Ik ga binnenkort als lichtgewicht wandelaar weer terug naar het vakantiefietsen, maar wel met het idee om langere wandeltochten tussen het fietsen door te maken, net als bij mijn vorige fietstocht. Indertijd had ik een normale 70+15 liter Lowe Alpine rugzak leeg dwars over de achterfietstassen gestrapt, dat ging prima. De fiets liet ik altijd bij een hostal of opslagruimte op de camping achter.
Ondertussen wil ik het allemaal wat lichter en heb ik grondig uitgezocht wat voor mij de beste oplossing is om een rugzak mee te nemen die groot genoeg is voor (lichtgewicht)kampeerspullen en minimaal een week voedsel, dus zo'n 45-50 liter met draagcomfort tot zo'n 18kg.
Mijn eisen waren: zo licht mogelijke rugzak met frame; goede load transfer naar heupen; op te vouwen; hoeft geen toplid, vakken of frutsels; prijs of duurzaamheid minder belangrijk.
Een goede site om te beginnen is
http://www.tenpoundbackpack.com/gear-li ... backpacks/. Dit is een overzicht met specificaties van vrijwel alle lichtgewicht rugzakken op de markt.
De meeste 'traditionele' lichtgewicht rugzakken met frame worden tegenwoordig niet meer met twee losse stays gemaakt maar met een M-vormig of U-vormig frame (dus twee vertikale stays die bij de schouders een dwarsverbinding hebben), of een framesheet van hard plastic. Comfortabeler voor de load transfer naar de heupen tijdens het wandelen, maar het rolt niet meer zo handig op voor het fietsen. Voorbeelden zijn de GoLite Jam, ULA Circuit, ULA Ohm, Gossamer Gear Mariposa, Granite Gear Crown, Terra Nova Quasar. Als je hiervan oudere modellen kunt vinden, kun je vaak nog wel de stays eruit halen.
Nieuwe rugzakken die wel klein op te rollen zijn, van de grote fabrikanten: Osprey Hornet (niet verkrijgbaar in Europa, ook niet na lange discussie met de European Sales Manager
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
) en Lowe Alpine Zepton (min of meer op te rollen met frame erin). En van de outdoor boutiques: Z-Packs Blast 30, Lightwave Ultrahike 60, Laurel Mountain Gear 3500 Exodus en Hyperlite Moutain Gear Windrider.
Ik heb deze laatste besteld vanwege het redelijke draagcomfort, minimalistisch ontwerp, lage gewicht en de oprolbaarheid. Als het goed is brengt Lars hem deze week mee naar NL en kan ik je over een paar maanden vertellen of hij aan de verwachtingen voldoet.
Je kunt ook overwegen een rugzak zonder frame mee te nemen, zeker als je een schuimmatje hebt om het frame mee te improviseren. Rugzakken zonder frame zijn echter minder geschikt om meer dan 10kg in te dragen. Meeste bovengenoemde fabrikanten hebben ook frameless modellen.
Laat maar horen als je nog specifiekere info over bepaalde rugzakken wilt, of over andere keuzes die ik maak om het fietsen en wandelen te combineren (bijv een zonnepaneel ipv een naafdynamo).
En geniet van je wandel-fietstocht!