Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortler Perigor Rohloff - Forum Wereldfietser

Ortler Perigor Rohloff

Ik heb helaas geen verstand van Fietsen maar heb me oa op dit forum ingelezen over oa de Rohloff naaf, de prijs en kwaliteit.

Ik kwam onlangs de Ortler Perigor Rohloff tegen met voor een onwaarschijnlijk lage prijs van E 1499.--
Heeft iemand ervaring met dit merk en de onderdelen waarmee deze fiets is afgemonteerd?
http://www.dk-content.de/trekkingbike/p ... recher.pdf
En download de PDF met ondere andere de test van deze fiets. Schijnt niet echt geschikt te zijn als trekkingfiets, wel als fiets voor alle dag.

Groet,
Arno
IwanFietst schreef:Ik kwam onlangs de Ortler Perigor Rohloff tegen met voor een onwaarschijnlijk lage prijs van E 1499.--
Heeft iemand ervaring met dit merk en de onderdelen waarmee deze fiets is afgemonteerd?
Geen ervaring met dit merk of kennis over de fiets (en me ook nog niet echt ingelezen), maar als het te goed klinkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook. Weet dat merken als Rohloff, Magura, ... een behoorlijk vaststaande prijs hanteren naar fietsfabrikanten toe. Als je dan weet wat een Rohloff-naaf en Magura HS-33 remmen kosten dan schiet er geen 500 euro over voor de rest van de fiets. Daarin zit dan o.a. ook nog en er ook nog een naafdynamo en een verende voorvork op de fiets.
Misschien heeft de fiets een zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding, aan die prijs en met die onderdelen en volledig inrichting, zul je naast die kwaliteitsonderdelen (de naaf en remmen) zeker ook opgescheept zitten met minderwaardige onderdelen. En in het slechtste geval is zelf het kader slecht. Naast voor onderdelen betaal je natuurlijk ook voor service, of je die zal krijgen in dit geval is ook maar de vraag.

Gelukkig houden een Rohloff-naaf behoorlijk zijn waarde, dus ik ga niet beweren dat je een heel groot risico neemt met die fiets, op voorwaarde dat je de naaf later zelf in een nieuwe fiets kan inbouwen. Als je dat niet kan/wil en je wenst absoluut een Rohloff, dan zou ik nog even doorgaan met sparen.

Renaat
Heb er even mijn berekeningen bijgenomen van de Surly LHT die ik opbouwde en dat aangepast om dichter bij die Ortler te komen. Met het LHT frame als basis schat ik dat de kosten dan op zo'n 1900 euro zouden komen voor een gelijkaardige afmontage.

Met lichte bepakking waarschijnlijk een fiets die wel OK is, voor relatief weinig geld. Maar als je er een nieuw frame+vork (€400 LHT) voor zou kopen om de onderdelen over te zetten heeft het dus geen zin. Als zware reisfiets zou ik hem niet gebruiken.

Volgens Ortler.de en Fahrrad.de wordt die fiets trouwens niet meer gemaakt, vandaar dat Fahrrad.de er €500 korting op geeft. Voor de normale prijs van €2000 zou ik de fiets sowieso links laten liggen.
Bernhard Rohloff heeft mij ooit uitgelegd dat als je een fiets hebt met een Rohloff-naaf van onder de € 2000,-, dat er dan iets niet klopt.

Lees hier het interview met Bernhard: http://www.vakantiefietser.nl/onderdele ... d-rohloff/
Dé Bernhard Rohloff ? :wink: Wow!

Vindt je dat zelf ook?

Voor 1000-1200 euro kan je volgens mij een prima fiets in elkaar zetten. Misschien niet met alle toeters en bellen zoals bij de dure jongens maar die heb je in principe ook niet nodig.

De T400R bewijst al jaren een zeer degelijke én complete fiets te zijn voor rond de 2000 euro.

groet,
Niels
Eric Schuijt schreef:Bernhard Rohloff heeft mij ooit uitgelegd dat als je een fiets hebt met een Rohloff-naaf van onder de € 2000,-, dat er dan iets niet klopt.

Lees hier het interview met Bernhard: http://www.vakantiefietser.nl/onderdele ... d-rohloff/
Eric Schuijt schreef:Bernhard Rohloff heeft mij ooit uitgelegd dat als je een fiets hebt met een Rohloff-naaf van onder de € 2000,-, dat er dan iets niet klopt.
Onzin, als mijn LHT verder identiek blijft maar ik SLX vervang door Rohloff kom ik op €1927. Als ik de verlichting en de spatborden schrap is dat nog maar €1766. Buiten de gratis arbeidsuren klopt het meeste wel denk ik ;)
Lasse schreef:Buiten de gratis arbeidsuren klopt het meeste wel denk ik ;)
Geef je nu niet zelf het magische antwoord?
Leon
Lasse schreef:
Eric Schuijt schreef:Bernhard Rohloff heeft mij ooit uitgelegd dat als je een fiets hebt met een Rohloff-naaf van onder de € 2000,-, dat er dan iets niet klopt.
Onzin, als mijn LHT verder identiek blijft maar ik SLX vervang door Rohloff kom ik op €1927. Als ik de verlichting en de spatborden schrap is dat nog maar €1766. Buiten de gratis arbeidsuren klopt het meeste wel denk ik ;)
Lasse, jij betaalt de consumentenprijs voor de onderdelen. Dat doet een VSF of Koga toch niet naar ik aanneem?
Ach je moet het in elkaar steken gewoon als hobby zien; vind je het niet leuk om zelf een fiets in elkaar te steken (en te investeren in zelfredzaamheid mbt reparaties) dan moet je dat ook niet doen, als een nieuwe fabrieksfiets zonder rare kortingsstunt ver onder de €2000 zit zou ik er ook mijn twijfels bij hebben.