Additionally, paste this code immediately after the opening tag: geschikte cassette - Forum Wereldfietser

geschikte cassette

Ben voor mijn fietsvakantie altijd aan het prutsen met mijn achter tandkransjes.
De standaard cassettes beginnen bijna allemaal met 11 of 12.
Ik sloop ze er vanaf omdat ik ze voor een fietsvakantie in bergachtig gebied met een beladen vakantiefiets onbruikbaar vind. Ik begin altijd zo beetje met een 14.
Heb al vaker cassettes van Miche gezien die ergens bij 14 beginnen.
Ze worden verkocht als jeugd cassettes kennelijk voor de racefiets.
Heeft iemand ervaring met dit merk op een vakantiefiets en kunnen ze eigenlijk wel voor een vakantiefiets worden gebruikt.
Heeft iemand een ander bruikbaar merk cassette voor een vakantiefiets dat eens niet met die reuze molens 11 of 12 begint.

gr Bert
Hoeveel kransjes zitten er op dat freewiel. Ik dacht eigenlijk dat er nog maar een paar cassettemerken overwaren en daar zit Miche niet meer bij.
Ik heb nog losse tandkransjes van Miche liggen maar die zijn uit de vorige eeuw. :lol:
multiwgb schreef:Hoeveel kransjes zitten er op dat freewiel. Ik dacht eigenlijk dat er nog maar een paar cassettemerken overwaren en daar zit Miche niet meer bij.
Ik heb nog losse tandkransjes van Miche liggen maar die zijn uit de vorige eeuw. :lol:
@ multigwb : meestal omschrijf je 10 of meer niet met 'een paar' :D
Q bert: hoeveel speed is die aandrijflijn en hoe licht moeten de versnellingen zijn, dat maakt nogal uit in je opties
Ik dacht. Maar goed 10 of meer ik ben benieuwd.
multiwgb schreef:Ik dacht. Maar goed 10 of meer ik ben benieuwd.
Shimano, sunrace, ta, mavic, sram, ird, recon, marchisio, miche, campa, ik ben er ;)
Ik heb achter 9 kransjes voor 3 bladen, achterkransjes lopen van 14 tot 24.
Ik zag de cassettes van miche, die met 14 beginnen, op hun site staan. Niet echt duidelijk of ze ook geschikt zijn voor een volle vakantiefiets
Recon en Marchisio ken ik niet, ik ga eens op zoek naar de sites.

Vraag me ook altijd af waarom bijna iedereen met een cassette fietst die met een 11 begint. Vaak ook nog met een grote molen (52) voor. Welke krachtpatsers kunnen deze versnelling draaien met een vol bepakte vakantiefiets in Timboektoe of gewoon op het asfalt in de Achterhoek?

gr bert
bertvmeurs schreef:Vraag me ook altijd af waarom bijna iedereen met een cassette fietst die met een 11 begint.
Omdat die op de fiets zitten als je hem koopt en omdat er bijna geen andere leverbaar zijn. Er zijn bijna geen andere leverbaar omdat er geen vraag naar is omdat mensen denken dat er geen andere leverbaar zijn omdat er een met een 11 op de fiets zat toen ze hem kochten.
Ik vind deze wel goed verdeeld: http://www.rose.nl/artikel/shimano-cass ... aid:520186, als zou je de 12 op reis wilen vervangen door een 32.
Leon
Leon schreef:
bertvmeurs schreef:Vraag me ook altijd af waarom bijna iedereen met een cassette fietst die met een 11 begint.
Omdat die op de fiets zitten als je hem koopt en omdat er bijna geen andere leverbaar zijn. Er zijn bijna geen andere leverbaar omdat er geen vraag naar is omdat mensen denken dat er geen andere leverbaar zijn omdat er een met een 11 op de fiets zat toen ze hem kochten.
Ik vind deze wel goed verdeeld: http://www.rose.nl/artikel/shimano-cass ... aid:520186, als zou je de 12 op reis wilen vervangen door een 32.
Leon
En de 13 misschien door een 13 sluitkrans, dikke kans dat de geleverde 13 geen ribbeltjes heeft en de nokjes te kort zijn om echt grip op de body te hebben
m-gineering schreef:
multiwgb schreef:Ik dacht. Maar goed 10 of meer ik ben benieuwd.
Shimano, sunrace, ta, mavic, sram, ird, recon, marchisio, miche, campa, ik ben er ;)
Zo weer wat geleerd. Hoe zit het dan met de naven, waar de cassette/kransjes opgeschroefd/geschoven moet worden, daar is toch geen standaard in.
Miche is vergeleken campa echt bagger, slecht afgewerkt. Maar aan de andere kant t'is wel n stukkie goedkoper. Weet eigenlijk niet of Miche een fitting maakt voor Shimano/SRAM body. Recon is heel mooi, heel licht maar schreeuwend duur.
Mbt cassette's vaak 11/12/13 zijn allemaal als sluitring te krijgen. In principe hoef je niet je hele cassette om te gooien. ATB cassette beginnen zeker niet allemaal met 11. Dus daar zou ik naar kijken ook omdat de grote kransen n stuk meer tandjes bevatten dan die van een wegcassette.

11 sluitring eraf en ergens anders n andere krans tussen zetten, mits je je n cassette met allemaal losse kransen hebt. Anders wordt t beperkt.. succes
kenben schreef: Weet eigenlijk niet of Miche een fitting maakt voor Shimano/SRAM body.
doen ze
Recon is heel mooi, heel licht maar schreeuwend duur.
Dat zijn de uithangborden, de bulk is juist goedkoop
ATB cassette beginnen zeker niet allemaal met 11.
Lees: er zijn een paar uitzonderingen
Zijn de grote kransen eigenlijk los verkrijgbaar? Ik kom alleen maar 11,12,13,14 kransjes tegen. Kun je bijv een 11-32 casette ombouwen naar 13-36 door een 13 krans (voor sluitring) en losse 34 en 36 kranzen te kopen?

Met bepakking in de afdaling zou ik de 11 en 12 best kunnen missen; maar als het écht lang en stijl omhoog gaat met véél bepakking is geen krans achter groot genoeg :D (22/24 » 36!)
@matthie bijna alle kransen zijn los te verkrijgen.

Keek net even naar een Recon review:
RECON cassette. STAY AWAY!
Thought I would give this recon aluminum cassette a try. After 300kms the teeth are rounded off and the chain skips under power. That's what I get for buying a 100 cassette lol. This was the Ti nitrate coated version as well so doesn't matter how they coat the **** its still ****.

Hoever dit voor alle recon cassette geldt, geen flauw id. ... heb er zelf geen ervaring mee.
kenben schreef:@matthie bijna alle kransen zijn los te verkrijgen.
mits je bereid bent de prijs van een complete cassette te betalen.........

Voor 7&8 speed was altijd redelijk wat leverbaar, voor 9 speed werd het al minder, en voor 10sp zie ik alleen de maten in de lijst staan die je niet nodig hebt.

Maar als je een groot tandwiel nodig hebt, haal je dat een uit een versleten cassette, want de grote maten sijten het langzaamst en worden in NL toch niet veel gebruikt