Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandwiel draait mee van Nexus 7 versnellingsnaaf - Forum Wereldfietser

Tandwiel draait mee van Nexus 7 versnellingsnaaf

Een vriend van mij heeft een fiets met een Nexus 7 versnellingsnaaf .
Nu draait bij deze naaf het kleine tandwiel mee met de ketting. En heb je dus geen aandrijving meer van het achterwiel.

Wat zou er mis kunnen zijn met zijn wiel?
Is dit een dure reparatie? Of is dit iets kleins?

Als hij een idee heeft wat er mis kan zijn kan hij goed voorbereid naar de fietsenmaker. Of misschien zelf een poging wagen het te maken.
M276 schreef:Een vriend van mij heeft een fiets met een Nexus 7 versnellingsnaaf .
Nu draait bij deze naaf het kleine tandwiel mee met de ketting. En heb je dus geen aandrijving meer van het achterwiel.

Wat zou er mis kunnen zijn met zijn wiel?
Is dit een dure reparatie? Of is dit iets kleins?

Als hij een idee heeft wat er mis kan zijn kan hij goed voorbereid naar de fietsenmaker. Of misschien zelf een poging wagen het te maken.
Het tandwiel moet altijd meedraaien met de ketting om aandrijving op het achterwiel te krijgen. Als de naaf niet meedraait kan of het tandwiel stuk zijn (nokjes afgebroken, goedkoop) of de naaf ligt intern aan puin. Dat is altijd duur ;)

Het kan nu natuurlijk ook zijn dat er water in de naaf zit en pallen vastgevroren zijn, dan zou het eerst weer werken als je de fiets bij de kachel zet. Echte oplossing is dan toch het wiel openhalen en opnieuw smeren, maar als het een verroeste bende is...
Wauw, Marten reageert weer binnen het uur!

Als ik de gok mag doen, gok ik dat de verroeste bende pas komt aan het eind van de winter. Maar op deze typische koudste dag tot nu toe gok ik op vastgevroren palletjes.
Dus zet de fiets eens een nachtje in de huiskamer, dan heb je wellicht al de diagnose.
Leon
Vriend belt net dat de fietsenmaker gezegd heeft dat het binnentandwiel kapot is.

Welke onderdeel is dat precies als ik naar het pdfje kijk van een nexus naaf???

http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 728385.pdf
Hi,

Een binnentandwiel? Misschien bedoel je binnenwerk. Het is mogelijk om losse units te vervangen van een nexus 7. Maar omdat de kwaliteit en toleranties van de firma Shimano zo goed zijn raad zelfs Shimano zelf aan om geen losse units te vervangen maar direct een compleet binnenwerk te pakken. Smeer deze wel even grondig voordat je hem erin doet....
M276 schreef:Vriend belt net dat de fietsenmaker gezegd heeft dat het binnentandwiel kapot is.
Sommige fietsenmakers roepen maar wat, ihb. dat iets kapot is (en je dus iets moet kopen). Ik zou toch eerst de adviezen van Marten opvolgen, klinkt een stuk aannemelijker.
Wordt zo wie zo gedaan... het is nu veel te koud om zelf te knutselen als je geen plek binnen hebt.

Fietsenmaker had het trouwens over 5 euro voor het tandwiel en 15 euro voor arbeid. Dus niet echt duur. Alleen had hij op dit moment geen tijd. En aangezien hij toch ook zelf is wil kijken hoe het in elkaar zit gaat tie zelf kijken. :lol:
Ah, het zou dus kunnen zijn dat de nokjes van het tandwiel weggesleten waren... Niet het binnenwerk dus. Dan draait inderdaad ook het tandwiel erover.