Additionally, paste this code immediately after the opening tag: dahon vitesse service manual - Forum Wereldfietser

dahon vitesse service manual

Hallo iedereen,

ik ben op zoek naar een service manual voor mijn dahon vitesse.

Ik denk dat er iets mis is met de voorvork, die zit namelijk een beetje te los. Omdat dit onderdeel niet echt standaard is bij een vouwfiets, (hoe de stuurstang op de voorvork zit) zou ik graag eens zien wat er "normaal" moet zitten. Ik heb mijn dahon tweedehands gekocht en denk misschien dat er wel een paar stukken zouden kunnen ontbreken.

dankjewel
fillemon schreef:Hallo iedereen,

ik ben op zoek naar een service manual voor mijn dahon vitesse.

Ik denk dat er iets mis is met de voorvork, die zit namelijk een beetje te los. Omdat dit onderdeel niet echt standaard is bij een vouwfiets, (hoe de stuurstang op de voorvork zit) zou ik graag eens zien wat er "normaal" moet zitten. Ik heb mijn dahon tweedehands gekocht en denk misschien dat er wel een paar stukken zouden kunnen ontbreken.

dankjewel
wat is er mis met: http://www.dahon.com/support/manuals
Ik heb ook eens gehad dat ik dacht dat het balhoofd van een vouwfiets gesteld moest worden. Maar toen ik de stuurpenbout (meestal inbus 6) (waar het onderste deel van de stuurpen mee in de vork geklemd zit) los haalde bleek dat de las van het onderste deel van de stuurpen en het onderste deel van het scharnier gebroken was.
De stuurpen blijft dan alleen zitten vanwege de stuurpenbout: levensgevaarlijk!

Ik zou dat dus checken: het onderste deel van de stuurpen demonteren zoals een gewone ouderwetse stuurpen.
dankjewel voor de replies,

de service manuals zijn te recent heb ik de indruk, ik kan nergens mijn model terugvinden.
Mijn dahon is tweedehands dus weet niet goed hoe oud de fiets is, maar het is duidelijk dat ik niet toekom met de site van dahon.

Ik heb het probleem van die stuurbout al gezien op youtube, vrij gevaarlijk noem ik dat, maar mijn dahon heeft een een grote ronde bout, dat wil zeggen, een 8mm inbus draait een bout in de voorvork, deze bout heeft bovenaan de volledige doorsnede van de voorvork en op die manier blijft de druk en kracht beperkt op het onderdeel.

Ik denk toch dat er iets mis is met de fiets. ik denk een onderdeel te missen. voor al wie een dahon heeft: de voorvork heeft een plastic spacer bovenaan zitten (tussen het balhoofdstel en de stuurkolom; maar heeft dit ook onderaan, tussen de voorvork en het frame zo'n zwarte plastic spacer zitten ? Volgens mij moet dit om zo de druk van het balhoofdstel wat weg te houden.

daarnaast: zijn er tips om de alu stuurpen beter te verankeren op de voorvork. Daarmee bedoel ik : de wrijving tussen de onderdelen verhogen zodat de kans dat het stuur scheef komt te staan minder snel voorkomt (heb het nog maar 1 keer gehad: onlangs; bij vrieskou: de fiets schuifde even weg in een bocht, ik bleef overeind, maar stuur stond scheef).

dankjewel