Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Specifiek fiets advies voor rugklachten - Forum Wereldfietser

Specifiek fiets advies voor rugklachten

Vorig jaar heb ik een Gazelle Ultimate gekocht (damesframe). Inmiddels weet ik dat ik fietsen geweldig vind en dat ik dat meer en meer wil gaan doen.
Ik heb echter een probleem en wel rug/schouder/nekklachten. Mijn benen kunnen inmiddels afstanden boven de 50km goed aan, maar mijn bovenlijf dus niet, tenzij ik ze op mijn omafiets afleg, wan an heb ineens nauwelijks last dus lekker rechtop zitten is een optie...). Evenzogoed wil ik dus wel een fiets waarbij ik met uitvalnaven mijn binnenband kan vernagen bij lekrijden en waar voldoende versnellingen opzitten om ook te kunnen klimmen, want dat is me afgelopen jaar in Italie goed bevallen.

Nu wil ik dus mijn Gazele gaan verkopen, maar k wil heel graag advies over wat ik dan wel zou kunnen kopen. Ik dek dat ik gezien mijn bouw (ik ben vrij groot) toch maar een herenframe ga kiezen, maar verder vind ik het lastig.

Ik weet wel dat ik 28'' wielen wil, want ik rijd 95% op asfalt, ook wil ik veel bagage mee kunnen nemen en een redelijke snelheid kunen ontwikkelen, dus geen al te dikke banden (waarvan ik bovendien het lawaai irritant vindt).

Ik denk nu aan een Kona Sutra (race stuur en dus meerdere posities), maar ook aan een Santos of een Giant expedition. Maar ik heb ook gedacht aan een racefiets en een aanhangwagen. Ik heb op de Gazelle wel gemerkt dat dieper zitten niet per defintie een probleem is (Met mijn onderanrmen op het stuur, fietst beter dan met mijn handen aan het stuur).

Het probleem is ook ee beeje dat de klachten pas na 10 tot 20 kilometer beginen en ik de fietsen niet zolang kan testen. Weer een miskoop lijkt me vervelend.

Dus misschien hebben jullie meningen en ervaringen, als dat zo is, dank hoor ik die graag.

Bij voorbaat mijn dank, Yvette.
Yvette Verwer schreef:Vorig jaar heb ik een Gazelle Ultimate gekocht (damesframe). Inmiddels weet ik dat ik fietsen geweldig vind en dat ik dat meer en meer wil gaan doen.
Ik heb echter een probleem en wel rug/schouder/nekklachten. Mijn benen kunnen inmiddels afstanden boven de 50km goed aan, maar mijn bovenlijf dus niet, tenzij ik ze op mijn omafiets afleg, wan an heb ineens nauwelijks last dus lekker rechtop zitten is een optie...). Evenzogoed wil ik dus wel een fiets waarbij ik met uitvalnaven mijn binnenband kan vernagen bij lekrijden en waar voldoende versnellingen opzitten om ook te kunnen klimmen, want dat is me afgelopen jaar in Italie goed bevallen.

Nu wil ik dus mijn Gazele gaan verkopen, maar k wil heel graag advies over wat ik dan wel zou kunnen kopen. Ik dek dat ik gezien mijn bouw (ik ben vrij groot) toch maar een herenframe ga kiezen, maar verder vind ik het lastig.

Ik weet wel dat ik 28'' wielen wil, want ik rijd 95% op asfalt, ook wil ik veel bagage mee kunnen nemen en een redelijke snelheid kunen ontwikkelen, dus geen al te dikke banden (waarvan ik bovendien het lawaai irritant vindt).

Ik denk nu aan een Kona Sutra (race stuur en dus meerdere posities), maar ook aan een Santos of een Giant expedition. Maar ik heb ook gedacht aan een racefiets en een aanhangwagen. Ik heb op de Gazelle wel gemerkt dat dieper zitten niet per defintie een probleem is (Met mijn onderanrmen op het stuur, fietst beter dan met mijn handen aan het stuur).

Het probleem is ook ee beeje dat de klachten pas na 10 tot 20 kilometer beginen en ik de fietsen niet zolang kan testen. Weer een miskoop lijkt me vervelend.

Dus misschien hebben jullie meningen en ervaringen, als dat zo is, dank hoor ik die graag.

Bij voorbaat mijn dank, Yvette.
ligstuur, corestability oefeningen (koop zo'n skippy bal), abonnementje fitnesscentrum en een beetje geduld om te wennen?
Je bent niet de enige met rug etc problemen. Hier is er nog een. Zoals Auke al zegt, een abonement op de fitness moet het begin zijn. Dat helpt je echt enorm (mits goed begeleid, dus misschien vooral bij een fysiotherapeut). Maar daarna is er meer. Zelf ben ik ervan overtuigd dat bij mij rechtop zitten slecht is. Je krijgt de klappen van onderen, terwijl als ik op mijn fiets met racebocht rij mijn heupen kunnen scharnieren. Verder is een perfecte pasvorm van belang. Rugklachten zijn een ding, maar nek en schouderklachten zijn toch weer wat anders, en komen vaak voort uit een verkeerde zit en/of een te lang frame. Dat laatste is voor vrouwen een risico bij het gebruik van een herenframe. Technisch is een herenmodel veel gunstiger, maar voor veel vrouwen (niet allemaal) moet het dan wel een kort herenframe zijn.
Tja en tot slot zijn er dan de banden en zo. Als je rugklachten hebt moeten de banden zo breed mogelijk zijn, om alle trillingen etc weg te werken. Ik denk dan aan 50 mm breed, zoals de Schwalbe Big Apple. Dat maakt echt een wereld van verschil, en is in tegenstelling tot wat je misschien denkt niet langzamer (of lawaaieriger). 50 mm brede 28 inch banden zijn wel erg groot en zwaar. Dat stuurt wat lomper, en geeft behalve bij echt lange mensen problemen omdat je voeten dan de band raken. Ik zou vermoedelijk dus toch maar voor 26 inch gaan. Tot slot heb ik veel baat bij een verende zadelpen. De Cane Creek Thudbuster ST is vermoedelijk de beste. Niet alle frames hebben hier plek voor. Mijn fiets heeft een licht sloping bovenbuis om dit mogelijk te maken.
Wim
Het gaat vooral om nek- en schouderklachten. Ik heb ook gedacht dat het gaat wennen, maar ik heb er inmiddels 1500km opzitten en het wordt bepaald niet minder.
Dit terwijl ik op mijn omafiets (waar ik dus wel heel rechtop zit) wel eens 50km gedaan heb en nergens last van had.
Ik leef inderdaad in de veronderstelling dat 26'' wielen en brede banden trager zijn, is dit echt een misvatting van mij?
Ik ben al niet heel snel (draai netto gemiddelden van 17 a 18km per uur) dus snelheid is wel van belang voor me.

Enne, ik heb sowieso een lastige nek/schouderpartij, ook met autorijden krijg ik hier last van (begint na een uur) en zeker ook met computer werken, het is dus een algemeen gevoelig punt bij mij, lastig dus.
Met je fiets is nu ook weer niet zo heel veel mis. Als het vooral nek en schouder klachten zijn zou ik toch vooral kijken naar de afstelling van het stuur. Is het te breed? Staat het met de einden teveel omhoog gedraaid waardoor je je schouders moet optrekken? Is je fiets een maatje te groot waardoor het stuur te ver naar voren staat? Heb je een zware stuurtas die nogal hoog hangt waardoor je fiets instabiel stuurt en je de hele tijd moet corrigeren? Staat je zadel te ver naar voren waardoor je teveel gewicht op je polsen hebt? Draag je wel fietshandschoenen? Kortom, ik zou daar eerst maar eens mee gaan experimenteren. Als het wat beter wordt kun je ook nog andere banden monteren. Een stel 37 mm Panaracer Pasela's is niet alleen in werkelijkheid breder dan wat er nu op zit (er zijn maar weinig banden die hun nominale breedte halen), maar door de soepele constructie ook veel comfortabeler en sneller.
Wim
p.s. dit is een relatief licht gebouwde fiets. Ik zou er niet al teveel bagage op hangen. Met minder bagage fiets je misschien toch lekkerder. Je probleem zou heel misschien zelfs daar mee te maken kunnen hebben: als je veel moet corrigeren omdat je fiets een beetje zwabbert is dat een hele belasting, juist voor schouders en nek.
Wim schreef:en geeft behalve bij echt lange mensen problemen omdat je voeten dan de band raken.
Nooit iets van gemerkt toen ik nog op een 28" Travelmaster met Big Apples reed.

Met een racebocht heb ik alleen maar slechte ervaringen. Altijd pijn in mijn bovenrug tussen mijn schouderbladeren. Met een vlinderstuur of een recht stuur heb daar nooit meer last van gehad.

Ik zeg het niet gauw, maar misschien moet je een echte maatfiets overwegen en neem dan je omafiets mee als je wordt opgemeten.

Gerd
In 2005 ben ik opnieuw begonnen met lange afstanden fietsen. Het gevolg daarvan is dat ik ook last kreeg van verdoofde vingers, nek, schouder en lage rug klachten. Door veel rek oefeningen te doen m.n. Pilates en/of Yoga ben ik van alle klachten verlost. Naast eerder genoemde oefeningen doe ik ook aan badminton wat weer je rug doet rekken.
Gerd, daar zit precies het probleem: iedereen is verschillend. Jij bent inderdaad zo lang dat 28 inch met dikke banden moet kunnen. Bij mij gaat het niet. En ik heb heus veel minder last van mijn schouders als ik met een racebocht fiets. Dat is dan wel een touring racebocht (Nitto Noodle) die iets boven het zadel staat. Als ik mijn racebocht op Tour de France hoogte had kreeg ik vast ook last.
En verder ben ik het met Wim Tjan eens: veel oefeningen doen en alles langzaam opbouwen. En anders zijn er altijd nog ligfietsen....
Wim
Allereerst heel erg bedankt voor alle berichten.

Als mijn maat niet goed is, is de fiets eerder te klein dan te groot. Ik vind het stuur inderdaad wat breed en ik heb al allerlei standen en aanpassingen geprobeerd. Ik fiets met hanschoenen en vaak met minimale bagage (alleen als ik echt op reis ben zoals afgelopen week heb ik meer bij me (zo'n 12 tot 15kg).

Ik heb er ook over gedacht om zo'n lange, onderweg te verstellen stuurpen erop te zetten, maar ik ben steeds meer gaan denken dat de fiets gewoon ongeschikt is voor en dat alles wat ik e nog aan uitgeef weggegooid gels is, maar misschien moet ik toch nog wat proberen, want verder is het wel een lekker fietsje.
Ik denk dat we eerst moeten zien hoe je op de fiets zit en ten tweede een plaatje van de huidige afstelling van de fiets moeten hebben voordat we iets zinnigs kunnen zeggen. Je lengte en de afmetingen van de fiets zijn daarbij ook handig, maar het eerste is het allerbelangrijkste. Heb je een actiefoto of -filmpje?
Leon
Voorbeeld: mevrouw fietst lekker, meneer krijgt ontzettende schouder- en nekpijn.
Afbeelding
Voordat we merken en types gaan noemen moeten we ook een maximaal totaalgewicht weten van jij + fiets + bagage + volle bidons.
Het lastige is dat het inderdaad gewoon moeilijk van een afstand te beoordelen is, maar veel van zulke klachten komen voort uit een verkeerde houding. Als je een nieuwe fiets besluit te kopen, dan zou ik zeker een maatframe overwegen, of die fiets tenminste kopen bij een van de echt goede winkels waar ze je passend op je fiets kunnen krijgen door je helemaal op te meten of door een pasfiets te gebruiken. 12-15 kg is een keurig bagagegewicht - daar zal het niet aan liggen.
Het is geen grootse fiets, dus heel veel geld zou ik er inderdaad niet aan uitgeven. Experimenteren om erachter te komen of je het probleem kunt oplossen is wel de moeite waard.
Wim
Wim schreef:Als je een nieuwe fiets besluit te kopen, dan zou ik zeker een maatframe overwegen, of die fiets tenminste kopen bij een van de echt goede winkels waar ze je passend op je fiets kunnen krijgen door je helemaal op te meten of door een pasfiets te gebruiken.
Kopen bij een echt goede winkel is evident, maar een maatframe adviseren op basis van de informatie die we nu hebben vind ik toch wel overdreven Wim!
Leon
Ik ben helaas meer menneer rechts vrees ik, maar dan dieper voorover gebogen.
Ik ben 187 lang, ik zelf weeg zo'n 76kg, de fiets ruim 14 en mijn dagtocht bagage is zo'n 4kg en mijn reis bagage tussen 12 en hooguit 18kg.

Misschien moet ik deze fiets gaan slijten (marktplaats) en dan toch naar de vakantiefietser voor een aangemeten fiets, hmm...
Yvette Verwer schreef:Misschien moet ik deze fiets gaan slijten (marktplaats) en dan toch naar de vakantiefietser voor een aangemeten fiets, hmm...
Ik zou me vooralsnog eerst laten adviseren en dán eventueel de fiets verkopen.
Maar uiteraard zal elke fietsenverkoper je graag een fiets verkopen die een stuk beter is dan je huidige, dat zal ook echt wel lukken :D
Leon
Dank, dat ga ik nu doen...
Overweeg ook eens een ligfiets, dat was voor mij (na diverse polsoperaties en veel last van schouders en nek) een goede oplossing om mijn bovenlijf te ontzien. Wel een neksteun, zeker voor de langere afstanden.
Voor mij was het super om te ervaren dat ik op een (gehuurde) ligfiets meer dan 80 kilometer op een dag kon rijden zonder klachten (behalve spierpijn...) terwijl ik op mijn andere fiets na een uur veel pijn had.
He Leon, ik zei niet adviseren maar overwegen. Er zijn immers ook maatfietsen die niet of nauwelijks duurder zijn dan sommige (te?) dure fabrieksfietsen. Bij 187 cm kun je inderdaad probleemloos kiezen voor 28 inch wielen, en met zo'n relatief lichte belasting zijn die ook sterk genoeg. Wel zou ik ruimte willen hebben voor 50 mm brede banden, en dat hebben de meeste 28 inch fietsen niet.
Wim
Op zich, om je een keer op te laten meten kan geen kwaad. Dan weet je teminste waar je mee bezig bent. Met die uitslag kan je verder werken en gaan optimaliseren. Ik heb dat in 1989 laten doen en heb er nog steeds gemak van.
Wim schreef:He Leon, ik zei niet adviseren maar overwegen. Er zijn immers ook maatfietsen die niet of nauwelijks duurder zijn dan sommige (te?) dure fabrieksfietsen. Bij 187 cm kun je inderdaad probleemloos kiezen voor 28 inch wielen, en met zo'n relatief lichte belasting zijn die ook sterk genoeg. Wel zou ik ruimte willen hebben voor 50 mm brede banden, en dat hebben de meeste 28 inch fietsen niet.
Wim
Iemand die begint met fietsen kan zich beter eerst richten op zijn lijf dan op een maatfiets of andere dure aankoop waaraan je je jarenlang bindt. Als je binnen een jaar fysieke vorderingen maakt op het gebied van fietshouding dan zit je niet jarenlang vast aan een vooraf bepaalde geometrie. Kan best zo zijn dat je na een jaar gewenning een iets sportievere houding wilt aanmeten en er opeens achter komt dat je al een maximaal lengte stuur- en zadelpen hebt uitgekozen. Pas als je na jarenlang fietsen en gaar gebraden zitvlees er achterkomt wat het beste bij je past zou een maatfiets een welkome aanvulling zijn. Balhoofdlengte, bovenbuislengte, zadelhoogte, type stuur, breedte banden, aandrijfsysteem, etc, alles kun je dan optimaal op elkaar afstemmen en in een op maat gemaakte fiets speciaal voor jou laten maken.

Als je nog op zoek bent naar de juiste houding, laat je dan niet fixeren, kies iets waarbij je nog volop de keuze hebt om je stijl aan te passen. Om kosten te besparen zou ik me eerst eens op een pasframe (geen maatframe maar zo'n ding) op laten meten, vervolgens een tweedehandsfiets kopen en daar met stuur- en zadelpen lengte mee gaan experimenteren. Benen maken een dynamische beweging, je bovenlichaam korte statische bewegingen, wat vaak zwaarder is. Ik heb bijvoorbeeld bij schaatsen na een tijdje enorm last van mijn rug (enorm statisch om trillingen op te vangen), maar bij fietsen pas na vele uren (kennelijk meer dynamisch en betere ondersteuning). Gun je lichaam de tijd om te adapteren, wissel tijdens het fietsen eens van houding (op de pedalen staan, sprintje trekken, even stoppen en een eindje lopen) en besef het belang van je bovenlichaam bij een zithouding (buikspieren!). Tijdens deze gewenningsperiode kun je mooi op zoek naar een nieuwe fiets. Fietsen is (thankgod) een fysieke aangelegenheid, maar het vereist ook enige tijd om jezelf op de fiets te leren kennen. En zodra je precies weet wat bij je past koop je gewoon het beste van het beste en niet meer omkijken, uiteindelijk kom je toch wel bij een VSF T400 of een Santos uit toch? :)
Dat was ook mijn advies: experimenteren en trainen. Maar als je echt problemen hebt is dat toch niet zo simpel. Je wilt ook geen rsi oproepen (de klachten treden immers ook op bij andere activiteiten). En de fietsenmaker die deze fiets verkocht heeft zou wel eens minder goed kunnen zijn in het aanmeten en afstellen.
Wim