Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trabzon - Kaçkar Dagi in Pontisch gebergte in Turkije - Forum Wereldfietser

Trabzon - Kaçkar Dagi in Pontisch gebergte in Turkije

Hallo,

Heeft er iemand al eens gefietst van Trabzon naar de berg Kaçkar Dagi en dan via Yusefeli naar Artvin?

Is dat traject haalbaar? Hoe steil is het?
Is er slaapgelegenheid onderweg?

Ik veronderstel dat je niet naar de top kunt fietsen. Is het mogelijk om de fietsen ergens achter te laten en dan de top op eigen houtje te beklimmen?

Of doen we de klim naar de top beter georganiseerd? En is het dan mogelijk om dit ter plekke te organiseren en waar moet je dit dan organiseren? In Trabzon, dichter bij de berg zelf?

Sabien
Het is primair een wandelgebied, en het is zeer afgelegen en stijl. (gaat tot wel 4 kilometer!) Er zijn weinig hotels, maar als je een bewoond huis tegen komt is de kans zeker 9 op 10 dat je er kan/moet overnachten :) Gezien het weer is het verstandig de tocht enkel tussen Julie en Augustus te doen. Het best is om contact te zoeken met Kate Clow (schrijfster van het boek over de Kackar) of de Belg Benoit Hanquet. Die zijn bekend met het gebied, en zouden je in contact kunnen brengen met een Turk die je over de pas wil loodsen.
Er zijn zie ik trouwens ook enkele reisorganisaties die wandeltochten door de Kackar aanbieden vanuit Nederland. Ik zou eerst deze benaderen, zij kunnen je ook in contact brengen met locale Engelstalige gidsen. In Trabzon zelf regelen kan ik je duidelijk afraden. Hoewel de mensen er zeer gastvrij zijn, is de toeristen industrie er nog niet bepaald ontwikkeld.
Thijs en ik zijn daar ongeveer een maand geleden geweest.

We hebben toen geprobeerd die berg te beklimmen (de weg die ten westen van de top ligt), maar moesten na 30-50km klimmen omkeren omdat de pas afgesloten was (lawinegevaar). De weg is buiten de winter denk ik prima te doen (wel zwaar klimmen bijna 80km lang, maar wegdek is zover wij gezien hebben goed). Het begin is nog redelijk druk, maar op een gegeven moment word de weg wat kleiner en rustiger en is het heerlijk fietsen tussen de turkse theevelden.

Wij zijn toen uiteindelijk teruggegaan en een stuk verderop, waar de bergen al veel minder hoog zijn doorgestoken naar yusufeli.

Slaapplaatsen (als in hotels) zijn er op de weg denk ik niet (weet het niet zeker, wij hebben tent bij ons), maar in Ispir zal vast iets te vinden zijn. In yusufeli heb je keuze zat.

check onze website voor kaartmateriaal!
We zijn er meerdere malen geweest met de rugzak en met de fiets. Zo'n 22 jaar geleden zijn we met onze pension baas drie dagen naar de Kaçkar Dagi geweest vannuit Chamlihemsin. Het eerste stuk hebben we met een domus gedaan die hij afgehuurd had. Hij wist hutjes bij herdersdorpen waar we konden slapen. Dus ter plekke een tochtje regelen moet nu zeker te doen zijn. Ik zou dezelfde weg niet met een fiets met bepakking doen - het waren destijds echt geitenpaadjes. De Turken zijn zo gastvrij dat je geen problemen zal hebben om je fiets ergens te stallen voor een paar dagen. Ik zou met een gids gaan want hoog in de bergen kan het ook in juli en augustus nog ineens slecht weer zijn.

Iets korter 7 + 8 jaar geleden zijn we in twee zomers van Istanbul naar de Georgische grens gereden (zie video). (Op dit forum staat nog een geschreven verslag van onze eerste zomer.) Toen ook van Artvin naar Yusefeli geweest. Prachtig! Yusefeli is erg toeristisch geworden dus zat slaapplekken. Waarschijnlijk ook georganiseerde tochten de bergen in. Er tussen in kan je kamperen. Zodra je bij de zwarte zee aankomt zou ik stoppen met fietsen. Veel te druk! Het enige stuk dat daarvan leuk was, was het stuk van Istanbul tot aan Sinop maar goed dat was 7 jaar geleden. Veel plezier het is daar zo ongelofelijk mooi!


Bron
De mooiste routes door het Pontisch Gebergte zijn de kleine wandelpaden. Deze worden enkel nog door de incidentele locale bewoner en toerist gebruikt en zijn dus grotendeels in verval geraakt. Hiervan zijn ook geen kaarten beschikbaar buiten die van Kate Clow voor de Kackar pieken. Enkel een goede gids kan je hier doorheen loodsen en tevens veiligheid garanderen in de dikke mist die onverwacht kan opzetten binnen een minuut. Deze zijn locaal te vinden zoals hierboven vermeld, maar van te voren een gids regelen lijkt mij verstandiger. Er zijn buiten de wat grotere plaatsen als Yusufeli weinig hotels, wel enkele pensions en homestays op de meer populaire bergweiden. Je mag overal vrij camperen, maar het is aan te raden dit in ieder geval niet in de bossen te doen, opdat je geen beren of wolven aan trekt. In hoeverre het gebied met de fiets te doen is hangt af van je conditie, doorzettingsvermogen en gevoel voor avontuur. Over de hoogvlaktes is zeker goed te fietsen, maar de klim er naartoe is vaak veel te steil. Ik zelf vind het absoluut het mooiste gebied wat ik ken, en ben ook wel erg benieuwd naar of het te fietsen is. Ik kan je niet meer dan aansporen het te proberen :P

-Edit
De locale bewoners hebben trouwens minder moeite met fietsen in de bergen. Onze 'dorpsgek' fietst zo de vallei in (vanaf 2500m), ook met mist :shock:
Fijn om zoveel reacties te krijgen.

We zullen in elk geval niet veel langs de kust fietsen. We zullen van Cappadocië komen, tot aan Trabzon fietsen (toch even de zee bekijken) en dan het Pontisch gebergte in om daarna naar Georgië te fietsen.

Als er nog tips zijn, laat maar komen !

Sabien