Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe voorvork - Forum Wereldfietser

nieuwe voorvork

Hallo,

Mijn voorvork (vast en ahead) is gesneuveld en nu moet er een nieuwe voorvork inkomen. Volgens mijn dealer, en twee fietsenmakers in mijn eigen omgeving, kost een dergelijke voorvork, inclusief oogjes, wel ongeveer honderd euro. Vervolgens komen er natuurlijk nog arbeidskosten overheen.

Wat is het beste om te doen? Volgens de dealer valt het niet onder de garantie omdat de beschadiging komt door een blokkade van het wiel en de voorvork is niet berekend op dergelijke valpartijen. Er moet in elk geval een nieuwe voorvork in. Maar wat zou kunnen en wat kost een goede voorvork ongeveer?

Paul
Trekking voorvorken en meer voorvorken geen idee van de kwaliteit, maar het kan blijkbaar 4 keer goedkoper (wil je gewoon staal of alu trouwens?); je zit natuurlijk nog wel met het balhoofdstel maar als die nog goed is (??????? vraag ik me af) kun je die overzetten.
paul1987 schreef:Hallo,

Mijn voorvork (vast en ahead) is gesneuveld en nu moet er een nieuwe voorvork inkomen. Volgens mijn dealer, en twee fietsenmakers in mijn eigen omgeving, kost een dergelijke voorvork, inclusief oogjes, wel ongeveer honderd euro. Vervolgens komen er natuurlijk nog arbeidskosten overheen.

Wat is het beste om te doen? Volgens de dealer valt het niet onder de garantie omdat de beschadiging komt door een blokkade van het wiel en de voorvork is niet berekend op dergelijke valpartijen. Er moet in elk geval een nieuwe voorvork in. Maar wat zou kunnen en wat kost een goede voorvork ongeveer?

Paul
1) wat heb je uitgespookt om de boel zo te slopen?
2) als de vork erg krom is, hoe is het dan met het frame?
3) hoe lang moet de binnenbalhoofdbuis zijn, en is het erg als de vork zwart is?
hallo,

Ik weet niet echt precies hoe het is gekomen, maar voor ik het wist lag ik voorover op het zand en ging mijn frame mij achterna. Ik weet niet hoe het komt eerlijk gezegd, heb het vermoeden dat mijn voorwiel blokkeerde waardoor het gebeurde.

Ik ga vanmiddag eerst naar een Stevensdealer in de buurt, eens kijken wat ze daar zeggen en wie weet hebben ze een originele voorvork liggen.
Het scheelt wel, mijn balhoofd is nog goed, het frame is nog goed. Het is enkel de voorvork en 2 kogellagertjes die kapot zijn. Volgens mijn vader kan hij dit makkelijk zelf repareren, dus ik probeer een originele voorvork terug te krijgen. Dat lijkt immers het mooiste.

Paul
paul1987 schreef:Het is enkel de voorvork en 2 kogellagertjes die kapot zijn.
2 kogellagertjes? Welke?
Leon
phieuw daar vraag je me wat, ze zitten in elk geval in een kogellagerring, en horen bij de voorvork (onder en boven het balhoofdbuis). Ik ben naar de dealer geweest en ze gaan achter een nieuwe voorvork voor mij aan. Dan ga ik die zo snel mogelijk monteren en dan weer lekker fietsen! :D

Richt me nu eerst maar op het wandelen
De nieuwe voorvork is binnen, maar er is een probleem:

De voorvork past, maar heeft een te lage stuurbuis? (dat ding waar je het stuur op vast maakt) ik ben de naam even kwijt. Hierdoor zou ik een aantal centimeter lager zitten, wat ik totaal niet fijn vindt.

Ook is het probleem aanwezig dat het stuur niet bevestigd kan worden omdat er geen schroef huppeldepup op zit.

Hoe heten de bijbehorende onderdelen zodat ik dat goed kan uitleggen aan de fietsenmaker?

Paul
Ik heb geen helder idee over wat je bedoelt. Kijk anders eens op Marten's site bij leesvoer en dan balhoofstellen.
Wim
paul1987 schreef:De nieuwe voorvork is binnen, maar er is een probleem:

De voorvork past, maar heeft een te lage stuurbuis? (dat ding waar je het stuur op vast maakt) ik ben de naam even kwijt. Hierdoor zou ik een aantal centimeter lager zitten, wat ik totaal niet fijn vindt.

Ook is het probleem aanwezig dat het stuur niet bevestigd kan worden omdat er geen schroef huppeldepup op zit.

Hoe heten de bijbehorende onderdelen zodat ik dat goed kan uitleggen aan de fietsenmaker?

Paul
Zo te horen heb je een vork gekregen met een te korte binnenbalhoofdbuis (die moet uiteraard net zo lang of langer zijn als de oude vork) en ze hebben er geen starnut/ SFN in geslagen. En die dient niet om de voorbouw vast te zetten, maar heeft alleen een functie bij het afstellen
Juist, die twee zaken bedoelde ik.
De binnenbalhoofdbuis is ongeveer 4 centimeter te kort, dus morgen breng ik de voorvork terug naar de dealer.
Een echte vakman is dat hé? :roll:
(sorry, ik kan het niet laten :wink: )
Leon
Andere mogelijkheid is een +/- 1cm langere stuurpen met 20-25 graden hoek; maar een fatsoenlijk passende voorvork is inderdaad een betere oplossing...

Hoe werkt dat eigenlijk als je een kaal frame besteld, moet je zelf een starnut in de buis slaan en moet een voorvork verder nog voorbereid worden?
Matthie9000 schreef:Hoe werkt dat eigenlijk als je een kaal frame besteld, moet je zelf een starnut in de buis slaan en moet een voorvork verder nog voorbereid worden?
Gewoon de starnut er in rammen, is niet moeilijk met een schroevendraaier doorheen de schroefdraad in combinatie met een hamer. Ook de fork crown race moet je op de vork zetten, wat ook wel lukt met hamer en lange, platte schroevendraaier. Of je koopt het specifiek daarvoor gemaakte gereedschap natuurlijk...
Niet gehinderd door enige kennis: andere optie welke ik vond voor monteren van de starnut was een draadeindje erdoor en deze dan van onderaf mbv ringen en moeren erin draaien.

Maar misschien dat iedereen die regelmatig een starnut monteert hard begint te lachen bij het lezen van bovenstaande maar het leek mij voor een beginner wel een veilige optie.
Martin_123 schreef:Niet gehinderd door enige kennis: andere optie welke ik vond voor monteren van de starnut was een draadeindje erdoor en deze dan van onderaf mbv ringen en moeren erin draaien.

Maar misschien dat iedereen die regelmatig een starnut monteert hard begint te lachen bij het lezen van bovenstaande maar het leek mij voor een beginner wel een veilige optie.
Je trekt in ieder geval recht, dat is nooit verkeerd. Het echte gereedschap is vooral een geleiding, dat er voor zorgt dat de starnut recht en niet uit het midden kan gaan staan. Het dwingt alle lippen gelijkelijk om te vouwen, ipv een veel en er tegenover niks
Lasse schreef:
Matthie9000 schreef:Hoe werkt dat eigenlijk als je een kaal frame besteld, moet je zelf een starnut in de buis slaan en moet een voorvork verder nog voorbereid worden?
Gewoon de starnut er in rammen, is niet moeilijk met een schroevendraaier doorheen de schroefdraad in combinatie met een hamer. Ook de fork crown race moet je op de vork zetten, wat ook wel lukt met hamer en lange, platte schroevendraaier. Of je koopt het specifiek daarvoor gemaakte gereedschap natuurlijk...
Het is wel belangrijk dat de starnut recht zit, dit blijkt in de praktijk toch wel uit te maken bij het afstellen van je balhoofd (en het behouden van de schroefdraad van de starnut).
Ook de vorkconus moet echt recht zitten, en vast. Met het juiste gereedschap is dit idd een simpel klusje.
Nou helaas kon de voorvork niet gewisseld worden want dit was volgens stevens de hoogste voorvork die er was. Overigens zit het nog wel goed, kijken hoe de belasting is op lange tochten. Het kan gelukkig nog opgelost worden met een iets steiler oplopende stuurpen.

Nu nog een nieuwe koplamp erop zetten, het een en ander afstellen en dan is het weer fietsen :D