Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadel kantelen - Forum Wereldfietser

Zadel kantelen

Sinds een aantal jaren heb ik een Brooks Conquest, maar omdat ik dit zadel niet horizontaal afgesteld krijg, ligt het al jaren te verstoffen.
Toevallig kwam ik een vervangende zadelrails van Brooks tegen met knik, volgens mij maakt die knik het mogelijk om mijn zadel horizontaal en zelfs naar gekanteld te monteren. Helaas zie ik deze geknikte rail niet voor de Conquest, mijn vraag aan Vlerick en Brooks, of Brooks deze geknikte rail ook voor de Conquest levert, is tot op heden onbeantwoord.

Weet iemand of deze geknikte rail er ook is voor de Conquest? Of een andere oplossing om zadel naar achteren te kunnen kantelen.

Gideon
Gideon schreef:Sinds een aantal jaren heb ik een Brooks Conquest, maar omdat ik dit zadel niet horizontaal afgesteld krijg, ligt het al jaren te verstoffen.
Toevallig kwam ik een vervangende zadelrails van Brooks tegen met knik, volgens mij maakt die knik het mogelijk om mijn zadel horizontaal en zelfs naar gekanteld te monteren. Helaas zie ik deze geknikte rail niet voor de Conquest, mijn vraag aan Vlerick en Brooks, of Brooks deze geknikte rail ook voor de Conquest levert, is tot op heden onbeantwoord.

Weet iemand of deze geknikte rail er ook is voor de Conquest? Of een andere oplossing om zadel naar achteren te kunnen kantelen.

Gideon
De zadelrails zitten aan het dek geklonken. Ik denk dat een andere zadelpen met een ruimere stelmogelijkheid in dit geval de degelijker, simpeler en goedkopere optie is
Misschien heet het geen rail, maar bij mij zit de "rail" aan de achterkant aan de veren vast met van die zwarte bout & moer, voor kan de "rail" zo te zien ook los.

Gideon
De hoek van het zadel kan worden ingesteld dmv een zadelpen en dan gaat toch een stuk makkelijker dan de rails van het zadel aan te passen...

Asfstellen is een kwestie van de inbussen van de zadelpen losdraaien, je kunt dan de hoek waarin het zadel op de zadelpen zit aanpassen. Dat gaat meestal in stappen; soms zijn die stappen te grof; dan moet je een andere zadelpen kopen waar de stappen kleiner (fijner) zijn.

Afbeelding

Misschien kan iemand op dit forum een zadelpen noemen waar die stappen klein (stapjes) zijn (?) :D.
Er bestaan in ieder geval bestonden pennen waar het traploos te stellen is. Internet ideaal om ze op te sporen.
Gaat om 1990 Giant Expedition, met Sakae zadelpen, deze inbus-zadelklem staat al maximaal, maar is nog niet voldoende en ik wil graag fiets origineel houden, vandaar.
Maar ook bij mijn andere fietsen uit die periode, oa. Giant Super Sierra, Escaper, Specialized Sequoia, Raleigh Montage.... is het al niet beter?

Gideon
Gideon schreef: is nog niet voldoende en wil graag fiets origineel houden, vandaar.
:roll:

Waarschijnlijk komen we elkaar wel eens tegen op het eiland. :lol:
multiwgb schreef:
Gideon schreef: is nog niet voldoende en wil graag fiets origineel houden, vandaar.
:roll:

Waarschijnlijk komen we elkaar wel eens tegen op het eiland. :lol:
M'land
Gideon schreef:Gaat om 1990 Giant Expedition, met Sakae zadelpen, deze is staat al maximaal, is nog niet voldoende en wil graag fiets origineel houden, vandaar.
Dat is ook een oplossing, want dan hoef je al helemaal niet na te denken over het verwisselen van een gezichtsbepalend element zoals een zadel :roll:
m-gineering schreef:
Gideon schreef:Gaat om 1990 Giant Expedition, met Sakae zadelpen, deze is staat al maximaal, is nog niet voldoende en wil graag fiets origineel houden, vandaar.
Dat is ook een oplossing, want dan hoef je al helemaal niet na te denken over het verwisselen van een gezichtsbepalend element zoals een zadel :roll:
In de spare shop van Brooks zag ik de rail met knik voor een B67 of Flyer geloof ik, deze rail gepast bij Bike4Travel, maar deze modellen zijn breder dan de Conquest, veren staan +/- 1cm verder uit elkaar. Als dit niet lukt kan ik altijd nog mijn zadelpen vervangen.
Kan het te maken hebben met de hoek van de zadelbuis, was deze 20 jaar geleden anders (kleiner) dan tegenwoordig?

Gideon
Kun je een foto plaatsen? Dat maakt het misschien duidelijker.
gios schreef:Kun je een foto plaatsen? Dat maakt het misschien duidelijker.
Dat gaat even niet, ben momenteel op vakantie zonder fiets.

Gideon
Even scrollen. Is dit hem. :lol:
Matthie9000 schreef:Misschien kan iemand op dit forum een zadelpen noemen waar die stappen klein (stapjes) zijn (?) :D.
Als ik mij niet vergis is de zadelpen op de foto die je geeft traploos, puur op frictie. Ik heb de Comp versie ervan (Ritchey Comp) en die is toch zo. Dat is trouwens vervelend wanneer je de schroeven niet hard genoeg hebt aangespannen en je onderweg een put te veel tegenkomt zonder je kont op te heffen... Helaas ben ik momenteel 50km verwijderd van mijn stalen ros, anders controleerde ik wel even voor de zekerheid.
multiwgb schreef:Even scrollen. Is dit hem. :lol:
Dat is mijn Sequoia
Mijn Exp. is ook ergens te vinden.

@multiwgb, ik heb je een PB gestuurd.

Gideon
Afbeelding
gios schreef:Afbeelding
Komt mij bekend voor.
Gideon schreef:Komt mij bekend voor.
Wat is het probleem dan :?:
gios schreef:
Gideon schreef:Komt mij bekend voor.
Wat is het probleem dan :?:
Het moet idd een rare zadelpen zijn, niet iets waar ik zo gehecht aan zou zijn.
Ik heb ook een fiets met een traploos verstelbare pen. Ik ben niet aan die pen gehecht. Waar je bang voor bent gebeurt namelijk heel langzam, ook al trek je de bout verdacht hard aan.
Leon
Ja, aan de andere kant is het ook niet fijn als je een zadelpen hebt waar de stappen te groot zijn (zoals vaak) want dan kun je het zadel soms ook niet in de juiste hoek krijgen. Vandaar ook mijn vraag of iemand een goede zadelpen kent waar de hoek in kleine stapjes in te stellen is.

Als het zadel in uiterste stand van de zadelpen niet de juiste hoek heeft is het dus zaak om een zadelpen te zoeken met een groter bereik; ik heb daar geen ervaring mee: ik nog geen zadelpen ben tegengekomen waar het bereik onvoldoende is.