Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voeren legt wielertochten aan banden (groepsgrotte) - Forum Wereldfietser

Voeren legt wielertochten aan banden (groepsgrotte)

Het ziet er naar uit dat er, nadat Voeren vorig jaar de discussie heeft aangezwengeld, strengere regels komen voor wielertochten, niet alleen in de gemeente Voeren.
In principe hebben wereldfietsertochten daar niets mee te maken, maar het ligt voor de hand dat de groepsgrootten waar menhet over heeft ook voor andere fietsers gelden. Het aantal van dertig waarbij meer toeters en bellen nodig zijn vind ik verkeerstechtnisch wel begrijpelijk. Zie onderstaand stuk uit de Belgische krant Het Belang van Limburg, http://www.hbvl.be/limburg/voeren/voere ... anden.aspx.
Leon
voeren legt wielertochten aan banden
9-3-2012, 07:40

Het heuvelachtige Voeren en omgeving is populair bij wielertoeristen, maar dat zorgde in het verleden al voor wat incidenten en overlast. Daarom gaat Voeren samen met vijf omliggende gemeenten en de betrokken provincies regels opstellen en groepsaanvragen behandelen.

“We willen onze wetgeving op elkaar afstemmen om zo in de hele Euregio tot dezelfde richtlijnen voor wielerevenementen te komen”, zegt burgemeester Huub Broers (N-VA).

“Met een officiële wielerwedstrijd hebben wij geen problemen. Daar zorgt de organisatie zelf voor seingevers, motoren en begeleiding. Op een korte tijdspanne is die karavaan trouwens ook voorbij.

Meer problemen hebben we met massaorganisaties voor wielerrecreanten die met duizenden door de gemeente fietsen. De organisatoren hebben controle over start en aankomst maar niet over wat er tussenin gebeurd: agressief rijgedrag, negeren van de verkeersregels, zwerfvuil...

Voor die massahappenings worden ook seingevers ingezet. Die mensen kunnen de renners beschermen, maar zij moeten zich ook aan de verkeersregels houden”, zegt burgemeester Broers.
Defibrillator

Vorig jaar verbood Broers de doortocht van Limburgs Mooiste omdat enkele deelnemers het jaar voordien te veel overlast hadden veroorzaakt.

“Onze landwegen en dorpen zijn niet geschikt om happenings van 12.000 of 15.000 wielerrecreanten gelijktijdig op te vangen. Ons politiekorps heeft al de handen vol zonder zulke grootse organisaties.”

In Voeren geldt er momenteel al een politiebesluit dat stelt dat er per vijftig deelnemers een motorrijder moet zijn.

“Tochten onder de 500 deelnemers zijn haalbaar, zolang ze zich aan de regels houden. De organisatoren van de ODS Classic bijvoorbeeld houden rekening met hetgeen wij vragen. Zij doen zelfs meer. Per dertig à vijftig deelnemers is er een begeleidende motorrijder, die een defibrillator aan boord heeft en er op let dat iedere deelnemer zich aan de regels houdt. Deze mensen laat ik met plezier toe”, vervolgt Broers.
Inschrijfgeld

Op initiatief van de gemeente Vaals werkt Voeren nu samen met Valkenburg aan de Geul, Gulpen- Wittem, Plombières en Eijsden- Margraten aan een grensoverschrijdend wielerbeleid.

“We kiezen voor een grensoverschrijdende aanpak samen met Nederlands Limburg en de provincie Luik. Aanvragen voor grote evenementen willen we in de toekomst voor 1 november ontvangen. Er komt 1 coördinatiepunt in Nederlands Limburg en 1 coördinatiepunt in Belgisch Limburg.

Op termijn willen we ook samenwerken met de provincie Luik, dat al een meldpunt heeft. We vragen ook aan de organisatoren om een gedragscode op te stellen.

Financiering van het coördinatiepunt zou onder meer ook moeten komen van de deelnemers aan de toertochten. Organisatoren dragen een gedeelte van het inschrijfgeld af aan het coördinatiepunt (0,50 euro per deelnemer. Een vergunning is noodzakelijk vanaf 500 deelnemers).

Dit jaar wordt gezien als een overgangsjaar en de aanvragen lopen nog per individuele gemeente. In 2013 moeten de coördinatiepunten op poten staan en zal de actie uitgebreid worden naar de hele euregio”, besluit burgemeester Broers.
Bij de grote toertochten moet je tegenwoordig al voorinschrijven omdat een aantal gemeentes in Limburg verplicht hebben gesteld dat er met een rugnummer gereden wordt.

Het is heel spijtig, maar 'we' hebben het aan onszelf te danken.
gios schreef:Het is heel spijtig, maar 'we' hebben het aan onszelf te danken.
Het mag gezegd worden.

.tsooJ
Weet je wat heel erg stoer is van die mannen de verpakking van allerlei etenswaren/sportvoeding gewoon laten vallen. :evil:
Is het met name vervuiling waar dit over gaat of ook hoe wielrenners de gehele weg opeisen? Dat is erg irritant namelijk, maar tijdens evenementen wordt dat toch afgezet?
multiwgb schreef:Weet je wat heel erg stoer is van die mannen de verpakking van allerlei etenswaren/sportvoeding gewoon laten vallen. :evil:
En lekke binnenbanden gooien we ook in de berm. Scheelt toch al gauw weer een grammetje of zeventig!

.tsooJ
Matthie9000 schreef:Is het met name vervuiling waar dit over gaat of ook hoe wielrenners de gehele weg opeisen? Dat is erg irritant namelijk, maar tijdens evenementen wordt dat toch afgezet?
Het gaat om vervuiling en asociaal gedrag: hele weg opeisen, waaierrijden, negeren van verkeersregels...enz... Wegafzettingen heb je alleen tijdens wedstrijden, niet tijdens toertochten.
Ik begrijp niet wat dit met Wereldfietsers te maken heeft. Wielrenners (heb ik ook dat soort rondjes gereden) zijn een ander slag.
Ha ha Leon als ik jou dan toch op een spelfout attent mag maken "groepsgrotte". Het is wel een mooi woord groepsgrotte.
gios schreef:
Matthie9000 schreef:Is het met name vervuiling waar dit over gaat of ook hoe wielrenners de gehele weg opeisen? Dat is erg irritant namelijk, maar tijdens evenementen wordt dat toch afgezet?
Het gaat om vervuiling en asociaal gedrag: hele weg opeisen, waaierrijden, negeren van verkeersregels...enz... Wegafzettingen heb je alleen tijdens wedstrijden, niet tijdens toertochten.
Ah dat verklaart het één en ander, ik fietste eens nietsvermoedend op één van de vele smalle asfaltpaden op de veluwe peleton na peleton tegemoet, nog nooit zoveel boze gezichten gezien :D.

Maar je kunt er ook voordeel aan hebben, afgelopen weekend haalde ik op 150km een peleton (groepje) wielrenners in en ik bleef er natuurlijk lekker achter hangen 8) volgens mij hadden ze het niet eens door.