Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke banden?? - Forum Wereldfietser

welke banden??

Omdat de frame maat van mijn racefiets te groot is wil ik wat dunnere banden onder mijn Koga Randonneur zetten. Maar ik gebruik mijn Randonneur ook als stadsfiets....

Wat voor banden kan ik er dan het beste onder zetten?

Alvast bedankt!
Het komt er dus op neer dat je snellere banden op je randonneur wilt hebben, maar niet zo kwetsbaar dat je regelmatig te laat gaat komen op je werk. Dus waar fiets je in de stad, met veel glas, etc, of valt dat mee? En hoeveel risico wil/kun je nemen dat je te laat op je werk komt?
Zelf heb ik sinds iets van een half jaar een oude stalen Koga stadsfiets met 32mm Panaracer Pasela TG banden. Die Pasela is denk ik wel zo'n beetje het snelste wat je kunt vinden in tourbanden. Ik heb nog geen lekke banden gehad (maar heel veel zegt dat ook weer niet). 32 mm vind ik wat smal voor in de stad (maar breder past niet op die fiets van mij).
Wim
Wel even aan de hand van de velgbreedte uitzoeken of breedte 32 op de koga kan.
Op de site van schwalbe staat een overzicht. ffggl
Leon
Ik bedoelde niet dat het 32 mm moest worden, maar alleen dat op mijn fiets niet breder kan, ook al vind ik het in de praktijk wat smal.
Wim
Wat de een te smal vind vind de ander te breed.
Ik heb eens 23mm-bandjes (met smalle velgen) op mijn hybride gehad en dat ging echt wel sneller boven de 25 km/u.
Ik merkte wel dat ik constant bezig was met het ontwijken van slecht wegdek en rommel op het wegdek, van comfort was geen sprake meer en bij sporen van straatstenen en tegels in lengterichting waren er flinke stuurreacties. Dus toch maar weer 37.
Leon
Op mijn veldrijfiets heb ik 35 mm Pasela's en dat is een wereld van comfort verschil met 32 mm.
Wim
ik fiets het meest over het asfalt, en snelheid is voor mij iets belangrijker dan comfort.
Ik ben te lui om banden te wisselen dus ik spaak er dan een nieuwe wielset bij :lol:, allround banden bestaan niet!

Er was onlangs nog een draadje over snelle banden; oa kojaks en durano's werden daar genoemd; ik heb op mijn randonneur 28mm vouwdurano's, die zijn in het echt 25mm en zijn prima langeafstandsbandjes.
Het grappige is dat we tegenwoordig weten dat brede banden niet echt langzamer zijn dan smalle, en soms, zoals op slechtere wegen, zelfs beduidend sneller. Smalle banden zijn pas sneller op heel mooi glad asfalt, en bij echt hogere snelheden. In jouw geval komt er nog bij dat die Koga best redelijk brede velgen zal hebben. Als je daar smalle bandjes op zet is dat heel erg stug. Ik zou daarom niet smaller nemen dan de 35 mm Pasela (en die is ook echt 35 mm).
Wim
Wim schreef:Het grappige is dat we tegenwoordig weten dat brede banden niet echt langzamer zijn dan smalle, en soms, zoals op slechtere wegen, zelfs beduidend sneller. Smalle banden zijn pas sneller op heel mooi glad asfalt, en bij echt hogere snelheden. In jouw geval komt er nog bij dat die Koga best redelijk brede velgen zal hebben. Als je daar smalle bandjes op zet is dat heel erg stug. Ik zou daarom niet smaller nemen dan de 35 mm Pasela (en die is ook echt 35 mm).
Wim
Moet het wel passen natuurlijk, bij mij is 25/28mm echt de max ;-) (ik snap sowieso de redenering niet precies waarom je smallere banden onder je randonneur wil; omdat de maat van je racefiets te groot is :?: :?: :shock: ).
Natuurlijk moet het maar passen. Maar op die Koga Randonneur zitten tegenwoordig juist wat bredere velgen, spatborden en banden. Bij oudere Koga's is dat altijd een ander verhaal.
Wim
het frame van mijn racefiets is te groot, daarom fiets ik er liever niet op.

Als ik snellere banden onder mijn koga doe kan ik in plaats van mijn race fiets mijn koga pakken.

mijn koga is 12 jaar oud.
De Koga site werkt niet goed, zodat ik nu geen oude brochure kan dowloaden. Maar je kunt zelf het beste zien wat er wel of niet op past.
Wim
Oude Koga-brochures zijn hier te vinden. Het gaat echter maar terug tot 2001.
Wat gek. Toen ik keek kon ik net als vroeger ook de oudere jaren zien, behalve dat ze nu niet verschenen als je er op klikte. Nu is de link dus blijkbaar weggehaald.
Wim