Hoi,
ik heb niet lang geleden een ligfiets gekocht. Helaas is de fiets bij nader inzien anders afgeleverd dan ik heb gespecificeerd: al bij thuiskomst bleek dat er het oude model SON naaf ingezet was terwijl ik het nieuwe model (kogelvormige) had besteld. Ook het aantal spaken (32 ipv opgegeven 36) was anders dan ik had opgegeven. O ja, en de ventielen stonden niet recht in de velg, misschien geen ramp maar zelf vind ik het wel fijn als ze recht staan en er geen extra uitslag is (bobbel) in wiel bij ventiel. (ik druk het ventiel altijd bewust even in de velg bij oppompen van banden)
De dealer heeft aangeboden een compleet nieuw wiel met juiste naaf toe te sturen, dus dit is een heel nette oplossing. (zit nog op wiel te wachten)
Echter kwam ik gisteren tot mijn grote schrik tot de ontdekking dat het voorwiel los zat toen ik even mijn frame optilde. (voor een inspectie aan de buitenbanden) Ik vermoed dat de dealer het wiel dus niet goed heeft vastgezet...
Aangezien ik steeds minder vertrouwen in fietsenmakers (al 3x zijn er vrij grote fouten door sleutelende fietsenmakers gemaakt, daarom doe ik altijd al het onderhoud zelf) krijg heb ik mijn fiets even verder geinspecteerd. Ik kom tot de vervelende ontdekking, dat ook de achternaaf niet volgens de specificatie is geleverd: ik had een SRAM x.9 achternaaf besteld (geen idee of dit een goede naaf is maar die heeft industrielagers wat mij wel mooi lijkt) maar er blijkt nu een Shimano XT achternaaf op gemonteerd te zijn! Ik las ooit dat deze naaf niet aan te raden was voor vakantiefietsen toepassing o.a. i.v.m. aluminium as en kleinere kogeltjes in de lagers?
Mijn vraag is nu of deze XT achternaaf duidelijk minder duurzaam is dan bijv. de Shimano LX of SRAM x.9 naaf die volgens mij wel een goede prijs / kwaliteitverhouding zou hebben. En wat is jullie ervaring met de SRAM x.9 naaf?
ik heb niet lang geleden een ligfiets gekocht. Helaas is de fiets bij nader inzien anders afgeleverd dan ik heb gespecificeerd: al bij thuiskomst bleek dat er het oude model SON naaf ingezet was terwijl ik het nieuwe model (kogelvormige) had besteld. Ook het aantal spaken (32 ipv opgegeven 36) was anders dan ik had opgegeven. O ja, en de ventielen stonden niet recht in de velg, misschien geen ramp maar zelf vind ik het wel fijn als ze recht staan en er geen extra uitslag is (bobbel) in wiel bij ventiel. (ik druk het ventiel altijd bewust even in de velg bij oppompen van banden)
De dealer heeft aangeboden een compleet nieuw wiel met juiste naaf toe te sturen, dus dit is een heel nette oplossing. (zit nog op wiel te wachten)
Echter kwam ik gisteren tot mijn grote schrik tot de ontdekking dat het voorwiel los zat toen ik even mijn frame optilde. (voor een inspectie aan de buitenbanden) Ik vermoed dat de dealer het wiel dus niet goed heeft vastgezet...
Aangezien ik steeds minder vertrouwen in fietsenmakers (al 3x zijn er vrij grote fouten door sleutelende fietsenmakers gemaakt, daarom doe ik altijd al het onderhoud zelf) krijg heb ik mijn fiets even verder geinspecteerd. Ik kom tot de vervelende ontdekking, dat ook de achternaaf niet volgens de specificatie is geleverd: ik had een SRAM x.9 achternaaf besteld (geen idee of dit een goede naaf is maar die heeft industrielagers wat mij wel mooi lijkt) maar er blijkt nu een Shimano XT achternaaf op gemonteerd te zijn! Ik las ooit dat deze naaf niet aan te raden was voor vakantiefietsen toepassing o.a. i.v.m. aluminium as en kleinere kogeltjes in de lagers?
Mijn vraag is nu of deze XT achternaaf duidelijk minder duurzaam is dan bijv. de Shimano LX of SRAM x.9 naaf die volgens mij wel een goede prijs / kwaliteitverhouding zou hebben. En wat is jullie ervaring met de SRAM x.9 naaf?