Additionally, paste this code immediately after the opening tag: WhisperLite of Whisperlite International - Forum Wereldfietser

WhisperLite of Whisperlite International

Hallo,
Ik heb via het forum een MSR brander aangeschaft, waarbij de verkoper en ik geen van beiden wisten welk type brander er verkocht werd.
Ik heb hierover twee vragen:zijn beide soorten branders, zowel de WhisperLite of Whisperlite International, geschikt om ongelode benzine te gebruiken? Als dit niet het geval is, hoe zie ik dan het verschil tussen deze twee soorten branders?
Huub Hoppe
Volgens mij is het enige verschil dat bij de Internationale een extra sproeier - een messing dingetje met een gaatje van tegen de 1 mm - zit voor kerosine. Ik heb die nog nooit gebruikt.
Beide uitvoeringen zijn branders die in de eerste plaats bedoeld zijn voor ongelode benzine. Liefst wasbenzine of Coelmanfuel, autobenzine is de tweede keus want dat brandt minder fijn, stinkt, roet en is giftiger.
Branden met kerosine en dergelijke gaat in ieder geval nog minder gemakkelijk.
Leon
Ik zag in een foldertje van een buitensportketen ook nog een Whisperlite Universal. Zo te zien brandt die versie Coleman fuel/benzine/diesel/petroleum en gas (ventieltankje). Bij de Whisperlite International staat Coleman fuel/benzine/petroleum. Dus met de gewone Whisperlite erbij zijn er dus drie versies.
De Universal is eindelijk eens een multifuel brander van MSR; dus je kan op benzine gaan koken als er geen gas verkrijgbaar is. Ik vermoed dat MSR te veel concurrentie kreeg van de erg goede en degelijke Primus Omnifuel.

Ik heb de Universal op mijn laatste tocht helaas -nog- niet kunnen testen want er was eind 2011 maar één exemplaar in Nederland en die hadden ze nodig om te demonstreren.
We hebben hem wel al in de winkel, maar ik heb geen idee of er ontwerpfouten in zitten. Dat wil wel eens gebeuren bij nieuwe spulletjes:-)

En euh, de Omnifuel is er nu ook in een titanium versie die tien procent meer kost.
Ik heb een primus Himalaya multifuel brander. Een prima brander, met slechts één nadeel. Hij maakt net zoveel geluid als een opstijgende Saab Gripen. Mijn benieuwen hoe dit met die nieuwe whisperlite zal zijn.
Op benzine is de Whisperlite in vergelijking met de bekende xgk-starfighters en inderdaad Saab Gripens erg stil. Aangezien de vorming van de vlam bij het gebruik van gas niet anders is zal deze brander op gas ook best wel stil zijn.
Leon