Additionally, paste this code immediately after the opening tag: oude vraag maar toch .. suggesties piepende remmen gevraagd! - Forum Wereldfietser

oude vraag maar toch .. suggesties piepende remmen gevraagd!

Heb er nu 4 uur knutselen op zitten maar krijg het piepen van de voorremmen niet weg. De fiets is een gazelle chamonix lite, leuke cross tussen stad en tour.
Alleen dat piepen voor ...

Tot nu toe gedaan: 4 types remblokjes, van Koolstop tot rommelbak, toe-in, heel-in, plat, scheef, schuin, geschuurd, gegroefd, voorwiel er eens omgekeerd in, velgen schoongemaakt ( werd het erger van ) , remklauwen voor/achter omgewisseld, modulator er tussenuit ... en nog steeds piepen.

Toen als test papiertjes tussen remblokjes en velg .. en nog steeds piepen. Het lijkt dus eigenlijk niet aan het contact blokjes<>velg te liggen. Toch, als je licht remt en de fiets met de hand duwt voel je de blokjes verschieten. De velg is trouwens zo een met vrij diepe groeven.

Nu is de trucendoos leeg! Het enige wat ik nog kan bedenken is dat de gemonteerde klauwen ( Acera en met een standaard nogal grote speling ) het probleem veroorzaken.
Voor ik nu een set Tektro of zo haal eerst maar eens de wijsheid van het forum raadplegen!
Je hebt idd wel zon beetje alles gedaan.
De interessante vraag die overblijft is dan: is het altijd zo geweest met die fiets, en wat is er dan ooit veranderd?
Leon
1) leen eens een voorwiel

als dat niet helpt:

2) probeer eens andere V-brakes, maar wel van een type dat zijn eigen (enkele) draaipunt heeft
Na nieuwe V-brakes was bij mij het gepiep over, ik had al tijden de indruk dat het lag aan de speling op de draaibus van de armen.
Het type remblokken maakt ook nog uit, ik had ook last van piepende remmen toen ik op oude LX (paralellogram-) v-brakes koolstop blokken deed; op de oude noname remblokken had ik nergens last van.

Ik heb de remmen uiteindelijk vervangen door de huidige 'gewone' LX v-brakes en gebruik nu koolstop blokjes in de LX-remschoenen en heb er geen last meer van; remt erg goed.
Heb je wel iets van de vraag gelezen Matthie?
Leon schreef:Heb je wel iets van de vraag gelezen Matthie?
Ik deel dat ook bij mij het vervangen van de remmen heeft geholpen; waarbij ik in mijn geval dus van parralellogram v-brakes naar 'gewone' v-brakes ben gegaan (er is vast wel ergens een ander setje remmen te leen).

Ik deel dus mijn eigen ervaringen met het probleem; nuttiger dan jouw (m.i. totaal overbodige) bericht.
Matthie9000 schreef:
Al met al nuttiger dan jouw (overbodige) bericht.
als je nuttig wil wezen helpt het om de originele vraagstelling te lezen! :roll:
Wat ook wel eens wil helpen is met een fijn schuurpapiertje over de velg gaan.
Leon schreef:Je hebt idd wel zon beetje alles gedaan.
De interessante vraag die overblijft is dan: is het altijd zo geweest met die fiets, en wat is er dan ooit veranderd?
Leon
Fiets is net nieuw, en piepen begon al na zo'n 10 km fietsen, wat je dan moet lezen als 'na een aantal keren remmen'. De fiets is van een vriendin van me, en op internet gekocht. Dus even langs de fietsenmaker is nou ook niet echt een optie. Zobiezo verbazend dat op een fiets met een adviesprijs van 1050 acera remmen zitten.
m-engineering schreef: 2) probeer eens andere V-brakes, maar wel van een type dat zijn eigen (enkele) draaipunt heeft
Dat is denk ik de beste test die over blijft dan. Als ik in 'slow-motion' rem zie ik dat het blokje meegetrokken wordt door het wiel en dan na een paar milimeter weer terug springt. De rem zelf heeft echt te veel speling , als het geen nieuwe fiets was had ik hem allang vervangen. Maar bij nieuw ontstaat dan zo'n twijfel van .. dat kan toch niet, ik zal wel iets fout doen.
iddi schreef: Wat ook wel eens wil helpen is met een fijn schuurpapiertje over de velg gaan.
Heb de velg 'geaaid' met 1200. Had ik nooit moeten doen, want piepte nog veel erger.
gartnl schreef:Fiets is net nieuw... internet gekocht.
En je hebt hem niet teruggetuurd?
Leon schreef:
gartnl schreef:Fiets is net nieuw... internet gekocht.
En je hebt hem niet teruggetuurd?
Is te hard nodig. Als ie terug gaat moet ie weer naar Gazelle en ben je zo weer 6 week verder. En aangezien remmen goedkoper zijn dan opsturen .. Dat is nu eenmaal het risico van internet aankopen. Kleine gebreken moet je gewoon zelf oplossen.

Nog afgezien van de ervaring dat klachten over rammelen en piepjes ook bij de LFB niet zo veel opleveren.
gartnl schreef:
Leon schreef:
gartnl schreef:Fiets is net nieuw... internet gekocht.
En je hebt hem niet teruggetuurd?
Is te hard nodig. Als ie terug gaat moet ie weer naar Gazelle en ben je zo weer 6 week verder. En aangezien remmen goedkoper zijn dan opsturen .. Dat is nu eenmaal het risico van internet aankopen. Kleine gebreken moet je gewoon zelf oplossen.

Nog afgezien van de ervaring dat klachten over rammelen en piepjes ook bij de LFB niet zo veel opleveren.
Zet er dus eens een v-brake van een andere fiets op; was voor mij de enige methode om (met koolstop blokken) te kunnen fietsen zonder gepiep! (ook van alles geprobeerd, ook alleen bij voorrem).
gartnl schreef:Heb er nu 4 uur knutselen op zitten maar krijg het piepen van de voorremmen niet weg. De fiets is een gazelle chamonix lite, leuke cross tussen stad en tour.
Alleen dat piepen voor ...
Ik kan me voorstellen dat je gek wordt van dat piepen, het kan echter ook een gewenst effect opleveren, namelijk dat het zorgt dat andere mensen die niet met de rest van de wereld bezig opeens weer met beide benen op de grond staan. :wink: Niet dat het veel helpt, maar het geeft wel voldoening op dat moment.

Misschien dat een brakebooster helpt om het trillen/vibreren van de remconstructie op te heffen of iig minder te maken.
m-gineering schreef:1) leen eens een voorwiel
Toch grauw weer, dus vandaag maar eens geprobeerd. Nou paste het geleende wiel niet vanweg te dikke band, maar de omgekeerde weg lukte ook niet zomaar. Het nieuwe wiel bleek niet helemaal gecentreerd. Wiel in de richter gezet en meteen ook de spaken maar gespannen (*) want die waren heel erg slap, alsof het wiel van fabriek af alleen maar was aangedraaid en niet op spanning gebracht. Verwachten ze bij Gazelle dat de FB al hun wielen richt?
Wiel terug en het piepen was ineens enorm afgenomen. Na wat flinke remacties blijft er nu een eind-piepje over als ie al bijna stil staat, maar het kattengejammer is weg.
Het hoe en waarom ontgaat me, maar voorlopig is het acceptabel. Nu zien hoe het de komende dagen ontwikkeld. En dan ook het achterwiel nog spannen...


(*) Helaas 'op het gehoor', moet toch maar eens een spaakspanningsmeter kopen.
Enkele tips die ik je nog kan geven:

Zet de remblokken scheef dus op deze manier:
..||
/ || \
..||

|| = band
/ \ = remblokjes
De meest voorkomende piepjes die klanten bij ons hebben van remmen, is omdat de remblokken evenwijdig lopen aan de velg. Door de remblokjes aan de voorkant dichter bij de velg te zetten dan aan de achterkant. Is in de meest gevallen het probleem opgelost.
Zorg er ook voor dat je rem gecentreerd staat. Dus: evenveel ruimte tussen de blokjes en de velg. Dit kun je doen door de veerspanning bij te draaien (De twee kruiskop schroefjes (of inbus)).

Als het dan nog niet is verholpen, kan je het proberen door hardere remblokjes te plaatsen. De TEKTRO remblokjes, o.a. te koop bij de Halfords, zijn wat harder. En meestal is dan het probleem verholpen.

Tip voor het schuin zetten van de blokjes:
Maak aan één kant de veer los van de remarm (Hierdoor word je blokje strak tegen de velg geduwd) Draai nu de inbus van je blokje wat losser, Zodat deze zich recht op de velg zet. Pak nu de achterkant van het blokje vast en licht deze wat van de velg af, (1 mm ongeveer) en draai deze weer vast, veertje terug en dan de andere kant. (Mocht dit niet lukken, kan de vakhandel dit ook voor je doen, of TACX heeft een apparaatje om je remschoenen goed te centreren en positioneren.

Succes!
gartnl schreef:Verwachten ze bij Gazelle dat de FB al hun wielen richt?
Bij zo'n fiets, absoluut. (En ik zou ook alle boutjes, schroefjes en vijsjes ook maar eens controleren, om maar te zwijgen over het extra in het vet zetten van lagers.)

Bovendien heb je een fiets met een slecht spaakpatroon.

Renaat
Revanho schreef:
gartnl schreef:Verwachten ze bij Gazelle dat de FB al hun wielen richt?
Bij zo'n fiets, absoluut.
Hmmm, vreemd. Dan heb ik toch ergens de aansluiting met prijs/kwaliteit gemist. Nou heb ik daar wel vaker last van als het om fietsen en toebehoren gaat .. of het nu de prijs van een stukje remrubber of een shirt is: de prijzen liggen tegenwoordig op designer nivo. En nog gekker, de prijs stijgt bij toenemende afzet, alsof het om zeldzame artikelen gaat. Neem nou een fiets'computer': stelt technisch niks meer voor, de afzet stijgt, maar de prijs loopt alleen maar op!? In mijn eigen vakgebied (ICT) werkt het precies andersom ..
> Hmmm, vreemd. Dan heb ik toch ergens de aansluiting met prijs/kwaliteit gemist.
Nee het werkt anders. Gazelle e.d. leveren fietsen die er leuk uitzien en die voldoen voor hetgeen de meeste klanten er mee doen. Na een jaar of 6 heeft de gemiddelde klant er 6000 km mee gefietst en moet er nodig een nieuwe komen.
Als je nu concludeert dat de gemiddelde klant dom is moet je dat voor je eigen rekening nemen natuurlijk :wink: .

> Neem nou een fiets'computer': stelt technisch niks meer voor,
> de afzet stijgt, maar de prijs loopt alleen maar op!?
Komkom, mijn eerste fietscomputer kostte 150 gulden en kan precies hetzelfde als die ik vorig jaar heb gekocht. Die kostte 15 euro, van een goed merk. Je moet er alleen niet intrappen dat er veel computers worden aangeboden die meer foefjes hebben.

Leon
Leon schreef:>
Komkom, mijn eerste fietscomputer kostte 150 gulden en kan precies hetzelfde als die ik vorig jaar heb gekocht. Die kostte 15 euro, van een goed merk. Je moet er alleen niet intrappen dat er veel computers worden aangeboden die meer foefjes hebben.
Leon
Ja mijn allereerste was ook ontzettend duur. Die dikke cateye ..
Maar de afgelopen tien jaar is er niks veranderd. Mijn cateye mighty 3 kostte 39 euro en dat kost de opvolger nog steeds. Gelukkig dat ik er een paar uit een faillisementsverkoop heb gehaald voor 7,95.

Om op de fiets terug te komen, de eisen waren: moet er uit zien als en zitten als een omafiets. Maar wel onderhoudsarme versnelling, fatsoenlijk remmen ( dus geen rollerbrakes .. ) en licht. Woon/werk en terrastochten tot 50 km. Deze kwam het dichtst in de buurt, en de eigenaresse vond hem ook nog mooi. Dat je dan even kijkt of de schroefjes vast zitten is tot daar aan toe. Maar dat een fabrikant ongerichte wielen levert .... dat heb ik zelfs bij mijn goedkoopste cross nog niet meegemaakt.