Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies route Noorwegen - Forum Wereldfietser

Advies route Noorwegen

Deze zomer ben ik van plan om een fietsvakantie te maken vanuit Bergen in Noorwegen terug richting Nederland. Momenteel ben ik druk bezig een route uit te stippelen. Tot nu toe heb ik een route uitgestippeld van Bergen tot Oslo.

Afbeelding

Rondom Stavanger ben ik nog op zoek naar een mooie route is aangezien de routes die ik tot nu toe gevonden heb nogal veel ferry oversteken bevatten tussen verschillende plaatsen. Verder vraag ik mij af wat mooier is: vanuit Stavanger door het "binnenland" naar Kristiansand of juist langs de kust af.

Hebben jullie nog tips / advies voor de route?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten Paul
Na Tonstad zou je meer door het binnenland kunnen zigzaggen tot aan Kristiansand. Dat heb ik afgelopen jaar gedaan en daar heb ik geen spijt van gekregen. Langs de kust is waarschijnlijk wat drukker, maar zal ongetwijfeld ook mooi zijn. Stavanger zelf heb ik niet aangedaan. Ik heb vanaf Algard de E39 een kilometer of 30, 40 gevolgd, dat is geen aanrader, vrij saai en druk. De route die jij ingetekend hebt loopt meer noordelijk, die is ongetwijfeld mooier.
ik zou zeker door het Lysefjord gaan naar Lysebotn, fantastische klim. Wel goede verlichting meenemen want het is erg donker in de tunnel met haarspeldbocht.

Als je tijd hebt zou ik ook nog een stuk Sognefjord meenemen, is wel het mooiste deel van Noorwegen. Met name de beklimming naar Over Aredal naar turtago, de weg tussen Laerdal en Aurland en de lange klim naar Sognefjell (een beetje buiten je route) zijn erg mooi.

Je kan overwegen om ook anders om te fietsen, want je begint met het hoogtepunt. Het stuk van Kristiansand naar Oslo lijkt me erg saai. ik heb alleen het laatste stukje gefietst van Holmestrand en vond dat toch wel een van de mindere stukjes.
luddo schreef:ik zou zeker door het Lysefjord gaan naar Lysebotn, fantastische klim. Wel goede verlichting meenemen want het is erg donker in de tunnel met haarspeldbocht.

Als je tijd hebt zou ik ook nog een stuk Sognefjord meenemen, is wel het mooiste deel van Noorwegen. Met name de beklimming naar Over Aredal naar turtago, de weg tussen Laerdal en Aurland en de lange klim naar Sognefjell (een beetje buiten je route) zijn erg mooi.

Je kan overwegen om ook anders om te fietsen, want je begint met het hoogtepunt. Het stuk van Kristiansand naar Oslo lijkt me erg saai. ik heb alleen het laatste stukje gefietst van Holmestrand en vond dat toch wel een van de mindere stukjes.
Inderdaad, het hele stuk van Lom, over de Sognefjell (hoogste pas van NW, 1434 mtr), via Turtagro naar Kaupanger, dan met de boot naar Laerdal waar de zware, maar erg mooie Aurlandvegen je naar Flam brengt waar de Rallarvegen begint (vanuit die richting mag je je fiets vlak voor Myrdal een lang, enorm steil kronkelpad op duwen, misschien wel het zwaarste van heel Noorwegen 8) ) is erg mooi. Je zou kunnen overwegen dat laatste stuk naar Oslo te schrappen. Als je ook nog naar NL wil fietsen kan je net zo goed de boot in Kristiansand naar DK pakken.
Ik zou het zelf ook andersom doen, of nou ja, ik heb het andersom gedaan. Beginnen in Kristiansand, vanaf daar de Noordzeeroute pakken richting Stavanger en daarvoor nog bij Lysebotn en het Lysefjord omhoog klimmen. Ik ben niet zo van het terugfietsen, liever steeds verder weg...

Je hebt nog heel wat te kiezen, heerlijk toch.

Als je per sé toch in Bergen wil beginnen zou ik meer fjorden meenemen. Dat is wel wat Noorwegen uniek maakt, en met reden. Het is alles wat men zegt dat het is, en meer.

Groeten en veel plezier met de voorpret,

Maarten
Apparaat schreef:
Rondom Stavanger ben ik nog op zoek naar een mooie route
Wat ik een mooie route vond, maar wel met veerboot, was de tocht van Stavanger via Kvitsøy naar Skudeneshavn. Zie hier.

Het is een klein eiland, maar ik had maar anderhalf uur tussen 2 veerboten, en dat vond ik eigenlijk te weinig. Langs de kust is er wel een overnachtingsplaats te vinden en er is een winkel op het eiland. Ik moet er wel bij zeggen dat het mooi weer was toen ik er was..

Tip.
Uit je kaartje lijkt het dat je met een GPS gaat. In dat geval heb je de fietspaden wel gevonden.
Er is in en rond Stavanger een uitgebreid fietsroute en fietspadennetwerk. Goed bewegwijzerd. Alleen voor de buitenstaander volstrekt onbegrijpelijk door de naamgeving. Voor een goed overzicht hebben ze bij de Tourist Information een goede kaart van het netwerk.
Erg nuttig, en als je geen GPS hebt, onmisbaar.

Peter
Peter M schreef: Tip.
Uit je kaartje lijkt het dat je met een GPS gaat. In dat geval heb je de fietspaden wel gevonden.
Er is in en rond Stavanger een uitgebreid fietsroute en fietspadennetwerk. Goed bewegwijzerd. Alleen voor de buitenstaander volstrekt onbegrijpelijk door de naamgeving. Voor een goed overzicht hebben ze bij de Tourist Information een goede kaart van het netwerk.
Erg nuttig, en als je geen GPS hebt, onmisbaar.

Peter
Die fietspaden staan denk ik niet op de City Navigator, maar wel op OSM.
Op de Openfietsmap Europa kaart staat ook het zuiden van Noorwegen:
https://sites.google.com/site/openfiets ... ads/europe
Het stuk van Roldal naar Lofthus was naar mijn smaak veel te druk (met campers en auto's) en ik vond het niet prettig fietsen. Vanaf Lofthus hebben wij daarom toen de bus naar Haugastol genomen. Maar je kunt volgens mij ook een heel stuk aan de overkant van die Fjord fietsen, dat is veel minder druk met auto's.

Groeten, Paulien
Tipje: Die boot van Gudvangen naar Flam is weliswaar erg mooi maar ook schreeuwend duur. Je kunt daar ook de fiets onderin de bus doen en door de tunnel, veel goedkoper. De boot van Gudvangen naar Kaupanger is wel veel goedkoper en gaat ook door het prachtige Naeroyfjord.
Ik ben in 2009 langs de kust gereden vanaf Kristiansand. Heb de veerboot van Stavanger naar Skudeneshavn genomen. Het aantal veerboten tussen Kristiansand en Bergen valt nog wel mee, en de meeste varen vrij regelmatig. Het is wel handig om van te voren de vertrektijden uit te zoeken, dat scheelt een hoop tijd als je een beetje handig plant.

De eerste drie pagina's van dit fotoalbum geven een indruk van de landschappen op dit traject: http://gallery.welmers.net/v/walter/noo ... noorwegen/
Hoewel ik de bergen in het binnenland van Noorwegen prachtig vind, is het voor mij toch de kust die het land echt uniek maakt.

Veel plezier,

Walter
Dank voor alle reacties en adviezen.
Gezien de beperkte tijd (ongeveer 2,5 week) ga ik de route fietsen zoals ik deze oorspronkelijk uit heb gestippeld in het eerste bericht met enkele aanpassingen. Voor de eerste tocht door Noorwegen heb ik hier ruim voldoende uitdaging aan lijkt me zo :lol:

Ik vertrek 25 of 26 juni naar Noorwegen toe, mocht er nog iemand interesse hebben om mee te gaan stuur mij gerust een bericht :wink: