Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sluiting NS-loket internationaal - Forum Wereldfietser

Sluiting NS-loket internationaal

PvdA vreest sluiting loket NS
GRONINGEN – De PvdA in de Groninger gemeenteraad en in de Staten van Groningen is bezorgd over het loket voor internationale treintickets in het hoofdstation Groningen.
De NS dreigt dit loket in oktober te sluiten. De sociaal-democraten vrezen dat de Noorderlingen straks alleen met meer moeite en tegen hogere kosten aan hun internationale tickets kunnen komen.
De PvdA dringt er daarom op aan het loket open te houden.

Bron: RTV Noord, 12 april 2012

Mijn commentaar: Er staan weliswaar gele NS-kaartjesautomaten, maar onder Buitenland staan niet alle stations van Duitsland vermeld. Leipzig bijvoorbeeld ontbreekt in de lijst. Laat staan een internationale fietskaart uit dit apparaat trekken!
In de NS-automaten zitten redelijk wat Belgische stations en wat Belgie betreft ook kortingmogelijkheden. Fietskaartjes die Belgische stations die in de automaat zitten zijn ook mogelijk. Van Frankrijk zit alleen Rijsel in de NS-automaat. Tussen Antwerpen en Rijsel rijden Belgische treinen.
Er zitten inderdaad niet veel Duitse stations in de NS-automaten. Verder ontbreken veel kortingsmogelijkheden die Duitsland kent, waardoor je bij deze automaat vaak ook nog eens aanzienlijk duurder uit bent.
Je kunt bij NS-Hispeed wel online kaartjes kopen, maar dat geldt niet voor fietskaartjes en fietsreserveringen naar Duitsland.
Het sluiten van dit loket komt dus vooral voor fietsers uit het noorden hard aan.
Een van de doelstellingen van de Wereldfietser is belangenbehartiging. Welk bestuurslid pakt dit op?

Je kunt je internationale treinkaartjes ook betrekken bij de Treinreiswinkel.
Het goedkoopste kaartje naar Berlijn is per retour bij de Treinreiswinkel zelfs 20 Euro goedkoper, dan bij NS-Hispeed. http://www.treinreiswinkel.nl
Aanvulling: je kunt niet online, maar wel telefonisch bij NS Hispeed internationale tickets met fietskaartje kopen. Dat kost 35 cent per minuut plus € 12,50 boekingskosten. Boekingskosten betaal je aan de balie trouwens ook, maximaal € 10 aldus NS Hispeed.
peter de rijk schreef:Aanvulling: je kunt niet online, maar wel telefonisch bij NS Hispeed internationale tickets met fietskaartje kopen. Dat kost 35 cent per minuut plus € 12,50 boekingskosten. Boekingskosten betaal je aan de balie trouwens ook, maximaal € 10 aldus NS Hispeed.
Hoelang sta je bij NS-Hispeed telefonisch in de wacht, hoe lang duurt een telefonische boeking en hoeveel van de 40.000 stations in Europa zitten in hun syteem?
Wat bedoel je met deze vragen, Bert? Ik wilde slechts op een mogelijkheid wijzen, een alternatief voor een reisje naar het met opheffing bedreigde NS-loket op het station. Het was niet mijn bedoeling NS Hispeed te promoten ten koste van jouw treinreiswinkel of zo...
peter de rijk schreef:Wat bedoel je met deze vragen, Bert? Ik wilde slechts op een mogelijkheid wijzen, het was niet mijn bedoeling NS Hispeed te promoten ten koste van jouw treinreiswinkel of zo...
"Jouw Treinreiswinkel?" ik heb geen Treinreiswinkel. Jij komt met een mogelijkheid aandragen, maar ik vraag je nader hoe ver die mogelijkheid strekt en wat die extra kosten door die 35 cent per minuut in de praktijk gaan inhouden, bovenop de boekingkosten van 12,50 euro, ten opzichte van huidige 10 euro boekingskosten bij de balie in Groningen. Lijkt mij nogal belangrijk voor mensen uit het noorden van het land die binnenkort niet meer gewoon bij het loket terecht kunnen.
Het klopt dat ik niet zo gecharmeerd ben van NS-Hispeed. Maar wat wil je, als de directeur letterlijk uitspreekt dat hij fietsen vies vindt en niet vindt passen bij het imago van HSL-treinen? Gelukkig zit de DB nu op een andere lijn, alleen duurt het nog even voor dat de voor fietsvervoer geschikte ICE's op de rails verschijnen.
Bovendien is de service van de Treinreiswinkel voor reizigers met een fiets veel beter dan NS-Hispeed.
Bert,
Ik heb tweemaal telefonisch geboekt bij NS Hispeed, CNL-tickets met fietskaartje naar Zürich en München. Er zitten dus in elk geval twee bestemmingen in het systeem van NS Hispeed, om je vraag te beantwoorden. Ik vermoed overigens dat er evenveel bestemmingen in de telefonische NS Hispeed zitten als in het systeem van het stationsloket. Meer dan twee dus, maar vast en zeker minder dan de ruim 85.000 die de Treinreiswinkel claimt.
Beide keren duurde de aankoop inclusief wachttijd een aantal minuten, laten we zeggen maximaal tien. Dus € 3,50 per keer. Ik weet niet of deze tijden representatief zijn. Eenmaal hoefde ik trouwens geen boekingskosten te betalen, herinner ik me, omdat ik niet online kón boeken, aldus de medewerker aan de telefoon.
Nu is mijn vraag aan jou natuurlijk hoe lang de wachttijd bij de Treinreiswinkel is en hoe hoog de boekingskosten daar zijn. Dan hebben we een nog vollediger beeld van de boekingsmogelijkheden.
peter de rijk schreef:Bert,
Ik heb tweemaal telefonisch geboekt bij NS Hispeed, CNL-tickets met fietskaartje naar Zürich en München. Er zitten dus in elk geval twee bestemmingen in het systeem van NS Hispeed, om je vraag te beantwoorden. Ik vermoed overigens dat er evenveel bestemmingen in de telefonische NS Hispeed zitten als in het systeem van het stationsloket. Meer dan twee dus, maar vast en zeker minder dan de ruim 85.000 die de Treinreiswinkel claimt.
Beide keren duurde de aankoop inclusief wachttijd een aantal minuten, laten we zeggen maximaal tien. Dus € 3,50 per keer. Ik weet niet of deze tijden representatief zijn. Eenmaal hoefde ik trouwens geen boekingskosten te betalen, herinner ik me, omdat ik niet online kón boeken, aldus de medewerker aan de telefoon.
Nu is mijn vraag aan jou natuurlijk hoe lang de wachttijd bij de Treinreiswinkel is en hoe hoog de boekingskosten daar zijn. Dan hebben we een nog vollediger beeld van de boekingsmogelijkheden.
De boekingskosten van de Treinreiswinkel zijn 7,50 Euro. Er is een gewone telefoonlijn, dus geen 35 cent per minuut. De wachttijd is afhankelijk van de drukte en de ingewikkeldheid van de boeking. Ik stuur echter een mailtje om een offerte op te vragen en krijg keurig in details wat het kost. Als Amsterdammer heb ik ook nog het voordeel dat ik even snel naar de winkel kan fietsen, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.
peter de rijk schreef:Aanvulling: je kunt niet online, maar wel telefonisch bij NS Hispeed internationale tickets met fietskaartje kopen. Dat kost 35 cent per minuut plus € 12,50 boekingskosten. Boekingskosten betaal je aan de balie trouwens ook, maximaal € 10 aldus NS Hispeed.
Ik ben voor 60 % doof en kan dus niet telefoneren! Ik vind het veel prettiger om zelf aan het loket te staan, ouderwets degelijk. Hoezo sluiting door NS? Op Groningen hoofdstation zag ik dagelijks lange rijen mensen ervoor staan. Via internet is wat lastig, zoveel verschillende reisaanbieders dat ik door de bomen het bos niet meer zie. HiSpeed is toch alleen maar van die snelle fietsonvriendelijke treinen alleen tussen de grote stations, zoals Thalys en ICE?
Martin,

Mijn 2 centen: toch een pleidooi voor de treinreiswinkel: ik mail mijn wensen (dag, bestemming, al dan niet fiets etc.), de volgende dag (als de Post meewerkt tenminste) heb ik een offerte (waarover is nagedacht)/rekening die ik betaal en de kaartjes vallen dra in de brievenbus. Bij het internationaal loket in Eindhoven was ik veel meer tijd kwijt (en de kennis was daar aanmerkelijk geringer).
bert sitters schreef:"Jouw Treinreiswinkel?" ik heb geen Treinreiswinkel.
Klopt. De Treinreiswinkel is een bureau dat in Leiden is gevestigd en daar staan de WF en onze leden los van. Zoiets als de Fietsvakantiewinkel in Nijmegen, voorheen te Woerden.
Mijn ervaringen met NS Internationaal (op diverse stations) zijn nogal slecht. Sinds wij jaren geleden de Treinreiswinkel hebben ontdekt, zijn we dan ook niet meer bij de NS geweest. Met de Treinreiswinkel regelen wij alles online. Ze zijn snel, hebben verstand van kennis, denken mee... ja, ik ben wel een fan :lol:
Niets aan toe te voegen Sandra. Ik ben ook een fan.
Net mijn kaartjes geboekt voor naar Wenen en terug vanaf Regensburg via treinreiswinkel. (Ga een stuk Donauroute in begin mei rijden) Ging prima, maar in de offerte zeggen ze zelf dat je beter kan mailen dan bellen, want je komt er nauwelijks door, ze hebben daar wel een capaciteitsprobleem op het moment. Maar verder...niets dan goeds.