Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ATB ombouwen naar trekkingfiets - Forum Wereldfietser

ATB ombouwen naar trekkingfiets

Allen,

Mijn vriendin en ik gaan deze zomer onder ons tweeën van Hasselt naar Barca fietsen.
Ik ben nu aan het uitkijken naar een fiets om dit tochtje te volbrengen. Ik had gedacht om een oude MTB te kopen (heb een giant terrago op het oog) en deze op te pimpen om de tocht te volbrengen.
Ik vind op het wereld wijde web veel tegenstrijdige zaken hierover; de ene zegt dat dit geen goed idee is en de andere is er juist wild van.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en me knn vertellen waar ik op moet letten? Weet er iemand of het te doen is om op deze fiets 28" wielen te leggen?
Ik hoor (lees) het graag van jullie.

Grz,

Tim
enjoy.

Op 28" fietsen doe je 28" wielen, op 26" fietsen doe je 26" wielen; 26" wielen hoeft geen nadeel te zijn, integendeel.
26" geen probleem >>integendeel. Wil je me dit eens verduidelijken aub?
Soms wordt een directer stuurgedrag als nadeel gezien op een lange reis. Echter wordt soms een rustiger stuurgedrag van een echte trekkingfiets als oncomfortabel ervaren. Dat is dus maar net wat je prettig vindt.

Geen idee of Wim ze specifiek in de PDF-link van Matthie noemt, maar de Big Apple van 50mm dik is een zeer fijne band voor verhard en licht onverhard gebruik. Als je gaat mountainbiken zijn de huidige banden waarschijnlijk goed.

Ga je voor (half)verhard, dan is een vaste voorvork waarschijnlijk beter voor een goede gemoedsrust op een langere trip. Dan kun je een vaste voorvork (laten) monteren. Let dan wel op de juiste lengte i.v.m. de compensatie voor de voorvering. 80mm of 100mm maakt een verschil.

Een ander aspect is de zithouding. Sommigen vinden voorover met wat gewicht op de handen prima, anderen zitten liever bijna rechtop tijdens lange dagen op de fiets. Daarvoor zul je wellicht nog aanpassingen moeten maken met het stuur en de stuurpen, zodat je wat rechter zit.
Oa:

- 26" wielen zijn sterker
- 26" wielen en banden zijn wereldwijd beter verkrijgbaar
- op 26" wielen passen bredere banden; dat geeft meer mogelijkheden (handig als je offroad wil kunnen; geeft ook vering en fietst comfortabeler en het geeft niet minder rolweerstand op verharde wegen)

En ja, 28" wielen zijn ietsje sneller maar dat voordeel valt bij flink beladen vakantiefietsen wat mij betreft weg tegen de voordelen van 26" wielen.

Deze link zal je ook veel verduidelijking geven. Het meeste van wat ik nu zeg is gebaseerd op wat hier op dit forum voorheen al is besproken door mensen die er veel meer vanaf weten dan ik. Met de zoekfunctie kun je echt heel veel informatie vinden!
Het laatste van de 3 argumenten van Matthie valt weg bij een zogenaamde 29"er, wat de Giant Terrago niet is. Onder m'n nieuwe 29"er liggen gewoon 50mm banden.
Maar vergeet niet dat je 29ers vrijwel niet tweedehands zult vinden en dat er echt maar weinig betaalbare 29er (pure) reisframes zijn. Maar je hebt verder natuurlijk helemaal gelijk!

(29ers zijn 28 inch fietsen met ruimte voor brede banden, met de meeste 28 inch fietsen ben je vaak gelimiteerd tot een bandbreedte van +/- 40mm).
'Ombouwen' moet je niet te zwaar aan tillen. Een rekje en geschikte banden erop en je kunt weg. Een mtb zonder schijfremmen is gemakkelijker van een rekje te voorzien dan eentje met schijfremmen. Een Terrago zou niet mijn eerste keus zijn, maar in principe kun je met elke mtb wel een lange tocht maken.
Ik ga er even van uit dat met Barca de stad Barcelona is bedoeld... (Barça = de voetbalclub Barcelona).
bratsh schreef: Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en me knn vertellen waar ik op moet letten?
1) Zit ie lekker?
2) Zit er nog genoeg leven in om je einddoel te halen
gewoon een tubus rek erop zetten, banden op pompen en rijden maar! Oh ja wellicht wel even verstandig om te kijken naar de staat van de banden, ketting, cassette.

Wellicht iets om over na te denken, elke dag, jaar in jaar uit fietsen we op dezelfde fiets naar werk en vv. Kijken nauwelijks om naar dat werkpaard. sterker nog veelal wordt deze ook nog misbruikt door verkeerde belasting etc. Wanneer je al die km bij elkaar optelt, kom je waarschijnlijk op n veelvoud van de km die je aflegt naar Barcelona.. Kortom op moment dat we buiten onze comfort zone komen 'zien' we opeens allemaal problemen die we anders niet zien of eenvoudig/pragmatisch oplossen..
Zeker binnen (west)Europa zijn afstanden zeer relatief en kan bijna elk probleem met de fiets onderweg worden opgelost.
Heb ff gegoogled en de Giant terrago is door de jaren erg geëvolueerd. Als je zegt een oude, dan bedoel je misschien ook met vaste voorvork en zo, en dan kom je op zoiets uit: http://www.flickr.com/photos/28241923@N05/2650038009/.

Een foto die meteen duidelijk maakt wat er zoal kan goed of mis gaan:
  • -het frame is ontworpen om wat aan te kunnen dus dat zit wel goed.
    -de balhoofdbuis is kort, voor een naar voor leunende fietshouding, hou je daar niet van, dan ga je met lange stuurpennen moeten spelen wat niet altijd even mooi en stijf is.
    -de liggende achtervork is relatief kort waardoor je tassen zo ver mogelijk naar achter moeten om er niet met (grote) voeten tegenaan te botsen, kan verder geen kwaad.
Maar je geraakt er zeker met in Barcelona, dus maak je ook niet meer zorgen dan nodig, als je comfi zit is de belangrijkste voorwaarde vervult.
kenben schreef:Wellicht iets om over na te denken, elke dag, jaar in jaar uit fietsen we op dezelfde fiets naar werk en vv. Kijken nauwelijks om naar dat werkpaard. sterker nog veelal wordt deze ook nog misbruikt door verkeerde belasting etc. Wanneer je al die km bij elkaar optelt, kom je waarschijnlijk op n veelvoud van de km die je aflegt naar Barcelona.
Dat klopt, maar richting Barcelona zit je een aardig aantal dagen een aantal uren op de fiets waarvan je maar hoopt dat je gestel dat ineens leuk vindt. Als je een jaar lang gewerkt hebt om eindelijk die mooie reis te maken hoop je dan maar dat het goed gaat en je lijf niet ineens hevig begint te protesteren.
kenben schreef:Zeker binnen (west)Europa zijn afstanden zeer relatief en kan bijna elk probleem met de fiets onderweg worden opgelost.
Zij het dat het probleem optreedt op donderdagmiddag half op 20 km afstand van St.-Marie-Loin-de-Tout en je bij god niet weet waar een fietsenmaker is die voor de dinsdag erna open is, noch of ze je kunnen helpen aan vervangende delen voor de dingen die ineens begonnen door te draaien. De meeste fietsers kopen graag die onzekerheid voor een flink deel af.
Leon
@leon 1. ondanks dat je n punt hebt mbt lichamelijke gesteldheid heeft dat mijn inziens weinig te maken mbt het ombouwen of prepareren van de fiets..
2. denk niet dat je dat probleem ooit kunt oplossen/ondervangen of je moet een reservefiets meenemen.. ;-P

Al met al, zijn we het volgens mij wel eens met elkaar. Wat zaken checken zodat je met vertrouwen op pad gaat (voor iedereen verschillend) en genieten van je tocht. Mocht er desondanks toch is misgaan, rustig op zoek naar een oplossing en in het ergste geval. Met openbaar vervoer terug richting huis of naar een stad waar de fiets gemaakt kan worden om de tocht voort te zetten.. veel plezier toegewenst met je (ontdekkings)tocht
Weet niet hoe lang je bent en wat je budget is, maar op Marktplaats staat nu voor minder dan 500 euro een Surly Cross Check. Dat is een stalen veldritfiets, met oogjes voor een achterdrager, 28", ruimte voor brede banden (tot ca. 45 mm). Dat lijkt me voor jouw doel ook meer dan geschikt.
Allen,

Hartelijk bedankt voor de tips!!
Ik heb ondertussen een Giant CRS 3.0 sport series gekocht. Een kruising tss een race fiets en MTB.
Net wat ik zocht; een stoere bike met het comfort en voordelen van een racefiets.

Grz,

Tim