Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is dit een goede tandwielverhouding V + A? - Forum Wereldfietser

Is dit een goede tandwielverhouding V + A?

Hallo

voor mijn eerste fietsvakantie richting Santiago de Compostela denk ik
een goede tandwielverhouding gevonden te hebben. Ik pols graag even naar
jullie ervaren mening.
Achter / casette : 13-14-15-17-19-21-24-27-30
voor : 26-38-46
verdere info:
fiets 14 kg
zelf 63,5kg
bagage 13,5 kg (achtertassen, rolbagg, stuurtas)
28" fiets met 37mm banden

Groeten
Luc :)
luct4 schreef:Hallo

voor mijn eerste fietsvakantie richting Santiago de Compostela denk ik
een goede tandwielverhouding gevonden te hebben. Ik pols graag even naar
jullie ervaren mening.
Achter / casette : 13-14-15-17-19-21-24-27-30
voor : 26-38-46
verdere info:
fiets 14 kg
zelf 63,5kg
bagage 13,5 kg (achtertassen, rolbagg, stuurtas)
28" fiets met 37mm banden

Groeten
Luc :)
perfecto!
Bedankt voor je antwoord.
Even moeten zoeken maar het leek mij een beter alternatief dan een std.
MTB casette met een voor mij onbruikbare 11-12 en 32.
Groeten
Luc
Ligt natuurlijk nogal aan jezelf wat er nodig is. Waarmee ben je blij als je een dagje in Zuid-Limburg of de Ardennen fietst? Doe er dan een tandje of 4 bij of af en je bent klaar.
Leon
Leon

kort een bruikbaar antwoord. Ik had eens in een tabel met versnellingsverhoudingen gekeken en vond dat de sprongen tussen de tandwielen bij een std. MTB casette nogal heel groot waren. Vandaar mijn optie. Dit jaar heb ik in de Alpen nogal zware ritjes gereden zonder echte training gehad te hebben. Een 32 voor en 27 achter was voldoende om met de racefiets overal vlot boven te komen. + 4 tandjes zou me op 32 brengen maar aangezien ik vooraan naar een 26 ga zal ik het wel redden. De bedoeling is ook dat de conditie tegen mei vééél beter is dan vorige jaren.

Groetjes
Luc
De keuze voor deze cassette kan ik begrijpen. Omdat je een 38t middenblad hebt zal het wel een crankset zijn voor een racefiets. 8t tussen midden en grote voorblad is weinig. De meeste voor derailleurs werken beter met 10t. Verder zie ik niet waarom je 26t kiest voor je kleinste blad. 24t geeft je net wat meer bereik, zonder enig nadeel.
Wim
Wim

het crankstel is een MTB crankstel (oude deore & sugino heb ik nog).
De keuze voor de 38 is enkel omdat ik gekeken heb op welke versnellingsverhouding
ik nu met m'n Cannondale Touring het meeste aan het rijden ben. Ik heb dit een tijdje getest met volle bepakking en nog eens in een heuvelachtig landschap. De versnellingsverhouding van mijn huidige fiets 48/38/28 en 13/25 achter heb ik dan
omgezet en hierbij heb ik getracht om een zo recht mogelijke kettinglijn te bekomen
op de versnelling die ik denk het meeste te gebruiken. Misschien zoek ik het allemaal te ver en probeer ik het wat te perfectionistisch uit te zoeken. Een std. MTB casette 12/32 of 11/32 heb ik zo nog liggen. De andere cassette moet ik bestellen via Sheldon Brown of dergelijke. Misschien dan toch maar een 46/36/24 combinatie nemen. Na mijn eerste trip zal ik het wel weten voor de volgende zeker.

Groeten
Luc
Hoi Luc,

Lijkt me een goede verhouding. Ik gebruik Ritzelrechner om verhoudingen visueel te maken.
Afbeelding
Zie: http://www.gear-calculator.com/#KB=26,3 ... =2249&SL=2
voor jouw verhoudingen. Wat me dan opvalt is de iets grotere stap tussen de 21 en de 24. Op het middenblad is dat op de 'eind van de dag of het zit een beetje tegen snelheid' Gebruik je een 23 dan zijn de tussenstappen iets eerlijker verdeeld... Maar misschien valt het ook wel mee..

Succes
luct4 schreef: De andere cassette moet ik bestellen via Sheldon Brown of dergelijke.
Bestellen via Sheldon Brown wordt lastig, tenzij je contacten in het hiernamaals hebt :roll:

De gewenste cassette is een standaard 12-27 met extra spacers en een losse 30T, en een 13T sluit als ik me niet vergis
Marten

bedankt voor de info. Sheldon Brown zijn werk wordt blijkbaar verder gezet maar
misschien toch eens in mijn onderdelenkast kijken of ik zelf wat kan samenstellen.
Extra spacers heb ik nog wel liggen, een 13 mag ook geen probleem zijn alleen de 30 hangt meestal samen met een ander tandwiel dacht ik.

Groeten
Luc
luct4 schreef:Marten

bedankt voor de info. Sheldon Brown zijn werk wordt blijkbaar verder gezet maar
misschien toch eens in mijn onderdelenkast kijken of ik zelf wat kan samenstellen.
Extra spacers heb ik nog wel liggen, een 13 mag ook geen probleem zijn alleen de 30 hangt meestal samen met een ander tandwiel dacht ik.

Groeten
Luc
de 30 is de tweede van links in een 11-34 cassette. Bij alles onder xt niveau kun je inbusboutjes losdraaien of de drie klinknageltjes wegboren
Dankje Marten

ga ik proberen. Ik heb er nog met klinknagels dus dat
wordt boren.

Luc