Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoogtemeters in Bikemap.com betrouwbaar? - Forum Wereldfietser

Hoogtemeters in Bikemap.com betrouwbaar?

Wie kan mij zeggen hoe betrouwbaar de hoogtemeters zijn in de planning van routes in http://www.bikemap.net ?

Want in een bergop-bergaf traject vind ik dat die bij grote cols nog veel extras telt aan hoogtemeters in vergelijking van globaal genomen minimale hoogtes met maximale hoogtes in een trip.
Niet betrouwbaar. Geeft teveel hoogtemeters aan zoals je zelf al opmerkt.
Dat is ook mijn ervaring, niet heel erg betrouwbaar, te veel hoogteverschil.

Mijn idee is dat de route niet op de meter nauwkeurig wordt getrokken maar het hoogteprofiel kennelijk wel erg nauwkeurig is gedefinieerd. Je raakt met de route regelmatig naast de weg. In Nederland is dat niet zo'n probleem. In bergachtige gebieden echter is het verschil al snel tientallen meters of meer.

Dit is mijn geheel zelf bedachte verklaring, wie er meer van weet mag het zeggen, graag zelfs :wink:

Frank
Is al eerder hier besproken, zie: hoogteprofielen maken

En dan vanaf: 'Overigens heb ik gemerkt dat hoogteprofielen niet altijd betrouwbaar zijn'.
Inderdaad: ze overdrijven, afhankelijk van het gebied waarin je kijkt.
frank bueters schreef:Mijn idee is dat de route niet op de meter nauwkeurig wordt getrokken maar het hoogteprofiel kennelijk wel erg nauwkeurig is gedefinieerd. Je raakt met de route regelmatig naast de weg. In Nederland is dat niet zo'n probleem. In bergachtige gebieden echter is het verschil al snel tientallen meters of meer.
Ik denk dat de hoogtes niet met grote resolutie in zijn gebracht. Wie met google earth in 3D kijkt bij steile rotswanden e.d. ziet in de horizontaal relatief kleine verschillen die in de verticaal dramatisch uitpakken. Weggetjes lopen vaak langs (uitgegraven e.d.) rotswanden. Als een weg door een heuvelland gaat is hij vaak ingegraven in de hoge delen en opgehoogd in de lage. Dat is in de hoogtes niet zichtbaar, dus denkt het programma dat het routeprofiel maakt dat je over alle afzonderlijke heuvels en door alle dalen heen gaat. Vandaar de optimistische uitkomst.
Bruggen over kloven en kanalen worden ook meestal niet gezien, dus denkt het program dat je afdaalt en klimt.

Soms, of beter gezegd vaak, zijn de afwijkingen ook gewoon grof.
Voorbeeld: de doorsnijding van het plateur van Caster. De weg langs het kanaal is vlak, via google earth maak je meer dan 100 hoogtemeters.
Afbeelding

Afbeelding
Leon
Bedankt voor de reacties :) :) Het bevestigt mijn soortgelijke ideeen.

Hoe plannen jullie zelf dan een bergachtige route? Ik zit met een stukje terug door de Vecors, vanaf Die omhoog. Dan zou ik twee cols hebben met 2400hm op ca 60km terwijl het niet boven de ca 1400m uitkomt. :?
Ik gebruik ook bikemap maar daarnaast voor het hooggebergte ook gewoon de ouderwetse rekenmachine om na te rekenen.
Bijvoorbeeld Die ligt op 400m, Col de Rousset op 1250m, dus 850m klimmen.
Veel van deze klims zijn nonstop. Op Google Terrain kan je hoogtelijnen zien om te checken of in de klim nog een afdaling zit (vaak niet in de Alpen).

In het middengebergte is dat lastiger, bijv. in Tsjechië heb je soms wel 10 klimmetjes op een dag, en dan is het meer werk om met de hand na te rekenen.
Roald schreef:Bedankt voor de reacties :) :) Het bevestigt mijn soortgelijke ideeen.
Hoe plannen jullie zelf dan een bergachtige route? Ik zit met een stukje terug door de Vecors, vanaf Die omhoog. Dan zou ik twee cols hebben met 2400hm op ca 60km terwijl het niet boven de ca 1400m uitkomt. :?
Dan kijk je toch even hier op de michelinkaart? Misschien even schuiven en zoomen te de juiste versie, maar dan zie je het wel. Ik vond de col de Rousset naar Die een prachtige afdaling :D
In St.-Agnan is (nog steeds?) een camping. Of er een winkeltje is weet ik niet meer. Van daaruit kun je een mooie dagtocht maken naar het plateau ten oosten hiervan. Boven op het einde van het verhard de fiets parkeren en je kunt er prachtig wandelen met een alleen-op-de-top-van-de-wereldgevoel. Rode pijl = pas. Blauwe driehoek = St.-Agnan. Geel = wandelen.
Afbeelding
Mijn manier van plannen is thuis rondvliegen met google earth om iets interessants te vinden en onderweg de kaart zo te bestuderen totdat ik een idee heb van wat ik aantref. Je hebt het geluk dat Frankrijk dmv de michelinkaarten heel goed en bruikbaar in kaart is gebracht; in andere landen vind ik het altijd veel moeilijker om aan de kaart te zien hoe ver ik die dag kom.
Leon
Leon schreef:
frank bueters schreef:Mijn idee is dat de route niet op de meter nauwkeurig wordt getrokken maar het hoogteprofiel kennelijk wel erg nauwkeurig is gedefinieerd.
Ik denk dat de hoogtes niet met grote resolutie in zijn gebracht. Wie met google earth in 3D kijkt bij steile rotswanden e.d. ziet in de horizontaal relatief kleine verschillen die in de verticaal dramatisch uitpakken.
Dat kan natuurlijk ook, route is een "best guess" en hoogteprofiel is ook al niet heel erg nauwkeurig. Zo willen die hoogtemeters wel hoogte maken.
Leon schreef:Dan kijk je toch even hier op de michelinkaart?
Ohhh, da's een mooie! Met al het Google en OSM geweld vergeet je wel eens good old M. Bedankt.

Frank
Hey Leon, daar heb je een mooi plaatje van gemaakt. Ik plan ook met de Michelin naast me op tafel.

Ik had een route tot St. Jean en Royans in gedachte, dat is meer links aanhouden na Col de Rousset, dan zitten er nog wat colletjes tussen. Maar 2400hm leek me toch echt wel overdreven.

Misschien toch maar naar Agnan en dan nog een leuk dagtochtje daar, hmmm, daar ga ik toch eens over denken. :) Er loopt ook een mooi wit bergweggetje op en neer aan die kant.

Hoe doe je dat met wandelen? Ik loop zelf niet graag in een vreemde omgeving en zeker niet in de bergen zonder goede kaart. Hadden ze die een te leen op de camping?
quote="Roald"
>Ik had een route tot St. Jean en Royans in gedachte, dat is meer links aanhouden
> na Col de Rousset, dan zitten er nog wat colletjes tussen.
Dat wordt een heel pittige dag, maar zeker bloedmooi.
Als ik het mocht doen zou ik er 2 dagen van maken door in St-Agnan te overnachten en van daar via Chapelleen Vassieux verder te fietsen. Het schiet in volgelvlucht gezien echt niet op, dat wel.

>Agnan
>Er loopt ook een mooi wit bergweggetje op en neer aan die kant.
Yep, die weg heb ik destijds gefietst. Op zicht is daar weinig te zien omdat je in het bos fietst en dan kun je 10.000 m hoog zitten maar er is niks aan.

>Hoe doe je dat met wandelen?
>Ik loop zelf niet graag in een vreemde omgeving en zeker niet in de bergen >zonder goede kaart. Hadden ze die een te leen op de camping?[/quote]
Geen idee, wellicht. De wandeling was ook vrij beperkt. we hadden beneden wel gezegd waar we waren. telefoon hadden we toen nog niet, en of er bereik is kun je je ook afvragen.
Misschien had ik wel de IGN 1:100.000, weet ik niet meer.

ff later: idd nr. 52 Grenoble-Valence ed. 1993 in de kast, met mijn route aantekeningen. Kom je naar de beurs? pb even je adres anders, stuur ik hem op. Voorwaarde : ik wil hem terug. Nadeel van zulke kaarten: je tuurt je een ongeluk en uiteindelijk fiets je toch de wegen op de michelinkaart want dat zijn de verharde wegen die niet doodlopend zijn.

Leon
Ja, die route was ook een eerste plan, waarschijnlijk toch iets te veel van het goede. Ik keek ook om de D103 te volgen en dan pas boven Chappelle naar het westen te gaan, Gorges de Goulets,

Kan altijd nog ter plekke ook zien wat ik doe natuurlijk. :)
Die IGN kaarten kan je ook online bekijken op http://www.geoportail.fr/
Er zijn ook programma's waar je jouw route (opgeslagen als gpx) kunt bekijken op de IGN kaart:
Bijv deze: http://clic0.free.fr/spip.php?article81
Dank, dank, voor deze bijdrage Tovenaar :D
En nu je toch bezig bent met die gpx track, kan je 'm ook nog eens bekijken in street view:
http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=13&t=37177 8)
Tweede top, die dag is de laatste km 10% naar ruim 1400m , hmmm, ik vind het toch wel een hele mooie etappe eigenlijk:
http://www.bikemap.net/route/1443458

Ja, google earth, heb ik pas mijn "recordag" in SPanje op terug zitten kijken, maar mijn computer kan GE maar net aan heb ik de indruk, want het gaat nogal langzaam
Zonde, want dan mis je de Col de la Machine :D
Afbeelding
You can't win 'm all :) Alleen de naam al spreekt me aan....

Dan wordt het nog pittiger denk ik.

Heb trouwens een everlasting problem hoe Google Earth werkt,

krijg de gps route niet ingeladen... :(
Dat valt reuze mee, zit toch ergens een foutje in bikemap, deze variant over de la machine geeft ie maar 1500hm in totaal en de twee grote cols blijven er ook in.
Roald schreef:krijg de gps route niet ingeladen... :(
Je kan de route van Bikemap direct in KML formaat openen, die verschijnt dan bij je tijdelijke plaatsen als gps device, die moet je openklikken net zolang je een bestandje met path vind.