Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen: juni of juli, sneeuw of regen? - Forum Wereldfietser

Noorwegen: juni of juli, sneeuw of regen?

Er zijn hier onlangs al wat onderwerpen over Noorwegen in de lucht gegooid, maar ik voeg daar toch even de mijne aan toe om de andere niet te vervuilen.

In juni/juli wil ik een week of twee in Noorwegen gaan fietsen. Mijn route zal grofweg die van de buienlandtocht van twee jaar geleden volgen. Met name de Rallarvegen, Peer Gyntvegen en Jotunheimvegen lijken me meer dan de moeite waard. Nou las ik in de landeninformatie dat juni de laatste jaren de beste (droogste) zomermaand is, maar dat bijvoorbeeld de Jotunheimvegen pas eind juni open gaat en er half juni op de Rallarvegen nog flink wat sneeuw kan liggen.

M.a.w.: gokken op een sneeuwvrije laatste helft van juni of op een droge eerste helft van juli?

Zijn er trouwens nog meer onverharde trajecten zoals de Rallarvegen die aan te raden zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken en tips!
Pedalero schreef:M.a.w.: gokken op een sneeuwvrije laatste helft van juni of op een droge eerste helft van juli?
Inderdaad.
De boot over het Bygdin meer, zoals in de buitenlandtocht 2010 gaat pas vanaf 1/7, zie: http://www.jvb.no/bitihorn/

De Rallarvegen gaan officiëel ook pas ergens in juli open, kan in juni ook als je van avontuur houdt: http://rallarvegen2011.blogspot.com/201 ... rslag.html
Natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel sneeuw er daarvoor is gevallen.

Ander onverhard fietspad over de Hardangervidda bij Rjukan, zie Krossobanen.
Ook de Gamle Strynefjellsveg is onverhard en heel erg mooi.

Frans
Bedankt! Eerste helft juli dus...
Pedalero schreef:Er zijn hier onlangs al wat onderwerpen over Noorwegen in de lucht gegooid, maar ik voeg daar toch even de mijne aan toe om de andere niet te vervuilen.

In juni/juli wil ik een week of twee in Noorwegen gaan fietsen. Mijn route zal grofweg die van de buienlandtocht van twee jaar geleden volgen. Met name de Rallarvegen, Peer Gyntvegen en Jotunheimvegen lijken me meer dan de moeite waard. Nou las ik in de landeninformatie dat juni de laatste jaren de beste (droogste) zomermaand is, maar dat bijvoorbeeld de Jotunheimvegen pas eind juni open gaat en er half juni op de Rallarvegen nog flink wat sneeuw kan liggen.

M.a.w.: gokken op een sneeuwvrije laatste helft van juni of op een droge eerste helft van juli?

Zijn er trouwens nog meer onverharde trajecten zoals de Rallarvegen die aan te raden zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken en tips!
De Peer Gyntvegen en Jotunheimvegen zijn ook gravel wegen, zeker aanraders.
Langs beide is wel een mooi plekje te vinden om te kamperen dus je hoeft ze niet af te racen naar een camping. :)

Wij gingen begin augustus en hadden veel nattigheid, maar ook mooie dagen.
Je moet gewoon een beetje geluk hebben. De Noren vroegen ons wel waarom we niet in juni kwamen, gemiddeld mooier weer en langere dagen.

goede reis,
geniet ervan,
Ok, bedankt voor de reacties. Ik hou natuurlijk rekening met regen, het is tenslotte Noorwegen. Minimalisering van de regenkans is natuurlijk fijn, maar dan zul je net zien dat dit jaar de uitzondering vormt op andere jaren. Ik ren voor vertrek wel een paar rondjes om de heilige eik.