Steven Geirnaert
Foto Vélo : Impressies en gedachten uit 20.000 km Azië
Uitgegeven in eigen beheer
ISBN 978-90-902813-3

Enigszins teleurgesteld blader ik in eerste instantie het boekje door. Niet om het boekje zelf. Maar ik vraag de auteur altijd te signeren en Steven heeft dit, bewust of onbewust, niet gedaan. Jammer maar uiteindelijk geen probleem want de inhoud maakt dit gemis ruimschoots goed.
Steven en Heidi nemen een jaartje om te fietsen. Ze kiezen daarbij voor Azië. En onderweg maken ze veel mee. Steven maakt daarbij foto’s. Veel en veel mooie foto’s zelfs en ik ben best wel visueel ingesteld dus gek op plaatjes. Het boek staat er vol mee. Het is dan ook meer een kijk-boek, dan een lees-boek. Toch moet je de teksten niet onderschatten, ze zijn heel erg goed geschreven. Korte stukjes over de beleving in een land, hoe de mensen zijn en politieke en culturele achtergronden. En natuurlijk persoonlijke belevenissen. Prachtige stukje qua woordkeus en zinsbouw. Treffende conclusies en hij weet het gevoel, zo herkenbaar voor een fietser, mooi over te brengen. Het Vlaams heeft bij mij altijd een streepje voor. Als ik het lees, hoor ik altijd Goedele in mijn hoofd weerklinken. Als ik één punt van kritiek moet noemen dan zijn dit de kleine lettertje van de fotobijschriften. Maar misschien heb ik ook wel een bril nodig.
Het boek leest en kijkt zoals een goede whisky drinkt. En Lagavulin of een Laphroaig drink je ook niet in één keer leeg. Je proeft eraan, laat de smaak je mond vullen en geniet tot de laatste druppel verdwijnt. Zo ook de foto’s van Steven. Veel portretten, landschappen en de manier waarop mensen daar wonen, werken en leven zijn een feestmaal voor het oog. Er is zoveel te zien op dit foto’s. Het formaat van het boek helpt daar ook flink aan mee. Met elke dag een stukje kom ik na een tijdje aan het einde van het boek. En weer ben ik teleurgesteld. Maar deze keer omdat het boek op is. Ik heb er erg van genoten en Steven laat zien dat je voor een reisverhaal niet altijd lappen tekst nodig hebt. Een aanrader dit kijk-boek!

Afbeelding