Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Mondial - Forum Wereldfietser

Schwalbe Mondial

Op de fietsbeurs vertelde iemand van Schwalbe dat de Mondial circa 40 % minder rolweerstand heeft dan zijn voorganger de marathon XR.
Maar graag info uit autonome bron.
Heeft iemand al ervaring met de Mondial?
RobW
alime schreef:Op de fietsbeurs vertelde iemand van Schwalbe dat de Mondial circa 40 % minder rolweerstand heeft dan zijn voorganger de marathon XR.
Dan hebben ze de rolweerstand kennelijk weer tot enigszins normale proporties teruggebracht :)
Leon
Ach, hij is er ook als vouwband. Je kan hem dus meenemen voor de trajecten waarop je hem echt nodig hebt en de rest van de tijd op slicks rijden. Moet je natuurlijk geen route hebben waarbij je om de 50 kilometer wisselt tussen modder en asfalt, maar als het om stukken van 1000 kilometer gaat win je dat halfuurtje banden wisselen makkelijk terug.

grtjs, Walter - pitstop!
alime schreef:Op de fietsbeurs vertelde iemand van Schwalbe dat de Mondial circa 40 % minder rolweerstand heeft dan zijn voorganger de marathon XR.
Maar graag info uit autonome bron.
Heeft iemand al ervaring met de Mondial?
RobW
Hallo Rob,

Ik heb de band wel in bezit maar nog niet gemonteerd. Het profiel heeft toch wel veel weg van de XR. Zodoende geloof ik niks van die 40%. Ik geloof wel meteen dat hij net zo sterk en goed is als de XR. Maar ja de ervaring zal het moeten leren.
In november en december heb ik twee maanden door Peru, Bolivia en Chili gefietst.
Ik heb ook toen weer veel spullen (30 dingen) getest, waaronder de Marathon Mondial.

Ik zal, als ik er tijd voor heb, een stukje schrijven.
Tot die tijd ben je van harte welkom voor een kopje thee, koffie en een negerzoen.
Alleen geen Chileense (zoals hieronder:-)

Afbeelding
Bob ten Have schreef: Ik heb de band wel in bezit maar nog niet gemonteerd. Het profiel heeft toch wel veel weg van de XR. Zodoende geloof ik niks van die 40%.
Er zijn erg veel factoren die de rolweerstand beïnvloeden, profiel is er maar één van. Je voor uitspraken over rolweerstand enkel baseren op het (beperkte) profiel vind ik erg kort door de bocht.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat een nodige portie wantrouwen t.o.v. door fabrikanten opgegeven rolweerstandwaarden steeds op zijn plaats is.

Renaat
Waarom wil je deze band, wat wil je er mee gaan doen?
Eric Schuijt schreef:In november en december heb ik twee maanden door Peru, Bolivia en Chili gefietst.
Ik heb ook toen weer veel spullen (30 dingen) getest, waaronder de Marathon Mondial.

Ik zal, als ik er tijd voor heb, een stukje schrijven.
Die digitale negerzoenen geloven we wel, maar de hamvraag in twee zinnen is toch niet zoveel moeite :). Hoe fietst het mondial bandje? Heel benieuwd.
Matthie9000 schreef:Waarom wil je deze band, wat wil je er mee gaan doen?
wat dacht je van fietsen en geen lekke banden krijgen? Als ie ook nog redelijk soepel loopt dan is dat helemaal mooi meegenomen (hoewel ik het ergste vrees en die 40% valt niet serieus te nemen).
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Waarom wil je deze band, wat wil je er mee gaan doen?
wat dacht je van fietsen en geen lekke banden krijgen? Als ie ook nog redelijk soepel loopt dan is dat helemaal mooi meegenomen (hoewel ik het ergste vrees en die 40% valt niet serieus te nemen).
Ja, maar waarom dan specifiek de mondial? Ik vind het binnen het grootste deel van europa niet zo'n logische band. Toegegeven het is dus nogal afhankelijk van wat je wil; de XR had volgens mij vooral een reputatie van duurzaamheid en weinig lekke banden, maar dat ging (ook) ten koste van andere eigenschappen...
Matthie9000 schreef:
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Waarom wil je deze band, wat wil je er mee gaan doen?
wat dacht je van fietsen en geen lekke banden krijgen? Als ie ook nog redelijk soepel loopt dan is dat helemaal mooi meegenomen (hoewel ik het ergste vrees en die 40% valt niet serieus te nemen).
Ja, maar waarom dan specifiek de mondial? Ik vind het binnen het grootste deel van europa niet zo'n logische band. Toegegeven het is dus nogal afhankelijk van wat je wil; de XR had volgens mij vooral een reputatie van duurzaamheid en weinig lekke banden, maar dat ging (ook) ten koste van andere eigenschappen...
Maak anders eens een keertje een fietsreis van 5000km :) Toch wel lekker dat je dan in ieder geval geen band hoeft te vervangen en geen enkel paadje hoeft over te slaan. In europa+asfalt heb je aan Big Apples of Supremes genoeg idd, als je dat bedoelt althans.
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Ja, maar waarom dan specifiek de mondial? Ik vind het binnen het grootste deel van europa niet zo'n logische band. Toegegeven het is dus nogal afhankelijk van wat je wil; de XR had volgens mij vooral een reputatie van duurzaamheid en weinig lekke banden, maar dat ging (ook) ten koste van andere eigenschappen...
Maak anders eens een keertje een fietsreis van 5000km :) Toch wel lekker dat je dan in ieder geval geen band hoeft te vervangen en geen enkel paadje hoeft over te slaan. In europa+asfalt heb je aan Big Apples of Supremes genoeg idd, als je dat bedoelt althans.
Het verschil tussen een snelle en een langzame band is al gauw 10%. Ik wed dat ik sneller een paar banden kan vervangen dan dat jij 500 km kan fietsen :wink:

Een goed alternatief voor de Supreme is trouwens een blok beton dat je aan een touw achter je fiets sleept.

Grtjs,
Walter - 10000 km met een setje Kojaks
waltertje schreef:Het verschil tussen een snelle en een langzame band is al gauw 10%. Ik wed dat ik sneller een paar banden kan vervangen dan dat jij 500 km kan fietsen :wink:
Ga jij ver weg van huis in een afgelegen dorp (want daar begint net de doornige piste) je banden verwisselen vangen met het risico dat je iets fout doet en het stuk gaat, ook al is dat risico nog zo klein?
Leon
Leon schreef:
waltertje schreef:Het verschil tussen een snelle en een langzame band is al gauw 10%. Ik wed dat ik sneller een paar banden kan vervangen dan dat jij 500 km kan fietsen :wink:
Ga jij ver weg van huis in een afgelegen dorp (want daar begint net de doornige piste) je banden verwisselen vangen met het risico dat je iets fout doet en het stuk gaat, ook al is dat risico nog zo klein?
Leon
Daarom vroeg ik dus aan topicopener waarom hij de banden overweegt; voor elke band is wel wat te zeggen.
waltertje schreef:
AB schreef:
Matthie9000 schreef:Ja, maar waarom dan specifiek de mondial? Ik vind het binnen het grootste deel van europa niet zo'n logische band. Toegegeven het is dus nogal afhankelijk van wat je wil; de XR had volgens mij vooral een reputatie van duurzaamheid en weinig lekke banden, maar dat ging (ook) ten koste van andere eigenschappen...
Maak anders eens een keertje een fietsreis van 5000km :) Toch wel lekker dat je dan in ieder geval geen band hoeft te vervangen en geen enkel paadje hoeft over te slaan. In europa+asfalt heb je aan Big Apples of Supremes genoeg idd, als je dat bedoelt althans.
Het verschil tussen een snelle en een langzame band is al gauw 10%. Ik wed dat ik sneller een paar banden kan vervangen dan dat jij 500 km kan fietsen :wink:

Een goed alternatief voor de Supreme is trouwens een blok beton dat je aan een touw achter je fiets sleept.

Grtjs,
Walter - 10000 km met een setje Kojaks
[haantjemodus aan]ik durf te wedden dat ik 10% sneller fiets met een blok beton dan jij op een P4 in snelpak :)[haantjemodus uit]
maar serieus, zijn er hier mensen die een extra buitenband meenemen, om die dan op een stuk asfalt te verwisselen?
AB schreef: [haantjemodus aan]ik durf te wedden dat ik 10% sneller fiets met een blok beton dan jij op een P4 in snelpak :)[haantjemodus uit]
maar serieus, zijn er hier mensen die een extra buitenband meenemen, om die dan op een stuk asfalt te verwisselen?
[verderofftopic]Dan ben ik benieuwd, dagafstanden van 200km met volle kampeeruitrusting door scandinavië liegen er niet om. Hier begint men al angstig te piepen als je meer dan 100km vlak wil doen met een blingbling KOGAMIYATA of IDWORX fabrieksfiets.[/verderofftopic] ('t is waar maar je prioriteiten liggen overigens...)

Helaas weinig echte ervaringen met de mondial dus ;-).
Matthie9000 schreef:Waarom wil je deze band, wat wil je er mee gaan doen?
Fieten in mei naar Cadiz en in najaar in Birma. (schijnt allemaal onverhard te zijn) . Maar ik ben de marathon XR gewend en heb op 28000 km (3 keer nieuwe banden) slechts een maal lekke band gehad en dat was in Polen door scherp stuk ijzer.
Rob W
alime schreef:
Matthie9000 schreef:Waarom wil je deze band, wat wil je er mee gaan doen?
Fieten in mei naar Cadiz en in najaar in Birma. (schijnt allemaal onverhard te zijn) . Maar ik ben de marathon XR gewend en heb op 28000 km (3 keer nieuwe banden) slechts een maal lekke band gehad en dat was in Polen door scherp stuk ijzer.
Rob W
dan lijkt de mondial toch de ideale band voor je.... benieuwd naar de eerste recensies
AB schreef:
alime schreef:
Matthie9000 schreef:Waarom wil je deze band, wat wil je er mee gaan doen?
Fieten in mei naar Cadiz en in najaar in Birma. (schijnt allemaal onverhard te zijn) . Maar ik ben de marathon XR gewend en heb op 28000 km (3 keer nieuwe banden) slechts een maal lekke band gehad en dat was in Polen door scherp stuk ijzer.
Rob W
dan lijkt de mondial toch de ideale band voor je.... benieuwd naar de eerste recensies
Ik zal tzt dat laten weten. Eerst mijn XR opmaken naar Cadiz.
Rob W
Leon schreef:
waltertje schreef:Het verschil tussen een snelle en een langzame band is al gauw 10%. Ik wed dat ik sneller een paar banden kan vervangen dan dat jij 500 km kan fietsen :wink:
Ga jij ver weg van huis in een afgelegen dorp (want daar begint net de doornige piste) je banden verwisselen vangen met het risico dat je iets fout doet en het stuk gaat, ook al is dat risico nog zo klein?
Jahoor, waarom niet? Als dat het grootste risico is dat je loopt op je reis mag je je handjes dichtknijpen. Hoe vaak heb jij een buitenband of velg kapot gemaakt bij een bandenwissel? Ik kan het me niet herinneren. En mocht het toch mis gaan, je hebt per definitie een set reservebanden ;-)

Als je even gaat rekenen: stel je wilt naar Afrika. Het is drie weken fietsen naar Gibraltar en waarschijnlijk zit je daarna ook nog wel een tijdje op asfalt. 10% snelheidsverlies betekent dus dat je een halve week kunt winnen door even een kwartiertje of half uurtje te sleutelen en te pompen. En op de terugweg weer, dus dat is een week. Dat zal vast niet belangrijk zijn als je oneindig veel tijd hebt, maar de realiteit is dat de meeste vakantiefietsers een beperkt aantal vakantiedagen hebben. Voor een reis van drie maanden moeten de meesten gedurende enkele jaren verlof opsparen en onderhandelen met de werkgever. Een week of zelfs een paar dagen is echt significant en je kan die tijd gemakkelijk winnen met door met een snellere band te rijden.

Grtjs,

Walter