan ze veilig voor agent 007.”

Afbeelding

Afbeelding
Bravo!!!! Je hebt haar toch wel een goede fooi gegeven Kees.

Kan je trouwens ook terecht in de NS-fietsenstalling om een bepakte fiets daar een uurtje of twee te stallen?

Rutger
Kunnen we Hagenouw een prijs geven! Veel horeca-uitbaters moeten niets van fietsen op hun terras hebben.
Breek me de bek niet open. Twee jaar geleden werden we met ons groepje van de "beginnerstocht" ook weggestuurd door een uitbater in het centrum van Nijmegen.

Ronald van der Perk
Dat van die stations-gestapo kan ik onderschrijven. Ik was net terug van een maand fietsen, moe van de terugreis, wilde even heel snel de albert heijn op Hoog Catharijne in voor wat brood, melk, een pizza en een pilsje en toen ik terugkwam had ik de beveiliging op mijn dak. Het was toch echt niet de bedoeling dat die fiets daar stond.

Welkom in Nederland!! Idiote regelzucht.