Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nederland - Venetie - Rome - Forum Wereldfietser

Nederland - Venetie - Rome

Dit jaar is het 50 jaar geleden dat ik geboren werd. Een bijzonder jaar, waarin ik iets speciaals wil gaan doen. Ik heb ervaring met fietsvakantiereizen in Europa en Azië en ben al twee keer naar Turijn gefietst. Al eerder heb ik ideeën gehad om op de fiets naar Rome te gaan. Het idee is nu geboren om dit deze zomer te gaan doen. Het plan is om in etappes van gemiddeld 100 km per dag eerst naar Venetië te fietsen. Daar tref ik dan mijn vrouw met de kinderen op de camping. We vieren daar gezellig anderhalve week vakantie en ik fiets daarna verder naar Rome. Ik denk ongeveer vijf weken onderweg te zijn. Via Venetië is het (denk ik) een dikke tweeduizend km op de fiets. Vanuit Rome wil ik met trein, vliegtuig, bus(?) terug naar Nederland. Voordeel van de combinatie met een gezinsvakantie is, dat dit mij minder vakantiedagen kost.
Ik heb nog wel wat twijfels en vragen. Zo'n lange tocht heb ik namelijk nog nooit alleen gemaakt, welke route ga ik volgen, is het niet te warm om te fietsen in juli in Italië, etc etc.
Is er iemand die een vergelijkbare reis heeft gemaakt en heb je voor mij goeie tips over de route en overnachtingsmogelijkheden? Ik wil graag overnachten op campings.
http://www.cyclingeurope.nl/
en http://www.reitsmaroutes.nl/
voor wat suggesties. Het zal wel wat meer dan 2000 km worden, en dat maakt de Reitsma route denk ik voor jou wat aantrekkelijker. En ja in juli is het meestal bloedheet. Zolang je niet klimt is dat niet zo'n probleem (op de fiets is het lekkerder dan op de camping), maar klimmen in de hitte is gewoon zwaar. Probeer je bagage daarom onder de 15 kg te houden, en liefst nog wat minder. Met bagage is 100 km per dag vrij veel. Ik zou rekenen op maximaal 500 km per week (6x83 km, plus een dag rust).
Zie verder: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Wim
Op mijn website heb ik routes langs de Rijn naar Basel (Bikeline-boekjes Rhein-route), van Basel via Gotthardpas dan wel via Splügenpas (en als alternatief ook Albulapas/Malojapas) richting Como-Verona-Venetië (boekje Benjaminse) en van Como naar Rome (boekjes Benjaminse/Reitsma) beschreven, met bijbehorende etappe-afstanden en hoogtemeters. Wellicht heb je er wat aan om de route en de totale afstand te bepalen. Het zal vast een mooie tocht worden, maar onderschat de trajecten in Italië niet, het is behoorlijk bergachtig richting Rome. 100 km per dag is langs de Rijn geen probleem, zoals je kunt zien aan onze etappetabellen (wij zijn "gemiddelde" fietsers), maar in de Alpen en zeker ook in Italië moet je dan flink aanpoten en zul je waarschijnlijk geen tijd hebben om attracties te bekijken. Maar dat is natuurlijk een keuze.
Het kan inderdaad flink heet zijn in Italië (en ook in de andere landen onderweg) in de zomer. Of je hier tegen kunt zul je zelf moeten uitvinden. 's Ochtends vroeg beginnen en tussen de middag goed pauzeren kan helpen.

Voor allerlei discussies over de verschillende routes moet je de zoekfunctie op deze website maar eens proberen, daarover wordt regelmatig iets gezegd.

Ik ben zelf een aantal jaren geleden naar Rome gefietst, ook in de zomer. Ik houd wel van hitte, dus vond het goed te doen. Wat ik echter minder prettig vond, waren de drukke campings, met name in Italië. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Op de Benjaminse route is er niet altijd evenveel keuze qua campings (dagafstanden) en zul je soms een plaatsje met anderen moeten delen.

Ik heb laatst ons reisverslag op onze (nieuwe) website gezet, maar de foto's ontbreken nog. Die komen (hopelijk) in de loop van de tijd. Wel heb ik ook een tabel met dagafstanden gemaakt - daarin kun je zien dat wij gemiddeld 83 km per dag fietsten. En wij zijn eveneens 'gemiddelde' fietsers (denk ik).

Veel succes alvast!
Gudrun
Welkom op dit forum Johan!

Heb je zondag 18 maart wat te doen? Dan is namelijk de Wereldfietsbeurs met naast lezingen ook een informatiemarkt voor en door fietsers. Hier komen een aantal mensen die deze toch helemaal of gedeeltelijk hebben gereden -zie Informanten in onderstaande link. Informatie uit eerste had dus - plus een een persoonlijke kennismaking met De Wereldfietser. :P

Tot zondag 18 maart in Bussum?

http://wereldfietsbeurs.webklik.nl/page/beurs
Bedankt voor de tips. Ik zal er nog wel een aantal kunnen gebruiken en wellicht doe ik nog een oproepje om samen met iemand een stukje van de route te fietsen. Ik heb in elk geval al veel plezier met de voorbereidingen.