Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw pedaal van Ergon. - Forum Wereldfietser

Nieuw pedaal van Ergon.

Mijn vrouw heeft op haar Cannondale vage plastic pedalen, en wil ze vervangen. Nu was ikzelf gecharmeerd van de nieuwe trappertje's van Ergon ( die van de handvatten ).

Nu zegt ze "Ja doei, die zijn ook van plastic" pfff 8) Tja, heeft ze gelijk in, maar ehh, kunststof of plastic. Volgens mij zijn dit wel leuke pedaaltje's maar als ik het filmpje bekijk van Ergon, doen ze een beetje vaag over de lagering.

http://vimeo.com/25957933

Op het filmpje op 2min

Iemand al ervaring met deze trappers?
55er schreef: als ik het filmpje bekijk van Ergon, doen ze een beetje vaag over de lagering.
Wat ik er van gehoord heb (n=1) is dat een prima omschrijving :D
Afbeelding

Daar zullen in elk geval geen kogeltjes uit rollen :lol:
Ik heb die pedalen nieuw in de verpakking bij mijn fiets gekregen. Ik zal ze binnenkort eens uitproberen. Als je in de buurt had gewoond had je ze kunnen lenen.

Ga je naar de Paastocht? Die start in Deventer waar ik woon. Dan zou ik ze ook even langs kunnen brengen op de Worp en kun je er een weekend mee fietsen.

btw; ik heb wel de L versie vanaf maat 43 dacht ik.
frank bueters schreef:Afbeelding

Daar zullen in elk geval geen kogeltjes uit rollen :lol:
Zijdelingse opsluiting lijkt me erg optimistisch
Franke schreef:Ik heb die pedalen nieuw in de verpakking bij mijn fiets gekregen. Ik zal ze binnenkort eens uitproberen. Als je in de buurt had gewoond had je ze kunnen lenen.

Ga je naar de Paastocht? Die start in Deventer waar ik woon. Dan zou ik ze ook even langs kunnen brengen op de Worp en kun je er een weekend mee fietsen.

Nee, ik zal niet aan de Paastocht mee doen, maar bedankt voor het aanbod.
Ik sprak Carla Tatenhove jl op de fiets en wandelbeurs vlak voor hun lezing. Als proef had zij deze pedalen voor hun laatste trip in Afrika( met Eric Schuit) gemonteerd.
Conclusie: toch nog te "glibberig". Eric neemt ze in iedergeval niet op in zijn winkel assortiment

Ben
Ik weet genoeg...en kreeg net een "zie je nou wel" van mijn vrouw, die over de schouder stond mee te lezen...tssss :wink:
Toevallig afgelopen week ook deze pedalen bekeken. Het "voetbed" lijkt op een soort heel grof schuurpapier. Dat zal alleen stroef zijn met schone vochtige zolen. Zodra je ook modder aan je zolen hebt wordt het denk ik erg glad.
Carla en ik testen altijd veel spullen tijdens onze jaarlijkse tocht. Zo weet ik tenminste wat ik wel en niet in de winkel wil verkopen.

We hebben deze pedalen twee maanden lang getest in Peru, Bolivia en Chili.

Ze zijn erg mooi :lol:

Afbeelding
:lol: :lol: :lol:
Franke schreef:Ik heb die pedalen nieuw in de verpakking bij mijn fiets gekregen. Ik zal ze binnenkort eens uitproberen. Als je in de buurt had gewoond had je ze kunnen lenen.

Heb je ze nog geprobeerd?
Ik lees hier dat men er niet enthousiast over is. Maar als je ze vergelijkt met smalle metalen pedalen. Is het dan een verbetering of niet?
Hoi Hans,

het is geen verbetering en die van Carla gaan komende week retour richting Richard Todd van Ergon. Die was laatst bij mij op bezoek en was verbaasd over Carla's ervaringen.

Franke, ik raad jou aan om ze in de verpakking terug te geven aan jouw fietsendealer en hem vragen ze eens zelf te testen :wink:

Tijdens de paastocht kan ik je er meer over vertellen.
Eric Schuijt schreef:Hoi Hans,

het is geen verbetering

Tijdens de paastocht kan ik je er meer over vertellen.
Ha Eric,

Bedankt voor je reactie. Ik had graag met de paastocht meegefietst maar door mijn wachtdienst gaat dat niet lukken.

Ik ben wel nieuwsgierig naar *waarom* het geen verbetering is. Het verhaal erachter dat een groter oppervlak prettiger is voor de voet sprak me juist aan. Klopt deze stelling niet? Met welke aanpassing zou het pedaal wel een verbetering zijn?

Heb jij, of anderen, suggesties welk pedaal ik wel zou kunnen proberen?

Mijn grootste probleem nu is dat bij een hele dag fietsen met veel klimmen een te klein deel van mijn zool de hele belasting moet dragen wat onprettig voelt.
Overigens wil ik niet aan de klik-pedalen.
HansvanderVeeke schreef:Mijn grootste probleem nu is dat bij een hele dag fietsen met veel klimmen een te klein deel van mijn zool de hele belasting moet dragen wat onprettig voelt. Overigens wil ik niet aan de klik-pedalen.
Heb je wel fietsschoenen? Fietsschoenen worden zover ik weet allemaal verkocht zonder de plaatjes eronder gemonteerd. Dan heb je wel de voordelen van een stijve zool maar je hoeft niet in te klikken. Een stijve zool bestrijkt altijd een veel groter oppervlak dan welk pedaal dan ook. Bij het pedaal gaat het m.b.t. voetensteun meer om de afstand tussen het voorste steunende punt en het achterste steunende punt - lees: de breedte - dan om het oppervlak daartussen.
Leon
Ik heb vandaag bij Bike Components een Brookds B17 imperial zadel en Shimano platform pedalen besteld. Scheelt 75 euro met de winkelwaarde.

Ik heb er ook schoenhouders met leren riempjes bij besteld. Ik heb last van mijn knien dus hoop hiermee beter te kunnen fietsen.

Ik las in de nieuwe Rose catalogus dat Ergon nieuwe pedalen heeft gemaakt die nu 99 euro kosten.

http://www.bike-components.de/index.php ... =29&order=

http://www.rose.nl/artikel/ergon-pedale ... aid:548205

Mario
Ze wegen 486 gram pp, je krijgt dus wel veel spul voor je geld. :shock: :D
Leon
Ik rijd er nu ruim een half jaar op en ze bevallen mij wel goed. Voor mijn gevoel is het met de Ergon's makkelijker om met hogere (110+) frequentie te trappen dan met de Shimano combi-pedalen die ik hiervoor gebruikte (met normale schoenen). Met normale Keen sandalen en bergschoenen ben ik nog niet van de pedalen gegleden, ook niet in de regen. Kan me wel voorstellen dat dit een issue wordt als je klei of andere rommel onder je zolen hebt zitten.

Je voet zit op een Ergon meer naar binnen (vlak tegen de crank) en de vorm "dwingt" je enigszins om alleen je voorvoet/tenen op het pedaal te zetten. Voor iemand die z'n voet wat meer naar voren schuift en dus wat meer met het midden van de voet op het pedaal staat is dit geen fijn pedaal.

Wat de betrouwbaarheid van de lagers betreft is het te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen. Na 2500+km (ik weet niet hoeveel de vorige eigenaar erop heeft gefietst) in elk geval nog geen problemen.

De 60 euro die ze nieuw kosten vind ik aan de hoge kant.

Eric: ook ik ben wel nieuwsgierig naar jullie ervaringen
Bij het fietshokje kan je ze veel goedkoper kopen.

http://www.fietshokje.nl/index.php?modu ... 70&cat=270

Mario
Eric Schuijt schreef:Hoi Hans,

het is geen verbetering en die van Carla gaan komende week retour richting Richard Todd van Ergon. Die was laatst bij mij op bezoek en was verbaasd over Carla's ervaringen.

Franke, ik raad jou aan om ze in de verpakking terug te geven aan jouw fietsendealer en hem vragen ze eens zelf te testen :wink:

Dat is duidelijk...maar wat zou je als alternatief kiezen.