Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (uitgebreide) zoektocht naar (familie)tent - Forum Wereldfietser

(uitgebreide) zoektocht naar (familie)tent

Zoals de titel van het topic al zegt ben ik op zoek naar een nieuwe tent.

Voordat ik dit topic startte heb ik al een uitgebreide zoektocht (op het internet) uitgevoerd. Het topic komt niet uit de lucht vallen, ik heb mijn huiswerk gedaan :wink:

Kort gezegd ben ik op zoek naar een tent die groot genoeg is om te dienen als uitvalsbasis wanneer we met de auto op vakantie gaan en in 3 weken tijd 2 campings bezoeken. Verder moet hij klein en handzaam genoeg zijn om achterop de fiets te binden voor onze geplande fietsvakantie

Wij (dertigers met 2 kinderen van 8 en 10 jaar) hechten waarde aan binnenruimte, gemak en comfort (al wordt dat laatste steeds minder belangrijk)
Bij voorkeur slapen onze kinderen apart. Hetgeen ook te realiseren is met een klein bijzettentje. Verder willen wij leefruimte creëren door het spannen van een tarp

Op internet heb ik de volgende opties gevonden:

- Fjellheimen Camp 4
- Jack Wolfskin Four Winds RT
- Helsport Femund Family 4
- Bergans Wiglo
- Birdland MultiNova

Uiteraard zitten wij graag voor een dubbeltje op de eerste rang 8)

Kan iemand ons voorzien van ervaringen met bovenstaande tenten? Heb je wellicht in het verleden voor een zelfde keuze gestaan? Of heb je goede alternatieven. Laat het weten!

Groet

Paul
Mocht je overigens wat te koop hebben dan mag je het ook laten weten.
Als we met de auto weggaan, nemen we zo'n goedkope familietent (Base Seconds, er zijn diverse modellen) van de Decathlon mee. Dan heb je een zee van ruimte en de tent staat in twee minuten. De eisen voor een fietsvakantietent zijn toch heel anders, lijkt me. Vooral het ruimte- en gewichtsaspect is een lastige...
Het zou best kunnen dat je lichter, flexibeler en makkelijker af bent met twee tenten voor twee personen in plaats van één vierpersoons. Meer keuze is er dan in ieder geval zeker.
Leon
Mijn broer heeft zo'n Decathlon tent en is inderdaad veel tent voor relatief weinig geld. Ik zou zelf voor de combi gaan die Leon oppert. Een Basecamp en 2 Kleine lichte tenten, eventueel aangevuld met een lichtgewicht tarp. Als het heel slecht weer is zoek je comfort in de vorm van een (trekkers)hut of een B&B..

Succes!
Qua gewicht en omvang ben ik bereid om aan beide kanten concessies te doen.

een tent tot 10 kg neem ik in overweging.
Het nadeel van twee kleinere tentjes is mijns inziens een ontbrekende gezamenlijke binnenruimte voor het doen van een spelletje en/of maaltijd en/of opslag

Is er iemand met ervaring met door mij genoemde tenten?
Interessant "eisenpakket". Sinds gisteren (Den Haag) geloof ook ik weer in wonderen en volg dit lijntje dan ook met interesse.
Overigens wil ik je er voorzichtig op attenderen dat je kinderen waarschijnlijk eerder dan je nu denkt, helemaal geen zin meer hebben in die vakantieplannen van paps en mams. Om dan niet met een dure, veel te grote tent te blijven zitten, zou ik toch ook voor een goedkope (zware?) familietent gaan en wat praktischers voor op de fiets zoeken. Met 10 kilo tent hebben paps en mams zelf waarschijnlijk al snel geen zin meer in een fietsvakantie......

Ik blijf het volgen.

Gr. Marc
Omdat wij 1 zoon hebben (van 4 jaar) en wij graag èn fietsen (meerdaagse tochten) en andere dingen doen op vakantie hebben wij het volgende bedacht.

Voor op de camping en overnachtingen langer dan 2 nachten hebben wij een 'grote' lichtgewicht katoenen tent (Esvo Seminole). Deze heeft twee binnententen die meer dan ruim zijn. Voor het fietsen hebben we enkele weken geleden een nieuwe tent gekocht, een Eureka Bighorn 3 SUL. Volgens Eureka een drie persoonstent, maar als het deze vergelijkt met andere merken is het een 4 persoons. Deze tent is er in de 'gewone' uitvoering van ca 5.5 kg en de 'SUL' uitvoering van 3,75 kg. Wij hebben voor de laatste versie gekozen, wel iets duurder, maar deze zou eventueel ook nog mee kunnen in de rugzak tijdens het hiken.

Nadeel hiervan is wel dat wij altijd twee tenten mee op vakantie hebben. Maar deze zijn samen nog niet de helft kwa gewicht en ruimte (in de auto) dan een gemiddelde tent heb ik het idee. En een ander nadeel is dat het een vrij dure oplossing is (1200 + 600 euro) de Eureka hebben we nog niet, maar voorals nog zijn we heel tevreden met deze oplossing. :)

Wellicht heb je hier wat aan.
Ik heb gekozen voor deze tent: http://www.terra-nova.co.uk/Product_Typ ... _Tent.html
http://www.demmeniesport.eu/shop/catego ... -monsoon-4
Het merk is wild Country/Terra-Nova. de tent is net onder de 5 kilo, dat is incl. een grondzeil voor de voortent maar zonder is hij 4,35 kg!
Ik, mijn vrouw en mijn zoon van 4 hebben prima de ruimte. met 4 moet ook lukken maar dan is het krapjes... Ik heb hem gekocht op een tentenshow in utrecht op het veldje naast de IKEA een paar jaar geleden bij een winkel die ging stoppen met terra nova verkopen, gekocht dus met korting. Vorige week nog op fietsvakantie geweest in zuid nederland en voornamelijk Vlaanderen. Nogal nat vorige week maar de tent heeft voor zijn doen een royale voorluifel zodat de andere vriend die mee was met z'n eigen tent ook kon aanschuiven zonder ruimtegebrek. De tent heeft 4 stokken welke zijn kleurgecodeerd. Is makkelijk op te zetten en af te breken. Tent sluit goed aan tot laag bij de grond. Buitentent word goed en makkelijk bevestigd mede door ogen waar de tentstok(punt) door heengaat. Minpuntjes zijn er tot nu toe 2: 1 bij regen blijft water staan boven op de voorluifel, zie foto
http://www.terra-nova.co.uk/images/prod ... O_L500.jpg (klik op foto is inzoom)
vanaf foto gezien zie de zwarte/losse voorflap daarboven blijft een beetje water staan (langer dan normaal).
2 aan de zijkant boven de plek waar 2 tentstokken kruizen raken binnen en buitentent elkaar bij regen, dit is wel te verhelpen door de scheerlijnen te spannen, die zitten ook op die plek (vast geen toeval).
Verder valt op dat het grondzeil vd binnentent eigelijk altijd droog is, zelf als het gras waar hij op staat goed nat is.

groeten Bas