Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trek 7 serie FX met BOB-YAK - Forum Wereldfietser

Trek 7 serie FX met BOB-YAK

Beste forumleden,

Ik ben nog steeds op zoek naar een geschikte fiets om deze zomer naar Parijs te gaan. Tot gisteren was ik altijd van plan mijn bagage op mijn voor en achterdrager te plaatsen. Toen kwam ik op het idee een Bob-Yak te kopen/huren. Deze zijn rond de 6 kilo en kunnen om 26 tot 28 inch wielen bevestigd worden.

Ik ben geintereseerd in de Trek 7.3 FX. Niet te zwaar, lekker snel en ik fiets er comfortabel op. Deze heeft een 32 spaaks achterwiel. Een Bob yak heeft één wiel dus het gewicht word verdeeld over het wiel van de bob yak en het achterwiel van de fiets. De Bob yak mag rond de 20 kilo belast worden. Laten we zeggen dat mijn achterwiel de helft draagt. Dat is dan 20 + 6 kilo / 2 = 13 kilo. Ik ben zelf 92 kilo.

Wat is jullie mening. Kan een Trek fiets met 32 spaaks achterwiel deze bob yak en mij dragen?
Ik (86 kg met altijd 4 kilo spullen bij me) heb 20.000 km gefietst over veel hobbelige wegen, kasseien en ook veel onverhard hier in de buurt met een fiets met 32 spaaks wielen. Eén onverklaarbare spaakbreuk ergens rond 10.000 km, maar verder geen krimp. Het kan dus zeker.
De wielen moeten vanaf het bouwen van het wiel wel wel goed strak en gelijkmatig gespaakt zijn natuurlijk. Nieuw geleverde fietsen zijn niet per definitie goed gespaakt.
Het ligt ook wel een beetje aan de velg. Als die extra stijf is, is dat een voordeel.
Leon
Ik heb al duizenden km's gefietst met een Bob Yak achter mijn Santos SCC02 (mountainbike) met lichtgewicht Mavic Crossride velgen. Deze hebben maar 20 spaken. Gewicht van de Bob verieert altijd tussen 10 en 40 kg. Zelf off-road gaat prima zonder spaakbreuken. Ikzelf weeg wel 'maar' 61 kg. Maar met 32 spaken ben je veilig.

Misschien een tip: de zwaarste spullen leg ik zo ver mogelijk naar achteren (en toch zo laag mogelijk). Dan neemt het wiel van de kar het grootste gewicht voor zijn rekening.
dvdc15 schreef:Beste forumleden,

Ik ben nog steeds op zoek naar een geschikte fiets om deze zomer naar Parijs te gaan. Tot gisteren was ik altijd van plan mijn bagage op mijn voor en achterdrager te plaatsen. Toen kwam ik op het idee een Bob-Yak te kopen/huren. Deze zijn rond de 6 kilo en kunnen om 26 tot 28 inch wielen bevestigd worden.

Ik ben geintereseerd in de Trek 7.3 FX. Niet te zwaar, lekker snel en ik fiets er comfortabel op. Deze heeft een 32 spaaks achterwiel. Een Bob yak heeft één wiel dus het gewicht word verdeeld over het wiel van de bob yak en het achterwiel van de fiets. De Bob yak mag rond de 20 kilo belast worden. Laten we zeggen dat mijn achterwiel de helft draagt. Dat is dan 20 + 6 kilo / 2 = 13 kilo. Ik ben zelf 92 kilo.

Wat is jullie mening. Kan een Trek fiets met 32 spaaks achterwiel deze bob yak en mij dragen?
Parijs is toch een dagtochtje? Dat haal je wel.

Je redenering betreffende de belasting gaat trouwens niet op, maatgevend zijn de wisselende krachten die je op het achterwiel uitoefent om de eenwieler rechtop te houden
Nou dames en heren,

Vandaag een nieuwe witte Trek 7.3 FX gehaald bij topbikes in Den Haag. Hij komt woensdag binnen, en dan zetten ze hem in elkaar incl. spatborden haha. Leuke zaak trouwens.

Jullie reacties die ik vanmorgen las, waren de doorslag de knoop door te hakken. Bedankt daarvoor!

@ Leon
Dat geeft mij een goed gevoel. De winkel zet hem woensdag in elkaar en zullen hem dan gelijk een grote beurt geven, in hoeverre dat dan moet.

@ laagvlieger
Goede tip! Dit ga ik zeker doen! Dat jij met 20 spaken met een bob hebt gefietst geeft mij een goed gevoel, ook al heb jij een wat beter kwaliteit fiets. Gaat goed komen!

@ m-gineering
Haha, ik ga er toch een paar daagjes over doen. Zo goed ben ik niet. Ik dacht al dat mijn simpele sommetje het niet zou doen, alleen voor het gevoel. Als ik al 3 positieve reacties heb gehad van, wat ik noem, professionele recreatieve vakantie fietsers, dan moet het goed komen!


@ topic
Voordat ik naar Parijs ga, maak ik nog een paar weekend tripjes. Hier zal ik dan een verslagje van maken. Leuk voor mezelf, en wie zin heeft om mee te lezen, altijd leuk. Van Parijs gaan er 2 stuks Nikon D5100 camera's mee, met bevestiging op de fietsen, dus hier word ook een film van gemaakt. Die ga ik uiteraard hier ook op posten.

Eerst op naar woensdag om mijn eerste kilometers te gaan fietsen!
Wat is nu het voordeel van zo'n éénwielig geval achter je fiets ten opzicht van de bagage ‘gewoon’ achterop de fiets te dragen (en eventueel als het echt moet vóór). Gaat het alleen om meer/extra ruimte of mis ik wat? Een goed 32-spaaks achterwiel is toch nog altijd beter dan een slecht 36-spaaks achterwiel?
Ieder zo zijn eigen mening. Tis echt persoonlijk.

Zelf heb ik de keuze om er nog een bagagedrager op te zetten. Ik kies voor de bob yak om op locatie in 2 seconde de bob yak van mijn fiets te ontkoppelen en helemaal kaal te gaan rijden. Daarbij is het wat meer aerodynamisch en je frame wiebelt wat minder (wat volgens mij wel op te lossen is, heb je een wat groter budget).

Daarbij kan ik op deze manier ook makkelijk mijn lichtgewicht vis stoeltje meenemen, die is wat langer in de lengte en kan moeilijk op mijn fiets. Het heeft natuurlijk ook zijn nadelen.

Mijn net gekochte fiets is 11.2 kilo. De bob is 6 kilo dat maakt totaal zonder bagage 17 kilo zonder bagage. Een trekking fiets met bagegedrager voor en achter zonder bagage, kan ook al 17 kilo wegen. Weegt dus hetzelfde alleen in een andere vorm.

Hier kan je nog uren over door praten. Laat ik dat maar niet doen, want ik heb nog niet eens 1 keer in mijn leven met een bob yak gereden. Ken alleen de theorie. Daarom huur ik in eerste instantie de bob yak om te kijken of het bevalt. Zo niet, koop ik een bagagedrager simpel.
Wat is nu het voordeel van zo'n éénwielig geval achter je fiets ten opzicht van de bagage ‘gewoon’ achterop de fiets te dragen (en eventueel als het echt moet vóór).
Het antwoord is wat mij betreft dat je dan geen speciale 'vakantiefiets' hoeft te hebben. Een BoB koppel je achter elke mtb of wat voor fiets dan ook, desnoods een kinky carbon fully of een racefiets.
Overigens ben ik geen purist. Voor korte vakanties, zonder tent e.d., dus weinig bagage zet ik een rekje op de mtb en hang er een paar tassen aan. Is ook wat handiger in hotels en in openbaar vervoer.
Voor langere tochten met relatief veel bagage pak ik de BoB.
Een bijkomend voordeel is dat je de bagage met een BoB ongelijk kunt verdelen over twee personen. De een met veel volume en kilo's in de aanhanger en de ander met weinig in de tassen. Daar kunnen immers redenen voor zijn.
Jan Eleveld schreef:
Wat is nu het voordeel van zo'n éénwielig geval achter je fiets ten opzicht van de bagage ‘gewoon’ achterop de fiets te dragen (en eventueel als het echt moet vóór).
Het antwoord is wat mij betreft dat je dan geen speciale 'vakantiefiets' hoeft te hebben. Een BoB koppel je achter elke mtb ......
Een MTB met steekas en je kan het vergeten ;)

(en nee, een Old Man Mountain drager wordt het dan ook niet)
Buiten dat,

Zijn jullie niet blij dat er een nieuw actief Wereldfietser forum lid bij is gekomen? Haha