Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuw balhoofd - Forum Wereldfietser

nieuw balhoofd

Ik wil een nieuw balhoofd in mijn Vittorio fiets plaatsen. Mijn vraag is:

Er zit nu een Shimano STX in. De stuurpen is 22,2 diameter dan is het balhoofd 1 inch, maar hoe bereken je nu de inbouwmaat. Ik zat er aan te denken om een Stronglight balhoofd te kopen. Deze heeft een inbouwmaat van 38 mm en de Tange cardridge 35,3 mm.

Hoe weet ik nu welke ik moet kopen?

Mario
supermario schreef:Ik wil een nieuw balhoofd in mijn Vittorio fiets plaatsen. Mijn vraag is:

Er zit nu een Shimano STX in. De stuurpen is 22,2 diameter dan is het balhoofd 1 inch, maar hoe bereken je nu de inbouwmaat. Ik zat er aan te denken om een Stronglight balhoofd te kopen. Deze heeft een inbouwmaat van 38 mm en de Tange cardridge 35,3 mm.

Hoe weet ik nu welke ik moet kopen?

Mario
STX heeft een inbouwhoogte van 37.6mm, maar waarom verwissel je de lagers niet?

Pas bij Stronglight op dat je niet de junkversie met kogeltjes scoort, die hetzelfde typenummer heeft als de oude versie met naaldlagers
Marten,

In de beschrijving van Rose staat dat de stronglight onderhoudsarme industrielagers heeft. Maken die paar mm veel uit.

Met verwisselen bedoel je dat je deze kan omdraaien of nieuwe kopen?

Mario
Binnendeel (lagers) vervangen is aanzienlijk minder werk (en goedkoper) dan een geheel balhoofd vervangen, zeker als je het gereedschap er niet voor hebt. Verkijk je er niet op. Wat is er mis met de (STX) cartridgelagers?
Maar Mario, stx balhoofden zijn toch prima?
Wim
Je hebt gelijk wim.

mario
In STX zitten ook lagers hoor.