Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ruige planning - Forum Wereldfietser

ruige planning

Hallo mede fietsers.
Ik en mijn vriendin gaan in maart op t fietske naar Zuid-Oost Asië. Een hele tocht. We zijn al lang aan het plannen maar blijven maar twijfelen tussen een aantal opties. Hier onze ruige planning. Voor mensen met goede tips over onze afwegingen en vooral of onze tijds-planning realistisch is:
- We beginnen half maart in Nederland en fietsen naar de Duits-Tsjechische grens om daar d "Iron curtain"trail op te pikken. Vanuit daar is het ongeveer 2600 km naar Istanbul.We hopen onderweg verschillende DIY projecten te bezoeken en bekenden op te zoeken. Dus hebben er anderhalve maand voor uitgetrokken.
-1 mei ongeveer in Istanbul en na een aantal dagen (we zijn er al eens geweest) verder via de Zwarte zee route via Trabzon naar Batoemi. (nu lezen we ook dat deze zwarte zee route na een poos begint te vervelen en zitten er over te denken het binnenland in te gaan. Vooral Cappadocie trekt ons heel erg hoewel dit wel erg uit de richting is )
-Afhangende van ons besluit hopen we dan 1 juni in Tblisi aan te komen. We willen ook graag de tijd nemen in Georgie en bovendien graag onze visa voor Azerbeidzjan aanvragen in Batoemi ipv Tblisi ivm rustigere ambassades.
-15 juni Vanuit Tblisi naar Baku Azerbeidzjan (ongeveer 570km) rustig aan
-Dan zitten we erg te twijfelen. Of naar Turkmenbasi en dan treinen naar Asgabat en bij Turkmenabat de grens met Oezbekistan over.(maar het visum-gezeur in Turkmenistan is moeilijk ivm verplichte gids of zeer korte transitvisum waardoor je MOET treinen. Of Baku-Aqtau en dan met de trein of fietsen naar Nukus en Khiva. Maar de verhalen over Karakalpakië zijn ook niet uitnodigend. Zijn er suggesties?)
-We willen ongeveer een maand voor Oezbekistan uittrekken: Nu zitten we ook daarover te twijfelen tussen 2 routes:
. Khiva- Bukhara- Samarkand - Dushanbe (taj. en dan over de Pamir highway naar Osh
.Of Khiva Bukhara-Samarkand- Tashkent en dan via Fergana vallei naar Osh.
Fergana valei leek mij heel interessant maar ik lees ook andere verhalen op fora.
-We verwachten dan begin Augustus in Kirgizië te zijn daar een maand te fietsen en dan in de Irkeshtam pas de grens van China ongeveer eind augustus begin september over te steken. Dit moet nog te doen zijn toch? ivm de winter?

Oja, weet iemand of het ook op andere plekken dan Almaty (Kazachstan) of Islamabad (Pakistan) mogelijk is een 3 maanden visum voor China te verkrijgen??
Verder dan dit gaat onze planning nog niet. We willen ook niet alle vast leggen , bepaalde dingen echter wel ivm visa en klimaat! Ook maken we ons een beetje zogen over Oezbekistan in juli. We zullen het er niet koud hebben denk.

Goede reacties en tips zijn heel welkom
Alvast bedankt. groetjes 2 bikepunks
Heeft nog niemand gereageerd of heb ik iets gemist?

Wij zijn al onderweg naar china. Met de route kan ik je niet helpen wij gaan via mongolie maar weten nog niet precies via welke route ivm de onrust in Iran.

Ik heb wel een hoop visa info uitgezocht. Een drie maanden visa voor china schijnt goed te verkrijgen te zijn in Tashkent, Oezbekistan, adres ambassade:
No.79, Akademik Yahyo G’Ulomoy Street, Tashkent 700047
Mon, Wed & Fri 9:00am to 12:00pm
ook een turkmeens visa moet geen probleem zijn in Teheran, Iran:
Barati St, off Vatanpoor St, North of Lavasani St, Tehran
Mon to Thurs 9:00 to 11:00am, Sun 9:30am to 11:00am
entry datum is vast en je visa voor oezbekistan moet al in je paspoort staan, ook kost het wat tijd, ga uit van een week.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Groeten Kim