Additionally, paste this code immediately after the opening tag: oxford discovery - Forum Wereldfietser

oxford discovery

hallo
mijn aandacht is op de oxford discovery gevallen om trektochten door Europa te doen.
Afbeelding
www.oxfordbikes.be
wat verschilt deze fiets met de hogere geprijsde koga?

dank bij voorbaat
luc

hetgeen waar ik mijn vraagtekens bij zou zetten en wat eigenlijk een van de belangrijkste onderdelen van een 'trekking fiets' is zijn de wielen,
28 spaaks zal voor lichte vervoer op verharde wegen geen problemen geven, maar wanneer u met de volle vracht op avonturetocht gaat zou ik zelf toch eerder grijpen naar een 36 spaaks wiel met dubbel wandige / dubbel butted velg, over de spaken staat niets vermeld.. deze zouden ook dubbelbutted mogen zijn ( dikker aan de uiteinde om de trekkracht beter op te vangen ) zelf zou ook gaan voor 26'', maar voor tochten in Europa is dit niet nodig gezien het ruime aanbod van 28''.
Het frame is naar mijn weten erg solide.
De onderdelen lijken mij ook oke.. bij een hoogwaardige Koga is dit compleet xt wat slijtvaster is maar niet van absolute must.. als je optijd ( lees: net te vroeg ) de ketting wissel voorkom je slijtage die van de ketting op de bladen komt.

succes met de zoektocht
mvg

Heeft nog iemand anders iets benoemenswaardigs te melden over de oxford discovery? Deze fiets valt namelijk ook onder de kandidaten als nieuwe fiets. Ik weet dat het merk bij weinig nederlanders echt gekend is maar ik hoor in België veel goede kritiek op de fiets.

Ik heb ook de kans om in Nederland een nieuwe gazelle Kathmandu versie 2006 te kopen voor 899€. Voor deze prijs kan ik ook de oxford Discovery kopen. Welke is dan de beste keuze?

Hi,

zelf geen ervaring met dit merk maar Andreas heeft een oxford, check zijn site maar eens http://www.andreasvds.be/eindwerk12de/

Bas
Hallo,

Ik heb idd een Oxfordje en ben er zeer tevreden van. Ik spaar mijn fiets niet speciaal en hij heeft ondertussen toch al een paar reizen overleefd zonder problemen.

Andreas.
Ik weet het niet hoor, maar het ziet er toch meer uit als een ontwerp van de marketingafdeling. Malle wielen, vering, en slechts twee maten. En 900 euri is nu ook weer niet niks. Ik zou zelf eerder eens kijken bij oosterburen zoals Fahrradmanufaktur. Dat zijn nog fietsen voor een door fietsers (bij Gazelle wordt evenmin nog veel gefietst vrees ik).
In Nederland koop je voor iets meer de prachtige Avaghon Series. Dan heb je een echte fiets.
Wim
Ik heb zelf ook wel geen discovery, maar een rainbow, dus dat was iets van 700 euro fzo. Het enige dat ik er voor het ogenblik op kan aanmerken is de zwakke zadelstang met nutteloze vering. Ik vind de uitgave die ik heb persoonlijk wel mooi.

http://www.andreasvds.be/eindwerk12de/i ... klijst.jpg
http://www.andreasvds.be/eindwerk12de/i ... lijst2.jpg
http://www.andreasvds.be/eindwerk12de/i ... lijst3.jpg

Grtjs,
Andreas.
De oxford rainbow is geen echte reisfiets, en ook geen trekkingfiets, eigenlijk wilt hij vanalles zijn, en is dus helemaal niks.

Hij fietst wel goed, maar mijn versie had een vlinderstuur, wat ik vreselijk vind, al zullen er wel goede vlindersturen zijn. Verder is de geveerde zadelpen in feite een wiebelpen. Die je nooit goed vast krijgt.

De goede dingen aan de fiets zijn de wielen, het kader was ook niets op aan te merken, de remmen zijn ook goed.

Voor de prijs krijg je veel fiets, maar de zadelpen en het vlinderstuur, zijn te veel van het goede. Verder zit er een voorvering op die je niet wilt als je dikkere banden plaatst.

Ik zou nooit meer zo'n fiets kopen, maar heb er nu een andere zadelpen, zadel en stuur op. En dan heb je in feite een goede fiets, maar geen vakantiefiets.

Al lukt het wel, maar persoonlijk ben ik nogal stevig gebouwd, en weeg ergens om en nabij 95 kg, plus de bagage, en dat houdt wel, maar je kiest niet steeds het pad dat je wil, omdat je ergens vreest voor de wielen, zeker in combinatie met de te dunne 38mm banden. Er is wel plaats voor andere banden, denk ik, maar als je dan al die kosten begint te maken, koop je de verkeerde fiets.

Groeten,

Willem