Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iets met een bos, bomen en niets meer zien. - Forum Wereldfietser

Iets met een bos, bomen en niets meer zien.

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en nog totaal onervaren met het reizen per fiets.

Ik heb altijd al de drang gehad om de wereld in te trekken en heb daarom de knoop maar doorgehakt, het gaat dus nu echt gebeuren :D

Doelstelling:
In 2012 beginnen met korte meerdaagse reizen in NL, gevolgd door, hopelijk twee, reizen van ong. 14 dagen in Belgisch en/of Duits heuvellandschap. Hiermee wil ik mezelf voorbereiden op een lange tocht in 2013. Santiago? Kamperen, geen hotels o.i.d.

Materiaal:

Al aanwezig,
Mtb Cannondale met Headshock 3x10 deore groep met xt achterderrie.
BOB Yak met waterdichte tas (vandaag besteld :D )
Gereedschap

Nog aan te schaffen,
Tent
Slaapzak
Matje, luchtbed?
Brandertje, kook/eetgerei
Gps
Kleding
Schoeisel

Ik ben dus hier op het forum op zoek naar basiskennis en tips&tricks. Ik zou graag wat willen weten over de dingen die op het 'nog aan te schaffen' lijstje staan en wat er nog meer op zou moeten staan. De bedoeling is wel dat er light bepakt moet gaan worden. Er zijn wel een aantal criteria die ik heb en dat is o.a. dat ik zo zacht en droog mogelijk wil slapen en dat mijn fotocamera mee moet.
Ik hoop aan de BOB Yak en een klein bagagedragertje die aan de zadelpen bevestigd wordt genoeg te hebben. Of is dit een kansloos idee en heb ik meer nodig?

Ik kijk uit naar jullie input en tips.

Alvast bedankt
Gebbetje schreef:Hoi allemaal,

Ik hoop aan de BOB Yak en een klein bagagedragertje die aan de zadelpen bevestigd wordt genoeg te hebben. Of is dit een kansloos idee en heb ik meer nodig?
Met die bob kun je al veel te veel meenemen, nog weer kilo's uiitrekken voor een shitoplossing aan de zadelpen is onzin. Hoogstens zou je nog over een snel afneembaar dashboardkastje kunnen denken
Gebbetje schreef:Ik ben nieuw hier en nog totaal onervaren met het reizen per fiets.
In 2012 beginnen met korte meerdaagse reizen in NL
Met zo'n begin weet je direct daarna uit ervaring al veel meer. :D

Hier een link van wat je mee kunt nemen als je lichtgewicht wilt gaan versus wanneer je comfortabeler wilt kamperen. Deze lijst is gepresenteerd op de Fiets- en Wandelbeurs 2011:
http://leonpoels.nl/fietsen/meeneemlijs ... -licht.xls
Wat het beste voor jou is zul je zelf moeten bepalen; één waarheid is er niet.
Light is hier 12 kilo inclusief tassen en eetvoorraad, exclusief water en net gedane boodschappen. Zwaar is 28 kilo.
Gebbetje schreef: Tent
Slaapzak
Matje, luchtbed?
Brandertje, kook/eetgerei
bagagedragertje die aan de zadelpen
Als je Light gaat wordt de tent maximaal 2 kilo, liver 1,5. De slaapzak wordt als je warm wilt liggen een donzen. Het matje waarschijnlijk een Exped of een dikke Therm-a-rest. Een brander een lightgewicht gasbrander.
Gebbetje schreef:BOB Yak met waterdichte tas (vandaag besteld :D )
De bedoeling is wel dat er light bepakt moet gaan worden.
De beste manier om fors op gewicht te besparen is die Bob vandaag nog te annuleren, er even van uit gaande dat je op jouw fiets ook wel een goede bagagedrager kunt monteren. Wat voor fiets hebt je precies; heb je een foto? Er zijn hier lezers die met vrij grote zekerheid kunnen vertellen of het lukt.

Leon
m-gineering schreef:
Gebbetje schreef:Hoi allemaal,

Ik hoop aan de BOB Yak en een klein bagagedragertje die aan de zadelpen bevestigd wordt genoeg te hebben. Of is dit een kansloos idee en heb ik meer nodig?
Met die bob kun je al veel te veel meenemen, nog weer kilo's uiitrekken voor een shitoplossing aan de zadelpen is onzin. Hoogstens zou je nog over een snel afneembaar dashboardkastje kunnen denken
Precies, lightweight en BOB gaan niet samen (imho).
De route naar santiago is dusdanig gemakkelijk en comfortabel dat je aan twee achtertassen, een topbag en een stuurtas meer dan genoeg hebt, desnoods nog een klein rugzakje als extra mee. Je hebt dus voldoende aan 1 achterdragerm, waarom dan die BOB nog mee? Je stuurgedrag wordt er ook niet beter op in vergelijking met een achterdrager.

Een BOB is wel handig als je gemakkelijk ter plekke ergens lightweight (dus zonder bob) wilt gaan fietsen, even ontkoppelen en je kunt full speed ahead.
Nog een tip: ga volgend weekend naar de Fiets en Wandelbeurs; daar zijn een boel lezingen en kun je al je vragen kwijt en ideeën op doen.

Ik ben het er mee eens dat zo'n aanhangwagen niet echt rijmt met lichtgewicht fietsen; bij het laatste denk ik (uitgezonderd de meest extreme variant met slechts een zadel / stuurtas) eerder aan 1 stuurtas, 2 achtertassen met daar bovenop nog het eea (dus geen voortassen).
Matthie9000 schreef:Ik ben het er mee eens dat zo'n aanhangwagen niet echt rijmt met lichtgewicht fietsen; bij het laatste denk ik (uitgezonderd de meest extreme variant met slechts een zadel / stuurtas) eerder aan 1 stuurtas, 2 achtertassen met daar bovenop nog het eea (dus geen voortassen).
Die 12 kilo van de spreadsheet gaat over twee achtertassen en verder niets. Als je er een tas bovenop doet en een stuurtas neemt ga je naar de 20 kilo, wat een aardige standaardhoeveelheid is voor veel leden van deze club.
Boven de 20 kilo heb je een voordrager en voortassen nodig waarmee je dan al vrijwel meteen op 22 kilo zit want die tassen wegen ook.
Leon
Ik krijg gelijk al een boel reacties zeg! :D

Het valt me niet mee om keuzes te kunnen maken aangezien ik geen verstand heb van wat er allemaal te koop is, vandaar ook mijn topic met deze titel.
Ok, lightweight is dus niet zoals ik me dat had voorgesteld. De BOB Yak blijft. Dat staat vast en wel om het feit dat ik onderweg nog wat wil mountainbiken zo hier en daar. Ik ben in de gelukkige positie dat ik de tijd aan mezelf heb. Ik heb, tot nu toe, ook niet de ambitie om tochten binnen een bepaalde tijd te doen. Ik wil veel zien, horen, ruiken, voelen en proeven. Ik wil veel gaan fotograferen en mooie MTB trails gaan rijden.
Tijd heb ik dus wel maar geld niet zo heel veel. Ik heb genoeg geld om een nieuwe uitrusting aan te schaffen. Daar heb ik wel voor gezorgd omdat ik uit het mountainbiken weet dat je beter 1x iets goeds kunt kopen dan 2x iets slechts. Ik kan denk ik wel gewoon mijn boodschapjes halen onderweg maar heb bijvoorbeeld geen geld om, stel dat ik naar Santiago zou gaan, vanaf het eindpunt met een bus, vliegtuig of auto terug te gaan naar NL. Ik zal het dan met de fiets moeten doen dus mijn eindpunt is altijd weer mijn basis in NL. Het lijkt me ook erg interessant hoe ik het mezelf moet gaan verkopen dat het eindpunt mijn basis in NL is en niet het punt van ommekeer tijdens mijn reis.
Ik heb zoveel verschillende vragen dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Vandaar dus weer de titel.

-Hoe zet je je fiets/BOB op slot als je ligt te slapen op een camping?
-Heb ik aan €100,- per week genoeg om te kunnen leven onderweg?
-Heb ik aan mijn BOB, een flinke stuurtas en een kleine camelbak genoeg?
-Hoe laad ik mijn eventuele GPS op onderweg?
-Welke GPS is het meest praktisch?
-Hoe zit het met geld, zijn er in het buitenland mogelijkheden om gewoon te pinnen in een supermarkt?
-Ik ben doodsbang voor honden :oops: Dazer aanschaffen, en werkt dit?
-Kun je inmiddels met de Engelse taal uit de voeten in Frankrijk en andere landen?
-Wat doe je met je tent als deze s'ochtends nat is en je wilt vertrekken?
-Ik ben een flinke zweter en dus drinker, heb ik aan twee grote bidons en een camelbak van 2 liter genoeg?
-Wat kost een campingovernachting ongeveer?
-Mag je ook wild kamperen en zoja, waar wel en waar niet?
-Welk zadel en welke fietsbroeken? Met of zonder zeem?

Dit is maar een kleine greep uit de wirwar die door mijn hoofd spookt. Ik begrijp dat er een zoekfunctie is en ik vraag ook niet dat al deze vragen hier nu even 123 beantwoord moeten worden. Het is meer om aan te geven dat ik niet goed weet waar te beginnen..... :shock:

De Fiets en Wandelbeurs wist ik nog niks van maar dat is volgend weekend wel anders :P Deze beurs had niet op een beter tijdstip op mijn pad kunnen komen, super!

Dit forum en de aankomende beurs stemmen me iig optimistisch om de kluwen in mijn hoofd te gaan ontrafelen.

Foto's van de fiets volgen nog omdat ik die nog aan het opbouwen ben. Ik heb ook nog een paar ander MTB's maar die vallen af omdat het o.a. fully's zijn en de achterbrug daarvan wil ik niet nog eens extra belasten door de BOB. De fiets waar ik het mee ga doen krijgt dus een mix van deore en xt om zoveel mogelijk zekerheid te hebben en omdat dat spul echt overal wel te krijgen is mocht er iets kapot gaan. Geen exotische onderdelen dus. Wel is er nog wat twijfel over stuurpen en stuur.
Gebbetje,

Veel van je vragen zijn al beantwoord op het forum.
Gebruik ook de zoekfunctie eens.
Hoi hoi,

Een jaar of twee geleden stond ik hier met dezelfde vragen als jij! Ondertussen heb ik een reis van 3 maanden achter de rug en blijk ik eerder tot de lichtgewicht fietsers te horen (enkel 2 achtertassen).

Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar aan een paar waag ik me:
- je komt toe met een BOB Yak! (2 achtertassen staat gelijk aan 40 liter, een BobYak waterdichte tas heeft een inhoud van 94 liter) En het is heel simpel: wat er niet meer in kan, dat kan niet mee! ;)
- Als je tent nat is dan kan je deze inpakken, maar probeer dan 's avonds best tijdig te stoppen zodat de tent kan luchten en drogen.
- mijn tassen gingen mee in de tent, de fiets bleef buiten staan. Ik had een lange, dunne kabel mee die ik rond de fiets deed en het uiteinde ging de tent mee in. Beetje omslachtig, je kan de fiets ook gewoon aan een boom vastmaken of iets dergelijks.

Als je binnen 2 weken naar Mechelen (België) kan komen voor de beurs dan mag je me altijd eens opzoeken (informant voor Japan) en dan kunnen we er wat verder over praten! :) Ik heb nog niet echt in Europa gefietst, dus in verband met Frankrijk kan ik je niet helpen. Er zullen echter genoeg informanten zijn (denk ik) die je hier wel mee kunnen helpen!

Hoe meer je leest op het forum, hoe meer je de bomen zult zien (oké... Misschien niet in het begin) en hoe gerichter je vragen kan stellen! Door te lezen (ook al is het niet meteen voor jou van toepassing) kan je ook dingen ontdekken waar je nog niet aan hebt gedacht.

Veel succes!
Kelly
Probeer zelf wat ervaring op te doen door met de pasen, koninginnedag, hemelvaart en pinksteren lange weekends door Nederland/België te rijden. Er kan niet zoveel misgaan want beschaving is nooit ver weg. Je hoeft nog geen moeilijkere zaken aan te schaffen als een GPS want alles is bewegwijzerd. En je spullen hoeven niet het neusje van de zalm te zijn, omdat we hier nu niet bepaald een extreem klimaat hebben. Je kunt dus misschien wat zaken lenen voor die vier dagen dat je wegbent.
Na een of twee van dat soort weekends ben je echt veeeeeel wijzer!

Om alvast maar op een paar vragen antwoord te geven:

-Hoe zet je je fiets/BOB op slot als je ligt te slapen op een camping?

Ik had zo'n AXA-Defender-slot en zo'n heel lichtmetalen plaatslot. In NL wel nodig denk ik. Ik denk er zelf over om het zware AXA-slot thuis te laten en een draadje tussen tent en fiets te bevestigen 's avonds + misschien een fietsalarmpje. Overigens maak ik me tijdens het boodschappen doen meer zorgen dan tijdens het slapen! Maar alleen in Nederland en België en (in mindere mate) Frankrijk, eigenlijk.

-Heb ik aan €100,- per week genoeg om te kunnen leven onderweg?
In Europa wordt dat lastig denk ik, tenzij je alleen maar wildkampeert. Maar zelfs zonder overnachtingskosten eet/drink je die € 14,28 elke dag zo weg. Alleen maar brood met chocopasta gaat snel vervelen. Ook hier geldt: na een paar lange weekends in NL/BE ben je een stuk wijzer.

-Heb ik aan mijn BOB, een flinke stuurtas en een kleine camelbak genoeg?
Ik denk meeeeeer dan zat. Aan alleen een BOB ook al. Een stuurtas kan echter praktisch zijn voor je camera, portemonnee, papieren, zonnebril, etc. Maar er zijn ook andere oplossingen, bijvoorbeeld zo'n tasje van Revelate Designs (zelf geen ervaring mee):
https://www.revelatedesigns.com/index.c ... roductID=3

-Hoe zit het met geld, zijn er in het buitenland mogelijkheden om gewoon te pinnen in een supermarkt?
In Europa zeker wel. En anders ga je toch even langs een pinautomaat?

-Kun je inmiddels met de Engelse taal uit de voeten in Frankrijk en andere landen?
Frankrijk is een geval apart, met een vrolijk "Bonjour!" en handen en voeten kom je een heel eind. Het wisselt van land tot land. Probeer elke dag een woordje (1) van de lokale taal te leren.

-Wat doe je met je tent als deze s'ochtends nat is en je wilt vertrekken?
Dan schud je hem op, pak je hem in en zet je hem 's avonds weer op :lol:

-Ik ben een flinke zweter en dus drinker, heb ik aan twee grote bidons en een camelbak van 2 liter genoeg?
Ik zou zeggen: nee. Soms kom je (ook in Europa) een tijd lang niet langs drinkbaar water. Zeker als het warm is. Ik zou ook twee PET-flessen van 1,5 liter of iets dergelijks meenemen. Ook hier: na 4 dagen rond NL weet je meer.

-Wat kost een campingovernachting ongeveer?
Pfff, 10-15 euro of zo? Wisselt nogal eens.

-Mag je ook wild kamperen en zoja, waar wel en waar niet?
Hier kan de zoekfunctie je echt goed helpen, want het is een vrij concrete en gerichte vraag.

-Welk zadel en welke fietsbroeken? Met of zonder zeem?
Begin met een hard zadel (de "default" hier is Brooks geloof ik, wel voor mij in ieder geval) en een fietsbroek met zeem -- laat je voorlichten in de winkel.

Veel plezier!

Groeten,

Maarten
Gebbetje schreef:Ik krijg gelijk al een boel reacties zeg! :D

Het valt me niet mee om keuzes te kunnen maken aangezien ik geen verstand heb van wat er allemaal te koop is, vandaar ook mijn topic met deze titel.
Ok, lightweight is dus niet zoals ik me dat had voorgesteld. De BOB Yak blijft. Dat staat vast en wel om het feit dat ik onderweg nog wat wil mountainbiken zo hier en daar. Ik ben in de gelukkige positie dat ik de tijd aan mezelf heb. Ik heb, tot nu toe, ook niet de ambitie om tochten binnen een bepaalde tijd te doen. Ik wil veel zien, horen, ruiken, voelen en proeven. Ik wil veel gaan fotograferen en mooie MTB trails gaan rijden.
Tijd heb ik dus wel maar geld niet zo heel veel. Ik heb genoeg geld om een nieuwe uitrusting aan te schaffen. Daar heb ik wel voor gezorgd omdat ik uit het mountainbiken weet dat je beter 1x iets goeds kunt kopen dan 2x iets slechts. Ik kan denk ik wel gewoon mijn boodschapjes halen onderweg maar heb bijvoorbeeld geen geld om, stel dat ik naar Santiago zou gaan, vanaf het eindpunt met een bus, vliegtuig of auto terug te gaan naar NL. Ik zal het dan met de fiets moeten doen dus mijn eindpunt is altijd weer mijn basis in NL. Het lijkt me ook erg interessant hoe ik het mezelf moet gaan verkopen dat het eindpunt mijn basis in NL is en niet het punt van ommekeer tijdens mijn reis.
Ik heb zoveel verschillende vragen dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. Vandaar dus weer de titel.

-Hoe zet je je fiets/BOB op slot als je ligt te slapen op een camping?
-Heb ik aan €100,- per week genoeg om te kunnen leven onderweg?
-Heb ik aan mijn BOB, een flinke stuurtas en een kleine camelbak genoeg?
-Hoe laad ik mijn eventuele GPS op onderweg?
-Welke GPS is het meest praktisch?
-Hoe zit het met geld, zijn er in het buitenland mogelijkheden om gewoon te pinnen in een supermarkt?
-Ik ben doodsbang voor honden :oops: Dazer aanschaffen, en werkt dit?
-Kun je inmiddels met de Engelse taal uit de voeten in Frankrijk en andere landen?
-Wat doe je met je tent als deze s'ochtends nat is en je wilt vertrekken?
-Ik ben een flinke zweter en dus drinker, heb ik aan twee grote bidons en een camelbak van 2 liter genoeg?
-Wat kost een campingovernachting ongeveer?
-Mag je ook wild kamperen en zoja, waar wel en waar niet?
-Welk zadel en welke fietsbroeken? Met of zonder zeem?

Dit is maar een kleine greep uit de wirwar die door mijn hoofd spookt. Ik begrijp dat er een zoekfunctie is en ik vraag ook niet dat al deze vragen hier nu even 123 beantwoord moeten worden. Het is meer om aan te geven dat ik niet goed weet waar te beginnen..... :shock:

De Fiets en Wandelbeurs wist ik nog niks van maar dat is volgend weekend wel anders :P Deze beurs had niet op een beter tijdstip op mijn pad kunnen komen, super!

Dit forum en de aankomende beurs stemmen me iig optimistisch om de kluwen in mijn hoofd te gaan ontrafelen.

Foto's van de fiets volgen nog omdat ik die nog aan het opbouwen ben. Ik heb ook nog een paar ander MTB's maar die vallen af omdat het o.a. fully's zijn en de achterbrug daarvan wil ik niet nog eens extra belasten door de BOB. De fiets waar ik het mee ga doen krijgt dus een mix van deore en xt om zoveel mogelijk zekerheid te hebben en omdat dat spul echt overal wel te krijgen is mocht er iets kapot gaan. Geen exotische onderdelen dus. Wel is er nog wat twijfel over stuurpen en stuur.
Bedenk wel dat terugvliegen met een bob en een atb je veel extra geld gaat kosten. Als je budget 100pw is dan is dat bijna zonde van je geld. Terugfietsen is dus idd goedkoper en een mooie verlenging van je reis :D . Een Old Man Mountain Sherpa kun je ook heel snel loskoppelen, hoewel de combi met een fully ik niet zeker ben of dat gaat lukken.
Kijk ook eens op: http://www.freeload.co.nz/pages/6/freeloaders

-Hoe zet je je fiets/BOB op slot als je ligt te slapen op een camping?
Met touwtje aan je tent. Nemen ze je fiets mee, dan stort je tent inelkaar, ben je meteen wakker J. Neem maar gewoon een stevig kabelslot mee, in die bob is ruimte zat en je slaapt meteen wat rustiger.

-Heb ik aan €100,- per week genoeg om te kunnen leven onderweg?
Wildkamperen, niet teveel buiten de deur eten, maar dan nog is het weinig….

-Heb ik aan mijn BOB, een flinke stuurtas en een kleine camelbak genoeg?
MEEEEEEER dan genoeg, teveel zelfs. Twee achtertassen, een tentje daartussen…… kijk ook eens op http://www.bikepacking.net


-Hoe laad ik mijn eventuele GPS op onderweg?
Vooral een kaart gebruiken, de GPS in spaarstand, en voor 12euro een 750gram aan reserve AA batterijen meenemen…. Goedkoper dan zzing, pedalpower en dat soort spul.


-Welke GPS is het meest praktisch?
GPSMAP62

-Hoe zit het met geld, zijn er in het buitenland mogelijkheden om gewoon te pinnen in een supermarkt?
Yep

-Ik ben doodsbang voor honden :oops: Dazer aanschaffen, en werkt dit?
Ze blaffen meer dan dat ze bijten. Kijk ook wat afleveringen dogwhisperer :)


-Kun je inmiddels met de Engelse taal uit de voeten in Frankrijk en andere landen?
Tuurlijk, vooral de jongere generatie

-Wat doe je met je tent als deze s'ochtends nat is en je wilt vertrekken?
Nat inpakken en evt onderweg in het zonnetje laten drogen

-Ik ben een flinke zweter en dus drinker, heb ik aan twee grote bidons en een camelbak van 2 liter genoeg?
Ja, maar in je bob past ook nog wel wat blikjes cola, ortlieb waterzakken en enkele petflessen


-Wat kost een campingovernachting ongeveer?
Ca 15-20euro, maar er zijn ook goedkoperen als je geluk hebt


-Mag je ook wild kamperen en zoja, waar wel en waar niet?
In benelux, frankrijk en spanje niet….. maar wie checkt dat als je savonds laat bivakkeert in een bos en sochtends vroeg weer vetrekt


-Welk zadel en welke fietsbroeken? Met of zonder zeem?
Assos, beste zeem in the world
Het meeste leer je van DOEN!
Ga een paar dagen op pad en je bent een stuk wijzer, als je een weekendje met de WF meegaat (zie activiteiten) zie je hoe anderen het aanpakken en kan je mensen lekker uithoren, dingetjes bekijken etc. Je zal dan ook zien dat verschillende mensen ook ieder een eigen voorkeur voor iets hebben.
quote="AB"
quote Gebbetje
** Heb ik aan €100,- per week genoeg om te kunnen leven onderweg?
** Wildkamperen, niet teveel buiten de deur eten, maar dan nog is het weinig….
Boodschappen zijn in F niet echt duurder dan bij ons, alleen soms kariger in aanbod en je hebt meer honger. De camping kost wel. Op terrasjes kun je gemakkelijk sparen.

** Ik ben doodsbang voor honden
* Kijk ook wat afleveringen dogwhisperer :)
Dat is echt een goed advies!

** Wat kost een campingovernachting ongeveer?
* Ca 15-20euro, maar er zijn ook goedkoperen als je geluk hebt
In Auvergne en Limousin hebben we vorig jaar maximaal 10 euro betaald en we waren met 2 personen. De meeste waren E 3 pp. Eentje was maar 2,50 per 2 personen, maar de chef kwam niet.
Hoe afgelegener hoe goedkoper en hoe rustiger.
Reken met NL: 8 euro, B: 10 euro, F: 6 euro, E: 9 euro pppd.

** Mag je ook wild kamperen en zoja, waar wel en waar niet?
* In benelux, frankrijk en spanje niet…..
In Frankrijk mag het juist in principe wel, mits..
Lees deze googlevertaling van fr.wikipedia.org

** Welk zadel en welke fietsbroeken? Met of zonder zeem?
* Assos, beste zeem in the world
Vast, maar ze vallen ook vér buiten mijn budget :lol:

Leon
Gebbetje schreef:-Ik ben doodsbang voor honden :oops: Dazer aanschaffen, en werkt dit?
Ha ha, dit herken ik maar al te goed want dat heb ik zelf ook. Mijn tip: meteen aanschaffen die Dazer dat is goed voor je gemoedsrust. Ik bewonder de mensen die deze schrik voor honden niet hebben, maar ik heb teveel slechte ervaringen met die beestjes. Ik heb de Dazer altijd paraat tijdens het fietsen en ik voel mij er een stuk zekerder door als ik langs zo'n afgelegen boerderij fiets (jij herkent dat onderbuikgevoel wat je dan hebt vast wel). Het is verbluffend hoe weinig je hem dan vervolgens echt nodig hebt. De keren dat ik hem op agressieve honden gebruikt heb :twisted: werkte dit goed, hij weet zich even geen raad met zijn gedrag en je ziet hem bijna denken :? : hoe moet ik ook alweer reageren op zo'n hapje op twee wielen. Uiteindelijk zijn de meeste honden gelukkig best wel lief :o .
Hoi,

Iedereen weer heel hartelijk bedankt voor de reacties. Deze zijn zeer bruikbaar en triggeren weer nieuwe inzichten en vragen, top!

Ik ben bij Bever Zwerfsport geweest vandaag en ik moet zeggen dat ik zeer goed geholpen ben. De verkoper nam alle tijd om al mijn vragen te beantwoorden en van alles te laten zien. Hij gaf me een lijstje mee met de artikelen die me het meest aanspraken inclusief prijzen en gewichten. Ik wil ze graag aan jullie meedelen in de hoop op jullie mening hierover.

- Slaapzak: Kaikalla Koli Comfort dons 700gr €249,95 (gaat nog 30% af)
- Matras: Exped Synmat 9 LW Pump 1190gr €159,95
- Tent: MSR Hubba Hubba 2,1kilo €299,95
- Brander: MSR Whisperlite 347gr compleet, €105,95

Van de totaalprijs kon ook nog iets af.

Dit was maar een eerste stap naar de uiteindelijke aanschaf. Ik ben blij dat ik nog niet direct vertrek.....wat een bedragen zeg. Maar goed, ik wil graag dat eventuele tegenslagen of tekortkomingen tijdens mijn reis aan mij liggen en niet aan mijn uitrusting.
Mijn lieve partner is voor mij aan het uitzoeken hoe het allemaal met de verzekeringen e.d. zit, en haar kennende komt dat wel goed.
Bob ten Have schreef:
Gebbetje schreef:-Ik ben doodsbang voor honden :oops: Dazer aanschaffen, en werkt dit?
Ha ha, dit herken ik maar al te goed want dat heb ik zelf ook. Mijn tip: meteen aanschaffen die Dazer dat is goed voor je gemoedsrust. Ik bewonder de mensen die deze schrik voor honden niet hebben, maar ik heb teveel slechte ervaringen met die beestjes. Ik heb de Dazer altijd paraat tijdens het fietsen en ik voel mij er een stuk zekerder door als ik langs zo'n afgelegen boerderij fiets (jij herkent dat onderbuikgevoel wat je dan hebt vast wel). Het is verbluffend hoe weinig je hem dan vervolgens echt nodig hebt. De keren dat ik hem op agressieve honden gebruikt heb :twisted: werkte dit goed, hij weet zich even geen raad met zijn gedrag en je ziet hem bijna denken :? : hoe moet ik ook alweer reageren op zo'n hapje op twee wielen. Uiteindelijk zijn de meeste honden gelukkig best wel lief :o .
Sja, dit is voor mij echt een serieus probleem....ik hoop niet dat dit me een hoop plezier gaat kosten. Zoals ik al aangaf ben ik een mtb'er en train om de dag maar mijd plaatsen waarvan ik weet dat er een kans bestaat dat er een hond op me af kan komen......ook al moet ik er, ver, voor omfietsen. Ik weet dat een onnodig sterke angst is maar feit blijft dat ik die angst nou eenmaal heb. Dus ja, dat onderbuikgevoel ken ik zeer zeker! De Dazer gaat er dus wel komen. Misschien maar wat hondensnoep meenemen?
Trekkingfiets met alles erop en eraan: 16+ kg.
Ortlieb achtertassen: 2 kg.
Samen 18 kg.

Cannondale mtb: 12 kg.
BoB Yak met tas: 6 kg.
Samen: 18 kg.

Dan kies ik toch voor de tweede...
Enige nadeel is dat het grote volume je in verleiding brengt...
Het lijkt erop dat ze je bij Bever hebben proberen te verkopen wat ze in huis hadden. Het kan goedkoper en beter.
Omdat we nog niet heel veel van je plannen/bestemmingen weten kom ik maar met wat suggesties voor doorsnee bestemingen waar de temperaturen niet veel onder nul zakken etc.
Matje (goedkoop) Exped Synmat Basic, (duur) Thermarest Neoair All Season.
Slaapzak (goedkoop) Alpkit Pipedream 400, (duur) PHD Minimus 300 Dryshell (in sale, binnenkort).
Brander hangt af van bestemming. Een dure en zware multifuel brander zou ik alleen nemen voor heel koude omstandigheden en voor de derde wereld. In Europa zou ik de Trangia 27 UL HA spiritusbrander nemen. Wil je gas dan de zou ik de Primus Expres Duo nemen (voor gebruik van zowel Lindall valve schroefcartridges als Camping Gaz klikcartridges). Koop dan de Trangia pannetjes los (dat kan). En neem een windscherm mee.
Fietstassen: Als je compacte en desnoods wat duurdere slaapspullen koopt heb je meestal aan achtertassen genoeg. Goedkop: Ortlieb City Line. Wat duurder en lichter: Ortlieb Plus Special edition: http://www.outdoorworks.de/index.php?si ... ng&lang=en
Tent. Ja dat is moeilijk. Wil je een eenpersoons tent dan is de Hilleberg Akto de vermoedelijk betrouwbaarste tent. De Terra Nova Laser is lichter, en de fabrikant heeft vaak speciale aanbiedingen van overjarige modellen of showroomexemplaren. Dit zijn wel kleine tentjes. Een MSR Hubba Hubba is veel ruimer (een kleine tweepersoons) maar neem dan wel de HP versie met dichte binnenwanden. De MSR is een tent waarbij je de binnentent eerst opzet en dan de buitentent eroverheen gooit. Bij de Hilleberg zitten binnentent en buitentent aan elkaar vast. Als het regent is dat heel fijn bij het opzetten. Bij het afbreken kun je dan toch echter beter de binnentent er eerst uithalen (makkelijk te doen) zodat die droog blijft, en de twee delen dan in aparte zakken meenemen. Dan blijft je binnentent droog. Als je erg lang bent zou ik ook eens kijken naar de Helsport Ringstind of de MSR Hubba Hubba Hoop. Wil je een heel lichte tent dan is de Easton Kilo misschien de moeite waard, of de Vaude Power Lizard.
Persoonlijk hou ik van erg lichte spullen, maar hou ik toch wel van wat ruimte in mijn tent, en van een tent van hoge kwaliteit. Harde regen en wind komen nu eenmaal vaker voor dan je denkt.
Ik hoop dat dit een beetje helpt.
Wim
Jan Eleveld schreef:Trekkingfiets met alles erop en eraan: 16+ kg.
Ortlieb achtertassen: 2 kg.
Samen 18 kg.

Cannondale mtb: 12 kg.
BoB Yak met tas: 6 kg.
Samen: 18 kg.

Dan kies ik toch voor de tweede...
Enige nadeel is dat het grote volume je in verleiding brengt...
Dan kom ik toch nog op een gewicht van van 16,2 uit want mijn C'dale weegt 10,2 kilo. Hij heeft een afslankkuurtje gehad zonder teveel aan sterkte te moeten inboeten. Het is een MTB dus ook na een afslankkuur zorg ik ervoor dat ik pittige mtb trails kan rijden, ik ga er vanuit dat het dan sowieso geschikt is om mee te reizen. Er zitten geen exotische onderdelen op dus vervanging moet eigenlijk overal wel te doen zijn.
Wim schreef:Het lijkt erop dat ze je bij Bever hebben proberen te verkopen wat ze in huis hadden. Het kan goedkoper en beter.
Omdat we nog niet heel veel van je plannen/bestemmingen weten kom ik maar met wat suggesties voor doorsnee bestemingen waar de temperaturen niet veel onder nul zakken etc.
Matje (goedkoop) Exped Synmat Basic, (duur) Thermarest Neoair All Season.
Slaapzak (goedkoop) Alpkit Pipedream 400, (duur) PHD Minimus 300 Dryshell (in sale, binnenkort).
Brander hangt af van bestemming. Een dure en zware multifuel brander zou ik alleen nemen voor heel koude omstandigheden en voor de derde wereld. In Europa zou ik de Trangia 27 UL HA spiritusbrander nemen. Wil je gas dan de zou ik de Primus Expres Duo nemen (voor gebruik van zowel Lindall valve schroefcartridges als Camping Gaz klikcartridges). Koop dan de Trangia pannetjes los (dat kan). En neem een windscherm mee.
Fietstassen: Als je compacte en desnoods wat duurdere slaapspullen koopt heb je meestal aan achtertassen genoeg. Goedkop: Ortlieb City Line. Wat duurder en lichter: Ortlieb Plus Special edition: http://www.outdoorworks.de/index.php?si ... ng&lang=en
Tent. Ja dat is moeilijk. Wil je een eenpersoons tent dan is de Hilleberg Akto de vermoedelijk betrouwbaarste tent. De Terra Nova Laser is lichter, en de fabrikant heeft vaak speciale aanbiedingen van overjarige modellen of showroomexemplaren. Dit zijn wel kleine tentjes. Een MSR Hubba Hubba is veel ruimer (een kleine tweepersoons) maar neem dan wel de HP versie met dichte binnenwanden. De MSR is een tent waarbij je de binnentent eerst opzet en dan de buitentent eroverheen gooit. Bij de Hilleberg zitten binnentent en buitentent aan elkaar vast. Als het regent is dat heel fijn bij het opzetten. Bij het afbreken kun je dan toch echter beter de binnentent er eerst uithalen (makkelijk te doen) zodat die droog blijft, en de twee delen dan in aparte zakken meenemen. Dan blijft je binnentent droog. Als je erg lang bent zou ik ook eens kijken naar de Helsport Ringstind of de MSR Hubba Hubba Hoop. Wil je een heel lichte tent dan is de Easton Kilo misschien de moeite waard, of de Vaude Power Lizard.
Persoonlijk hou ik van erg lichte spullen, maar hou ik toch wel van wat ruimte in mijn tent, en van een tent van hoge kwaliteit. Harde regen en wind komen nu eenmaal vaker voor dan je denkt.
Ik hoop dat dit een beetje helpt.
Wim
Dit helpt een heleboel, dankjewel! Dat van die binnen en buitentent dat wist ik helemaal niet en qua brander is het misschien toch wel verstandig om voor een multifuel te gaan omdat ik nog niet weet wat voor reizen er nog in het verschiet zitten en dan is het wel fijn om een brander te hebben die je onder alle omstandigheden kunt gebruiken.