Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Snel Safari bestellen, maar met buitenboordlagers? - Forum Wereldfietser

Snel Safari bestellen, maar met buitenboordlagers?

Beste fietsers,

Na uitgebreid testen sta ik op het punt een Snel Safari te bestellen (staal, 28 inch, LX). Echter, Snel hanteert buitenboordlagers en dat zit me nog dwars. Nu spreekt een Avaghon me op papier (ik heb deze nog niet bereden) ook aan. De prijs is hetzelfde en ze gebruiken een vierkante trapas. Helaas is Rotterdam een stuk verder voor mij, en daarom vroeg ik me af of er niet een simpelere oplossing is voor de buitenboordlagers van Snel.

In de winkel van Snel werd mij verteld dat de buitenboordlagers aan te passen zijn, maar dat dat wel zo z'n prijs heeft. Ik hoop dat dit inderdaad zonder problemen kan, want het laatste wat ik zou willen is een fiets kopen waarbij blijkt dat ik min of meer aan de buitenboordlagers gebonden ben!
Ik heb opgezocht op het forum hoe dat vervangen in z'n werk gaat (ik heb zelf geen kennis van die buitenboordlagers), aangezien ik niet tijdens de lange reis die voor de boeg staat problemen wil krijgen. Klopt het dat ik zowel de trapas als het cranckstel zou moeten gaan vervangen? En zijn fatsoenlijke vervangers hier goed te verkrijgen?
Is het anders nog een optie te vragen of ik het crankstel in Deore kan krijgen, of krijg ik dan alsnog een trapas met buitenboordlagers?

Mocht dit allemaal erg lastig/duur gaan worden dan reis ik misschien beter toch naar Rotterdam af.

Allen bedankt voor jullie tijd!

Uit navraag bij Snel is gebleken dat een Deore cranckstel ook met buitenboordlagers wordt geleverd. Mocht een klant geen buitenboordlagers willen dan moet hij een Alivio cranckstel nemen, maar deze werd niet aangeraden omdat ze niet goed vuildicht zouden zijn. Op mijn vraag over de vervanging van de buitenboordlagers voor binnenboordlagers werd geantwoord dat dit tegenwoordig niet meer mogelijk is.
Ik zou het vreemd vinden als Snel je niet zou helpen bij deze wens. Ik heb ik 2003 een fiets bij Snel gekocht waarbij ik voor een flink aantal onderdelen volledig zelf bepaalde welk type ik er op wilde hebben, en nog heb gediscussieerd met Fred Snel zelf of het allemaal wel kon zo, want de verkopers geloofden het niet.
Aangezien ze bij Snel de fiets zelf in elkaar schroeven ligt het voor de hand dat het je niets extra kost. Ze houden de buitenboordspullen gewoon in de doos en monteren de vierkantspullen. Of je nog geld terug krijgt omdat de vierkantspullen goedkoper zijn is wellicht te betwisten. Groter probleem kan zijn dat de gewenste spullen niet in voorraad zijn. Dan zijn er meerdere opties.
Het kan zijn dat het gaat om een aanbieding van een fiets uit de voorraad waarbij je niet zoals bij Snel gebruikelijk bepaalt wat er allemaal op komt. In dat geval heb je de pech dat het duurder wordt, maar moet je ook het geluk hebben dat er al korting op de fiets zat en de totaalprijs niet precies de optelsom van de officiële prjislijst bedraagt.
In de vreselijkste optie koop je gewoon een fiets met de gevreesde lagers, die je er vervolgens zelf afmikt om ze te vervangen door een budgetsetje van rose* ofwel een mooie set die je ergens anders** koopt. Geen sympathieke route lijkt me. En je moet waarschijnlijk de derailleur anders afstellen waar je dan geen garantie meer op hebt.
Succes,
Leon

*:
Aannemend dat het om 9 speed gaat:
http://www.rose.nl/artikel/shimano-aliv ... aid:443796
of http://www.rose.nl/artikel/shimano-aliv ... aid:443792
Je hebt idd een andere as nodig. Ook bij Rose te vinden. Kost nauwelijks iets.

**:
http://www.m-gineering.nl/shopcrank.htm
Ik neem aan dat ze bij Snel bedoelen dat je er betere/duurdere lagers in kunt zetten. Dat kan, maar een super oplossing is het nog steeds niet. Een betere oplosing is om gelijk goed te beginnen met een crankstel voor een vierkante as, plus een goede vierkante as. Zelf vind ik de Sugino XD erg mooi. Hij ziet er klassieker uit, heeft een 110 mm steek en daar zijn veel bladen voor te krijgen, en is in vele lengtes te krijgen. Zodra je langer of korter bent dan het gemiddelde is dat ineens een echt voordeel. Een Sugino XD met een nette trapas en goede bladen zou niet of niet echt duurder moeten uitvallen dan een Shimano crankstel. Als je alleen het buitenste blad van aluminium neemt, en de andere twee van staal dan ben je voor aardig minder geld ook weer degelijker uit.
Wim
Ik heb op de afgelopen fiets- en wandelbeurs precies dezelfde vraag gesteld op de stand van Snel, omdat ik de bewuste bb-lagers zag zitten op een Safari-Deore (ja, daar zitten ze dus op). Wat ik begreep van de mensen c.q. mevrouw van Snel (en hou me ten goede, ik ben geen expert) is, dat bb-lagers vroeger inderdaad een beduidend slechtere naam/kwaliteit hadden dan tegenwoordig. In de beginperiode waren er inderdaad perikelen, en zo hebben die lagers een 'stigma' gekregen waar ze maar moeilijk van af komen. Ook schijnt het regelmatig voor te komen dat mensen zelf gaan sleutelen, de- en weer monteren, en dan uiteindelijk met klachten blijven zitten - dat alles onder het motto: blijf er af als je er geen verstand van hebt, ga naar de vakman. In hoeverre deze uitleg compleet en correct is kan ik niet beoordelen, ik geef zuiver haar woorden weer. Ik zie Snel nog steeds als een kwaliteitsfiets en kan mij dus moeilijk voorstellen dat de gebruikte onderdelen puur slecht zouden zijn. Maar alles voor zijn doel, wie weet is een vierkante as inderdaad beter voor zwaar gebruik. Misschien zijn er mensen die uit eigen ervaring kunnen putten?
Als we Marten mogen geloven zijn ze niet fundamenteel beter. Zie: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 9&start=40
Ik heb op de beurs diverse mensen gesproken die kapotte trapaslagers hadden gehad, en dat waren wel allemaal buitenboordlagers. Zie het zo: een superiere klassieke SKF trapas van 100 euro wordt gegarandeerd voor 100000 km. Een Shimano UN54 vierkante as van misschien 15 euro gaat vast ook meer dan 25000 km mee.
Wim
Kan het zijn dat "Gutter Seal Technology" de dichting een stuk verbetert? Die kleine kogeltjes slijten vooral onder invloed van stof dat binnen kan dringen. Slechte afdichting dus.

Vooral de oude Truvative lagers waren erg slecht, hopelijk zijn de nieuwe beter afgedicht. Iemand ervaring? Maar altijd beter is de combi grote kogels, stalen as en een goede dichting. Voor de normale consument is dat moeilijk te beoordelen omdat er nooit met een tekeningetje van de grootte van de kogels of met de wijze van afdichting wordt geadverteerd. In plaats daarvan krijgen we abstracte engelse poezie in de gebruiksaanwijzing.

Waarom zijn de buitenboordlagers eigenlijk geintroduceerd? Is het goedkoper? Betere kracht-arm verhouding? Simpeler onderhoud?

Overigens kun je met versleten kogeltjes en een klein beetje speling nog prima doorfietsen naar de volgende fietsenmaker, het moet wel gek lopen als je buitenboordlager helemaal in stukken breekt en er letterlijk niet meer mee kunt doorfietsen.

Ikzelf pleeg regelmatig onderhoud (2x p.j.) door de crank even te demonteren en van binnen en buiten opnieuw in te vetten. Ook spuit ik de afdichting tussen crankas en lager regelmatig vanaf de buitenkant vol met tectyl superwax. Geen flauw idee of het werkelijk helpt, maar het hart is iets meer gerust.
Met buitenboordlagers op race, crosser en MTB heb ik wel best wat ervaring waardoor ik merk dat bij gebruik in slechte omstandigheden de lagers wel eens behoorlijk snel de geest willen geven. Voor mijn eerste grote trip heb ik een Vittorio gebouwd. Betreffende de trapas heb ik het zekere voor het onzekere genomen en volgde de raad van de ervaren forumleden. Vierkante trapas dus. Een crankstel heb ik op marktplaats (oude maar bijna nieuwe deore mooi gepolierd) en Ebay (sugino) gevonden. Respectievelijk voor 12,50€ en 20€. Kan je wat met een std aangeboden tandwielcombinatie dan ben je wellicht beter af dat je een compleet crankstel koopt. Ik wou echter zelf kiezen welke tandwielbladen (merk en aantal tanden) ik ging monteren en had daarom voldoende aan enkel een crankstel. Ik ben één maal bij Snell langs geweest toen ik in Utrecht een fototoestel ging ophalen. Ondanks het feit dat ze mij niet kenden waren ze uiterst vriendelijk en kreeg ik een heel goede uitleg over de verschillende mogelijkheden om een fiets samen te stellen. Ik ben er zeker van dat ze graag voor jou de vierkante trapas monteren.

Luc
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik lees dat Avaghon een gewoon Deore crankstel met vierkante trapas gebruikt. Vreemd genoeg vertelde de meneer van Snel me werkelijk waar dat binnenboordlagers niet mogelijk zijn bij Snel, tenzij ik voor Alivio kies. Ik ga liever niet dubbel betalen en vervolgens de boel zelf weer verbouwen. Weet iemand daarom iets te vertellen over de kwaliteit van een Alivio crankstel? Ik neem dan aan dat de hele boel (trapas, lagers, cranks, bladen) van Alivio is?

Leon, je geeft me al een link naar Alivio. Ben je daar tevreden over? En wat betreft het afstellen van de derailleur, komt de crank dan zo veel dichterbij het bracket (immers zonder buitenboord heb je toch ook wat ruimte over)? En is dit goed te doen? Zo klinkt het alsof er best veel aan de fiets veranderd zal moeten worden...

Wim, de onderdelen die je noemt hebben ze niet bij Snel (dat werd mij in ieder geval verteld: met vierkante as hebben ze alleen Alivio). Ik heb wel even opgezocht hoe duur die spullen dan zijn, en alleen al kale cranks van Sugino zijn bijna 100 euro (gaat een LX crankstel ook die kant op?), daarbij vraag ik me af hoe ik aan alle andere onderdelen als bladen e.d. zou moeten komen.
Shimano maakt niet veel cranks voor vierkante as meer. Dus staat Snel net als andere fabrieken/bouwers voor een keus: het gemak van alles of bijna alles bij Shimano blijven kopen (met alle korting die daar bij hoort), of per onderdeel de markt op. Je ziet hetzelfde bij Koga en Santos. Voor kwalitatief hoogwaardige vakantiefietsen begint dat lastiger te worden. XT naven zijn tegenwoordig ongeschikt, en voor de meeste cranks geldt hetzelfde.
Wim
quote="Maarten123"

> Leon, je geeft me al een link naar Alivio. Ben je daar tevreden over?
Ze zijn niet heel stijf, niet licht en de bladen gaan niet heel lang mee. Ik heb met het cranckstel nu 17000 km gefietst en bij 10.000 eens nieuwe bladen gemonteer. Het type van toen is anders dan het huidige.

> En wat betreft het afstellen van de derailleur, komt de crank dan zo
> veel dichterbij het bracket (immers zonder buitenboord heb je toch
> ook wat ruimte over)?
Dat is de reden dat bij elk cranckstel een aslengte wordt gedefinieerd.

> En is dit goed te doen?
Je moet het bijbehorende gereedschap hebben, weten welke kant je uit moet draaien (is verschillend) en dan is het makkelijk.

> Zo klinkt het alsof er best veel aan de fiets veranderd zal moeten worden...
Bij Snel hebben ze alle gereedschap binnen handbereik, weten ze feilloos welke kant ze op moeten draaien en zou het in ca. 20 minuten regegeld kunnen zijn.

> Wim, de onderdelen die je noemt hebben ze niet bij Snel
> (dat werd mij in ieder geval verteld: met vierkante as hebben
> ze alleen Alivio).

Ik vermoed dat ze bij Avaghon een tijd terug een heel grote doos met Deorecrancks hebben gescoord of zo. Dat is dan een heel slimme zet.

> Ik heb wel even opgezocht hoe duur die spullen dan zijn, en alleen
> al kale cranks van Sugino zijn bijna 100 euro
Dat lijkt veel, maar om daar je grote wens voor te laten schieten is iets anders.

Leon
Cranks zijn relatief dure onderdelen. Bij m-gineering kost een kale Sugino XD triple 82 euro. Tel daar 8 euro bij op voor bladboutjes, en 50 euro voor twee goedkope stalen bladen en een duur alu buitenblad, plus nog eens 15 euro voor een trapas, en je bent voor 155 euro klaar. Dat is een paar tientjes duurder dan een LX crankstel, maar veel beter. Met de juiste lengte trapas kun je precies dezelfde kettinglijn krijgen als met LX cranks. Maar goed, als Snel dit niet wil doen dan zou ik vrolijk naar een Avaghon gaan kijken, om te zien of die voor jou lekker rijdt.
Wim
Leon schreef:
Bij Snel hebben ze alle gereedschap binnen handbereik, weten ze feilloos welke kant ze op moeten draaien en zou het in ca. 20 minuten regegeld kunnen zijn.
En zou ik dan zelf de producten ervoor moeten aanleveren?
Op een vakantiefiets wil je alleen spullen die werken. (ik wel, tenminste) De keus voor een Sugino XD en TA kettingbladen is een van de beste investeringen (naast goede wielen en dragers) die je voor je fiets kunt doen. Stijfheid, gewicht van de cranks etc. is allemaal irrelevant t.o.v. betrouwbaarheid, en ja, dan geef ik liever 100,- extra uit.
Ik ben nu wel een setje Alivio's aan het uittesten i.c.m. Blackspire kettingbladen - grote nadeel van de Alivio's vind ik de geklonken/geperste verbinding van de crankarm met de spider waar de bladen op gemonteerd worden, op de lange termijn lijkt het erop dat hier problemen kunnen ontstaan (kraken van de verbinding) met Sugino's heb je dit dus niet.
En kun je die kwalitatief goede onderdelen die jullie noemen ook via een fietsenmaker regelen of bestellen jullie de onderdelen zelf via internet en monteren jullie ze zelf? Volgensmij zijn er weinig toerfietsen die hier standaard mee zijn uitgerust.
Mijn fietsenmaker verkoopt bij uitstek zulke degelijke spullen. Hij is niet de enige, maar ik geef toe dat er nu ook weer niet heel veel zijn die dit doen. Snel kan dat ook als ze willen. Ik koop ook wel eens iets via het internet en monteer dat dan zelf (als ik weet hoe dat moet). Wil je handiger worden, kom dan naar de fietsreparatiecursus van de Wereldfietser. Maar in jouw geval moet je gewoon zorgen dat je een fiets koopt die bij aankoop aan alle eisen voldoet.
Wim
Maarten123 schreef:
Leon schreef:
Bij Snel hebben ze alle gereedschap binnen handbereik, weten ze feilloos welke kant ze op moeten draaien en zou het in ca. 20 minuten regegeld kunnen zijn.
En zou ik dan zelf de producten ervoor moeten aanleveren?
Moet je vragen. Destijds wilde snel de spullen waar ik zelf mee kwam niet monteren. Dat snapte ik wel.
Leon
Nou is het echt niet zo dat buitenboordlagers binnen 500m na aankoop ervoor zorgen dat je fiets in tweeen breekt. Die indruk wordt hier wel eens gewekt ;-)

Mijn Travelmaster gebruik ik buiten de vakanties niet heel veel, maar na eh, 6 fietsvakanties doen de buitenboordlagers het nog steeds en ik kijk er echt niet naar om.
ramdyne schreef:Nou is het echt niet zo dat buitenboordlagers binnen 500m na aankoop ervoor zorgen dat je fiets in tweeen breekt. Die indruk wordt hier wel eens gewekt ;-)

Mijn Travelmaster gebruik ik buiten de vakanties niet heel veel, maar na eh, 6 fietsvakanties doen de buitenboordlagers het nog steeds en ik kijk er echt niet naar om.
inderdaad!
En dan te bedenken dat het meest kwetsbare in de aandrijflijn de techniek van schakelen is. Onder druk schakelen, met de volle kracht op de pedalen en dan misschakelen om je derailleurkooi terug te vinden tussen je spaken.

Met een goede afdichting en periodiek onderhoud kom je er met buitenboordlagers ook wel. Alleen is de uitvinding er van nou niet bepaald een kwaliteitsverbetering geweest. Geldt overigens ook voor de uitvinding van de compact. Hoe dan ook, zogenaamde innovaties gaan wel door, nog even wachten op een electrisch schakelsysteem die zijn voeding uit de naafdynamo haalt.

Fietsen baanwielrenners ook met buitenboordlagers?
ramdyne schreef: Mijn Travelmaster gebruik ik buiten de vakanties niet heel veel, maar na eh, 6 fietsvakanties doen de buitenboordlagers het nog steeds en ik kijk er echt niet naar om.
Zou kunnen. Maar het feit dat de cranks nog draaien zegt niet zoveel. Het probleem met buitenboordlagers is de periode dat ze niet meer optimaal draaien. Een niet optimaal draaiende shimano cartridge blijft gewoon draaien tot de speling te erg wordt. Dan zet je er een keer een nieuwe in. Een niet optimaal draaiend buitenboordlager sloopt je crankstel tot je het weg kunt gooien, en/of totdat het uit elkaar valt en je een taxi kunt bellen
Fietsen baanwielrenners ook met buitenboordlagers?
Nope, wel vaak met DuraAce 7700 Octalink-trapassen (zie link) en Campa Record Pista met vierkante as. Wat zegt dit? Waarom kiezen baanrenners voor ouderwetse asjes. Lage Q-waarde? Toch stiekem beter? Lagering loopt lichter?


http://autobus.cyclingnews.com/tech.php ... plete_bike