Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met de fiets naar Ierland - Forum Wereldfietser

Met de fiets naar Ierland

Hallo,
Komende zomervakantie ben ik van plan in Ierland te gaan fietsen. Als een groentje als het aankomt op fietsvakanties heb ik wat vraagjes over hoe er te komen. Zelf lijkt mij het leuk om vanaf Nederland naar Frankrijk te fietsen, om daar met de ferry naar Ierland te varen. Echter, ik wordt niet echt wijs uit de vele ferry sites. Kan iemand mij zeggen wat de mogelijkheden zijn, en of ik (als ik in Juli weg wil) al te laat ben voor reserveren bijvoorbeeld. En ook de prijzen lopen nogal uitéén, en kan ik meestal geen fiets als vervoersmiddel selecteren.

Als iemand mij een beetje op weg kan helpen zou dat fijn zijn :-)

Groeten!
Hoi Rens,

Leuk dat je naar Ierland gaat! Een mooi fietsland. Twee jaar geleden een maand in Ierland gefietst, op de heenweg niet via Frankrijk maar via Engeland gereisd en dit was heel prettig. Fiets naar IJmuiden (bij Amsterdam) en neem daar de boot naar Newcastle. Daar fietsten wij naar het dichtstbijzijnde treinstation en staken zo Engeland over. Toen namen we de boot naar Belfast, en konden we beginnen aan 'de groene ronde van Ierland', het bekende boekje. Als je meer tijd zou hebben zou je Engeland fietsend kunnen oversteken, maar die tijd hadden wij niet. Voor de trein hadden wij interrailtickets gekocht, ook voor de terugreis te gebruiken.

Succes met je keuze, ik wil je bij deze alleen meegeven dat dit een handige, goedkope en fijne manier is om met de fiets naar Ierland te gaan.

Groetjes, Simone
Hoi Rens,

Wij hebben vorig jaar de Groene ronde gefietst, maar dan in omgekeerde richting. Dus van Dublin naar Belfast. Daar zijn we met een ferry (die een paar keer per dag gaat) overgestoken naar Schotland en toen grotendeels via Hadrian's Wall Cycle way naar Newcastle gefietst, waar we de boot naar IJmuiden hebben genomen.

Het deel door Schotland en Engeland was een kleine 400 kilometer waar we vijf dagen over deden. Hier kun je dat deel van mijn verslag zien.
Het is erg mooi fietsen in Engeland omdat Sustrans daar goed werk doet. Als je de tijd hebt om naar Frankrijk te fietsen, dan zou je deze optie kunnen overwegen.
Hey Rens

Ik ben vorig jaar met een vriend in cherbourg op de ferry gestapt richting Rosslare (ierland).
Wij hebben de ferry geboekt bij celticferries. Ik dacht dat het kwam op een 140 euro heen en terug voor 1 persoon. Leuke maatschappij. Ze varen 's nachts dus in de avond opstappen en tegen 12 uur daar. Voor je fiets moet je niet bijbetalen en geld je als voetganger. Ook heel leuk om voor al die auto's de ferry in te rijden.

Veel plezier!

Evert
Ik wou inderdaad ook opstappen bij Cherbourg. Dit is een eind fietsen, en ik wil het in ongeveer een week overbruggen. Heeft iemand ervaring met de trein en fiets in Frankrijk? En ik zou sowizo willen vragen of iemand advies heeft voor de route, en welke stukken beter met de trein kunnen en welke met de fiets :-)