Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schroefdraad in kader Trapas versleten - Forum Wereldfietser

schroefdraad in kader Trapas versleten

Vandaag kreeg ik te horen dat mijn Koga Randoneur niet meer te herstellen valt omwille van een versleten schroefdraad in het kader van de trapas.
Ik ben bij verschillende fietsmakers in de buurt gaan horen en steeds kreeg ik het verhaal dat ze niet meer over het gereedschap (soldeerset) beschikken om een laagje metaal te leggen om dan opnieuw draad te kunnen tappen.
Weet er iemand - onder de deskundigen die dit forum rijk is - hoe ik dit ev. kan oplossen. Voor het overige is mijn fiets nog in uitstekende staat. Vorig jaar heb ik hem nog van een versterkt splinternieuw KOGA-achterwiel voorzien.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

[moderator] Bericht verplaatst [/moderator]
Italiaanse schroef van maken? (ik heb geen idee of dat zomaar kan)
bossp schreef:Vandaag kreeg ik te horen dat mijn Koga Randoneur niet meer te herstellen valt omwille van een versleten schroefdraad in het kader van de trapas.
Ik ben bij verschillende fietsmakers in de buurt gaan horen en steeds kreeg ik het verhaal dat ze niet meer over het gereedschap (soldeerset) beschikken om een laagje metaal te leggen om dan opnieuw draad te kunnen tappen.
Weet er iemand - onder de deskundigen die dit forum rijk is - hoe ik dit ev. kan oplossen. Voor het overige is mijn fiets nog in uitstekende staat. Vorig jaar heb ik hem nog van een versterkt splinternieuw KOGA-achterwiel voorzien.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

[moderator] Bericht verplaatst [/moderator]
En staal was juist zo geschikt vanwege het solide schroefdraad??? Hoe heb je het voor elkaar gekregen? Geeft Koga geen garantie? En heb je al een pb naar Marten gestuurd?

Lijkt me meer werk om de boel te ontvetten, nieuw staal in te lassen en draad te tappen dan dat een 2e hands frame gaat kosten.... Misschien is het zelfs wel tijd voor een nieuw frame. Voor 400 heb je al een degelijke Surly LHT.

Mooiste is natuurijk als je het frame weet te repareren, ben heel benieuwd of er nog vakmanschap onder de fietsenmakers bestaat. Succes.
bossp schreef:Vandaag kreeg ik te horen dat mijn Koga Randoneur niet meer te herstellen valt omwille van een versleten schroefdraad in het kader van de trapas.
Ik ben bij verschillende fietsmakers in de buurt gaan horen en steeds kreeg ik het verhaal dat ze niet meer over het gereedschap (soldeerset) beschikken om een laagje metaal te leggen om dan opnieuw draad te kunnen tappen.
Weet er iemand - onder de deskundigen die dit forum rijk is - hoe ik dit ev. kan oplossen. Voor het overige is mijn fiets nog in uitstekende staat. Vorig jaar heb ik hem nog van een versterkt splinternieuw KOGA-achterwiel voorzien.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

[moderator] Bericht verplaatst [/moderator]
er zijn revisietrapassen voor dit doel die je in het bracket klemt, ik heb ze alleen niet op voorraad.
Je kunt het bracket iets opruimen en er Italiaanse draad intappen, vervolgens een trapas met italiaanse draad monteren
Er moeten ook verloopringen zijn om italiaans weer terug te toveren tot BSC, ik heb je alleen nog niet in handen gehad.
Je kunt de oude draad opboyuwen met brons en weer opnieuw snijden
Je kunt het bracket doorzagen, de sleuf dichtkloppen en dichtlassen, en nieuwe BSC draad snijden
........
Erg lomp maar werkt geheid: de trapas erin plaatsen en vastlassen.
Gaat los of gaat helemaal nooit meer los: volledig vastlijmen met 2componentenlijm, een sterke versie van locktite of iets anders dat hard wordt.

Voor als het frame nog niet zo oud is : lyrische brief schrijven, het hele ding erbij naar Koga sturen en geduld hebben. (geen idee)

Leon
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Al bleek toen de draad niet versleten maar beschadigd doordat de trapas los was geraakt. De oplossing: vastgelijmd. Vervelend als deze versleten is, maar voor mij kostentechnisch de beste (of misschien wel enige) oplossing.
Johojo schreef:Ik heb hetzelfde probleem gehad. Al bleek toen de draad niet versleten maar beschadigd doordat de trapas los was geraakt.
Natuurlijk is het niet versleten maar beschadigd, want iets dat niet hoort te bewegen hoort ook niet te slijten.
Het kan ook zijn dat er al best veel speling op zat toen de fiets nieuw was. Ik heb dat ook eens gehad toen ik per ongeluk de trapas aan de verkeerde kant van de fiets erin draaide. Dat lukte en ik kwam er pas achter toen de andere kant niet wilde. Er uit draaien en aan de juiste kant indraaien lukte gelukkig wel :oops: :oops:
Leon
Iedereen van harte bedankt voor jullie reacties en jullie medeleven ;-)

De Koga heb ik 6 jaar geleden tweedehands voor 900 euro gekocht (op factuur) bij een erkende Kogadealer, wat er juist mee gebeurd was, heeft hij mij nooit verteld. Wellicht had hij de trapas (na een ongeval?) hersteld en is die nu weer losgekomen.

Ondertussen bestaat die fietshandel niet meer en mijn huidige Koga-hersteller kwam ook met de oplossing om de oude draad met brons te solderen en die dan opnieuw te snijden. Maar zoals ik al aangaf beschikt hij niet meer over zo'n soldeerapparaat omdat zijn winkel nu nog alleen met alu-frames volstaat. Hij stelde voor om een nieuwe Koga te kopen, voor mijn huidige wou hij mij nog 150 euro geven...

Onlangs heb ik bij die Antwerpse Koga-dealer mijn achtervelg (Mavic) door een origineel 40 spaaks Koga laten vervangen en dit heeft mij 350 euro gekost. Verder verkeert de randonneur nog altijd in een splinternieuwe staat (volledig met Deore LX afgemonteerd) en blinkt als een pauw.

Gisteren heb ik een tweedehandse randonneur van een eerlijke Nederlandse verkoper-handelaar gevonden (850 euro) maar momenteel twijfel ik nog want het is al te gek om twee zo'n prachtfietsen in de garage te hebben staan en zeker zo'n mooie die defect is. In feite is hij nog beter afgemonteerd dan diegene die ik nu wil kopen...

Dat vastplakken van een nieuwe trapas is misschien wel een goed idee. Als ik er nog enkele jaren rijplezier aan beleef, wil ik dat wel wagen. Heeft er iemand een idee met welk soort lijm ik dat laat doen en welke nieuwe kwalitatieve trapas ik er best laat inzetten.

Of nog beter... kent er iemand onder jullie nog een fietsenmaker die de cilinder van de trapas zou kunnen bronseren.

Alvast bedankt voor jullie deskundig advies! Om eerlijk te zijn had ik al vrede genomen dat mijn randonneur rijp voor de schroot was :(
Behalve lijmen kun je hem ook nog borgen met een of meer boutjes door de bracket.
Als er een kabelgeleider onderaan geschroefd is zit er al zo'n gat met schroefdraad, anders kun je een of meer gaatjes boren, schroefdraad tappen om zo de trapascartridge te kunnen borgen.
Ik weet niet waar je woont (Antwerpen?); maar over de kosten/mogelijkheden van een goed uitgevoerde reparatie zou je contact kunnen opnemen met m-gineering (Kiel-Windeweer, Groningen) die in dit topic ook al uitgebreid advies gaf over de mogelijkheden ;-).

Anders mogelijkheid als dat te ver weg is: ga op zoek naar een framebouwer in de buurt, die zou het toch moeten kunnen... de meeste fietsenmakers/‘erkende koga dealers’ zullen je (zoals je ervaring) gewoon in de richting van een nieuwe fiets duwen, daar zijn zij weer beter in!
Weer eens bedankt voor jullie reactie en het deskundig advies. Hieronder zie je het slachtoffer :

Afbeelding

Ik woon in Antwerpen, Kiel Windeweer ligt zo'n 300km van mijn woonplaats. Hier in Vlaanderen moet er toch ook nog wel iemand te vinden zijn die nog het nodige gerief bezit om te bronseren.

De Kogaservice hieromtrent vind ik wel ondermaats en de melding dat de bovenstaande fiets rijp is voor het schroot of 150 euro ;-)
Ik heb hetzelfde gehad, met een Giant, alu frame, waarschijnlijk door pekel uitgevreten want de bus zat compleet los in de bracket toen ik erachter kwam.

Oplossing: Loctite 3450 poxymatic staal twee componenten.

Pasta aangemaakt en de bus in het frame "gelijmd"

Zit nu al meer dan 15.000km op zijn plek, maar daarbij gezegd, geen zware bergtochten enkel dagtochten nog van huis uit. Maar volgens mij kan die best meer hebben.

Mocht het ooit weer los moeten, kun je het heet stoken want daar is het maar beperkt geschikt voor.

Ik heb nog wel de data sheet van Loctite ergens op de computer denk ik.

Tevens kan ik je een spuit opsturen als je wil, tegen vergoeding.
Ik moest bij de ijzerwinkel een omverpakking afnemen vanwege speciaal besteld.


Ik woon tegen de Belgische grens, dus kan hem daar wel ergens posten.

Graag PB als je interesse hebt.
Via dit forum ben ik bij iBike Antwerpen terecht gekomen en de zeer vriendelijke man van de receptie heeft mij een adres gegeven van een oude fiets- en framemaker die nog over het gerief beschikt om te braseren. Ondertussen heb ik bij die vriendelijke meneer een afspraak geregeld om de fiets te herstellen. Dus eind goed, al goed! Nogmaals van harte bedankt voor jullie gouden raad! ;-)