door
AB » di 28 feb, 2012 12:36
multiwgb schreef:Matthie9000 schreef:AB schreef:Ik heb inmiddels een aantal fietsen opgemeten en vergeleken en het valt mij op dat bij de koga travellers de bovenbuis (in verhouding tot framegrootte) vrij kort is; ik weet inmiddels dat ik daar niet van hou, maar er valt wel mee te leven

.
Je kan veel fietsen opmeten maar is het niet handig om jezelf eens te laten opmeten.
Bezit je zo'n computer uitdraai heb je een goed referentie punt en naar aanleiding daarvan kan je alle fietsen op jouw maten afstellen. Vervolgens ga je verder met het optimaliseren van je houding en confort. Die uitdraai is een prima backup.
dat zijn natuurlijk matthies woorden

. Maar gelijk heb je, meten is weten. En als je dan de laatste 3 fietsjes voorbij ziet komen met enorme stuurpennen en kleine zadelpennen (toevallig allemaal met rechte bovenbuis) dan is er nog een beste markt voor fietsen met een lange balhoofdbuis. De enige fietsjes die een beetje normaal geproportioneerd waren zijn die van Leon en Polling, (toevallig?) sloping frames.
Daarmee is niet gezegd dat sloping frames zijn afgestemd op hoge balhoofden, zie plaatje van Matthie. Geen flauw idee wat framebouwers als uitgangspunt nemen. Een ding staat wel vast, staar je niet blind op de lengte van de zitbuis (wat vreemd genoeg de referentie voor de maat van je fiets is), maar kijk vooral naar de bovenbuislengte en de lengte van je balhoofd.
Of is het zo dat mensen die het zadel laag hebben staan en het stuur hoog vooral met hun kont en hun volle gewicht in het zadel blijven hangen, zeg maar de laatste stap in de evolutie naar de ligfiets? In een beklimming bijvoorbeeld is er niets lekkerders dan dansend met je kont uit het zadel die berg te bestieren. Daarbij rust een deel van je gewicht op het stuur en komen er geen enkele zijwaartse krachten via je zadel vrij. Het laatste wat je dan wilt hebben is een slap frame en een hoge stuurpen.