Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderzoeksvragen m.b.t. trigger shifters - Forum Wereldfietser

Onderzoeksvragen m.b.t. trigger shifters

Beste bikers, voor mijn afstudeeropdracht wil ik jullie graag wat vragen stellen met betrekking tot trigger shifters. Gelieve jullie antwoorden in een post in dit topic te verwerken.

1. Hoeveel ben je bereid maximaal uit te geven voor een kwalitatief hoogwaardige trigger shifter?
2. Wat is het belangrijkste keuze aspect bij het kopen van een dergelijk product?
3. Wat is het maximaal toegestane gewicht van de shifter?
4. Geef je de voorkeur aan schakelen met alleen de duim of aan schakelen met duim en wijsvinger?
5. Moet(en) de hendel(s) verstelbaar zijn?
6. Hoeveel tijd mag het verwisselen van een kabel maximaal kosten, exclusief het opnieuw afstellen van de derailleur?
7. Moet de shifter een (verwijderbare) indicator hebben?
8. Moet de shifter van het stuur kunnen worden geschroefd zonder dat er andere componenten losgeschroefd moeten worden?

Alvast bedankt voor jullie moeite!


[moderator]Verplaatst naar overige vragen [/moderator]
1. Dat hangt natuurlijk van de 'meerwaarde' af die een bepaalde shifter biedt en van de fiets waar die voor moet dienen. Maar gezien er voor ongevaar 30-40 euro al goed werkende exemplaren zijn, zou ik er zelf niet meer dan 50 euro voor over hebben.

2. Functionaliteit en duurzaamheid

3. Geen flauw idee hoeveel zo'n ding normaal gezien weegt, dus hier kan ik niet op antwoorden.

4. Duim en wijsvinger (al heeft dat mogelijk enkel te maken met ervaring).

5. Op welke manier? In ieder geval nog nooit de behoeft gehad om zo iets te verstellen.

6. Half uurtje. (Maar voor een fietsenmaker zal dat natuurlijk onaanvaardbaar lang zijn, bij mij duurt het echter in werkelijkheid ongeveer zo lang.)

7. Neen.

8. Ja (al mag dat niet ten koste gaan van de duurzaamheid).

Renaat
1. Geen idee, deze onderdelen zitten meestal bij de fiets inbegrepen als je hem koopt. Ik heb er nog nooit hoeven te vervangen.
2. Duurzaamheid, robuustheid en goede werking.
3. Geen idee. Zijn er opmerkelijke verschillen dan?
4. Hoe zou dat gaan met alleen de duim? Ik zou het wel eens op een beurs willen proberen, dan kijk ik verder.
5. Nog nooit behoefte gehad.
6. Het gedoe aan de shifter mag niet meer dan 30 sec kosten, want zo snel gaat het met alle shifters die ik ooit gehad heb: je schuift ze er gewoon uit en in.
7. Een indicator is fijn, liefst met getalletjes die kloppen en hij hoeft er niet af te kunnen.
8. Nee, het gebruikelijke afschuiven is goed genoeg voor mij.
Leopn
Loeky schreef:Beste bikers, voor mijn afstudeeropdracht wil ik jullie graag wat vragen stellen met betrekking tot trigger shifters. Gelieve jullie antwoorden in een post in dit topic te verwerken.

1. Hoeveel ben je bereid maximaal uit te geven voor een kwalitatief hoogwaardige trigger shifter?

100-200
2. Wat is het belangrijkste keuze aspect bij het kopen van een dergelijk product?
dat ie het doet en blijft doen
3. Wat is het maximaal toegestane gewicht van de shifter?
het minimale gewicht is het gewicht wat nodig is om te zorgen dat ie het doet en blijft doen
4. Geef je de voorkeur aan schakelen met alleen de duim of aan schakelen met duim en wijsvinger?
meerdere opties, schakelen als je je boterham vasthoud is ook handig
5. Moet(en) de hendel(s) verstelbaar zijn?
het is wel handig als ze op een rond stuur passen, en met normale remgrepen etc combineren

6. Hoeveel tijd mag het verwisselen van een kabel maximaal kosten, exclusief het opnieuw afstellen van de derailleur?

kwartiertje, met alleen een simpele inbussleutel, ook als het kabeltje in de shifter is gebroken!

7. Moet de shifter een (verwijderbare) indicator hebben?
natuurlijk, met nachtverlichting, acoustische indicator, HUD met schakeltips, helpfunctie via de Iphone...... , verwijderbaar is dus het belangrijkst!


8. Moet de shifter van het stuur kunnen worden geschroefd zonder dat er andere componenten losgeschroefd moeten worden?


krijg ik een nieuwe als tie gejat wordt?

Oh ja, 3 x 7 is zat met links geen indexering of fatsoenlijke trimfunctie, Shimano spacing rechts, bedienbaar met dikke handschoenen, mbtf 50.000km, kabelloop zodat je er geen last van hebt (ook met stuurtas)
Bedankt voor de reacties tot dusver. Nog anderen die bereid zijn om mij met een paar minuten van hun tijd verder te helpen?
Ik gebruik liefst een racestuur, en dus geen trigger shifters. Trigger shifters hebben twee problemen (afgezien van het feit dat ze onbruikbaar zijn op een racestuur). Het eerste is dat ik er zere vingers van krijg na een lange dag. Het tweede probleem is dat het vet erin hard kan worden (vooral in de winter), en dan doen ze het niet goed meer.
Wim
1: Afhankelijk van prestaties. Als het echt uitzonderlijk goed is, krijg je me voor 300 piek ook nog wel door de bocht.
2: Betrouwbaar, slijtvast, snel en precies schakelen, licht en klein, werkt met SRAM-derailleurs én tripel. Moet er mooi uitzien. Neutrale kleuren of leverbaar in allerlei verschillende kleuren.
3: 10% lichter dan het beste dat nu op de markt is (universeel antwoord).
4: Alleen met duim; vingers moeten vrij blijven voor remmen. Eén pookje zoals bij doubletap. Veel versnellingen terugschakelen in één keer.
5: Ja. Moet ook onder verschillende hoeken op het stuur te monteren zijn (tip: scheidt shifter en bevestigingsbeugel)
6: Niet zo belangrijk. Hoeft toch vrijwel nooit te gebeuren. Wel handig als je geen speciaal gereedschap zoals tangetjes of pincetten nodig hebt.
7: Voor mij niet, mijn benen zijn de beste indicator. Maar ik vrees dat het sterft van de mensen die dat wel nodig hebben.
8: Ja. En de bevestigingspunten moeten simpel zijn, zodat er allerlei alternatieve bevestigingen gemaakt kunnen worden door eigenwijze fietsenbouwers en hackers.
9: Bij voorkeur met torx 25, dat binnen enkele jaren de standaard dient te zijn voor vrijwel alle schroeven op een fiets.

Grtjs,
Walter
Bedankt, zeer behulpzame reacties!
Rij (behalve op mijn ligfiets) alleen nog met de al-oude duimshifters van >20 jaar geleden (6 - 8 speed)
1- goedkoop (Marktplaats....)
2- hang naar vroeger
3- gewicht? Paar gram meer, maak ik mij niet druk over, na paar km ben ik ze al kwijt
4- Te bedienen met je vingers, palm en dikke handschoenen, bovendien voelen de klikjes erug lekker 8)
5- Shifters (dus hendels) kan je verstellen, handige bijkomstigheid.
6- Kabels makkelijk te verwisselen, geen kapjes oid.
7- Indicator? Wat Walter zegt.
8- verwijderen? Deze gaan een leven mee

Linker shifter is frictie type, behoeft geen afstelling en geeft meer ruimte in de keuze voor achter.

Tegenwoordig ook te koop voor 9 & 10 speed

Gideon