Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verantwoord? - Forum Wereldfietser

Verantwoord?

Goede middag iedereen,

Ik ben Henrik ik ben 16 jaar (3 mei wordt ik 17).
Mijn ervaring met fietsen is niet enorm.
Ik woon aan de kanten van Leuven, en ben al een 3tal keer naar onze Belgische kust gefietst, en 1 maal naar Normandië (30km verder dan Dieppe).
Ik zou liefst dit jaar nog een reis rond België maken.
Rond brussel dan langs de kust en dan met de boot naar Vlissingen, en dan gewoon terug naar België rijden en daar dan op de grens fietsen. Ik zou dit in 2 weken willen doen zodat ik voldoende tijd heb om te vinden hoe ik graag wil fietsen. (de kilometers per dag die ik aan kan, hoeveel tijd ik nodig heb om te koken en van die zaken.)
En dan zou ik ook nog in de zomer vakantie naar Santiago De Compostella willen fietsen.
Ik ben al een beetje bezig met de reis te plannen, maar mijn moeder vindt het nog een jaartje te vroeg.
Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange introductie :roll:

Groetjes Henrik!
Als je van bij Leuven naar Dieppe bent gefietst heb je verreweg de 'engste' stukken naar Santiago wel gehad, qua verkeer en sociaal minder sterke gebieden dan. Als je via een landelijke route naar Santiago fietst is het rustiger in alle opzichten.

Waarom fiets je niet eerst je plan in België en ga evt iets verder Nederland in en trek dan je plan voor Santiago.

Zijn er onderlangs Brussel fietsroutes? Zo nee, dan heb je een goede kaart nodig om niet op de gewestwegen terecht te komen, want dat is minder plezant.

Wees welkom op een van de wekenden van deze club, dan kunnen we ook inschatten wie je bent, want zo'n stukje op een forum zegt niet ze heel veel.

Leon
Henrikopdefiets schreef:Goede middag iedereen,

Ik ben Henrik ik ben 16 jaar (3 mei wordt ik 17).
Mijn ervaring met fietsen is niet enorm.
Ik woon aan de kanten van Leuven, en ben al een 3tal keer naar onze Belgische kust gefietst, en 1 maal naar Normandië (30km verder dan Dieppe).
Ik zou liefst dit jaar nog een reis rond België maken.
Rond brussel dan langs de kust en dan met de boot naar Vlissingen, en dan gewoon terug naar België rijden en daar dan op de grens fietsen. Ik zou dit in 2 weken willen doen zodat ik voldoende tijd heb om te vinden hoe ik graag wil fietsen. (de kilometers per dag die ik aan kan, hoeveel tijd ik nodig heb om te koken en van die zaken.)
En dan zou ik ook nog in de zomer vakantie naar Santiago De Compostella willen fietsen.
Ik ben al een beetje bezig met de reis te plannen, maar mijn moeder vindt het nog een jaartje te vroeg.
Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange introductie :roll:

Groetjes Henrik!
Ik begrijp dat je op zoek bent naar wat meer zekerheid, bevestiging dat het wel kan, ... maar ik betwijfel dat iemand je hier goed genoeg kent om echt goed in te schatten of het 'te vroeg' is.

Fysiek hoeft het geen probleem te zijn, maar of het te vroeg is, hangt helemaal af van persoonlijke kenmerken af.
Er zijn genoeg 16-17-jarigen die mentaal al een wereldreis in hun eentje aankunnen, terwijl er andere 16-jarigen zijn waarvoor een tripje alleen met de fiets naar de kust al een behoorlijk avontuur is. De zelfredzaamheid loopt op dit leeftijd behoorlijk uiteen. (Op andere leeftijden trouwens ook.)

Hoeft het te vroeg te zijn? Neen. Kan het te vroeg zijn? Ja.
Niets te vroeg :) http://www.berideback.be/ (bekijk eens 'vorige reizen')
Op 16 zou ik wel niet alleen naar daar rijden, overtuig misschien wat vrienden?
Leon schreef: Zijn er onderlangs Brussel fietsroutes? Zo nee, dan heb je een goede kaart nodig om niet op de gewestwegen terecht te komen, want dat is minder plezant.
De Vlaanderen Fietsroute loopt ook ten zuiden Van Brussel. Deze route is zijn geheel als LF-route bewegwijzerd.
Ik was al 14 jaar (in 1965 dus) toen ik nogal wat fietstochten door Nederland heb gemaakt. En pas op mijn 18e stak ik voor het eerst de grens over.
Vroeger waren de wegen wel veel rustiger....
Leon,

Charleroi was niet zo een leuk stukje op mijn weg naar Normandië.
Ik heb via de Europafietser de 3 delige routeboekjes naar Santiago aagekocht.
Ik denk dat ik met deze 3boekjes al erg ver ga komen. (Misschien zijn er nog tips van welke kaarten of boekjes ik nog moet aankopen of meenemen?)
Mijn planning was om tussen 31 maart en 15 april mijn tochtje door België te rijden.
En in de zomervakantie (tussen 1juli en 30augustus) pas naar Santiago te trekken.
En ivm. Brussel zou ik boven Brussel rijden. (of zoals Bert voorstelt 'onder' Brussel)
Ook zou ik graag eens mee gaan op 1 van de weekends van de wereldfietser.
Alleen zijn deze tochtjes meestal in Nederland (als ik het juist heb?).
En dat is wat moeilijk voor mij omdat ik zoals hiervoor vermeld aan de kanten van Leuven woon.
En dan is het weekendje al gauw wat langer dan 3daagjes. (vermits ik nog naar school ga..)

Revanho,

Ik snap je punt.
Van mezelf vind ik dat ik mentaal sterk genoeg ben om zo een reis te ondernemen.
Dat ik is natuurlijk mijn gevoel.
Ik ga zeker eens praten met de mensen rondom mij die mij beter kennen om te vragen wat zij van het idee vinden.
Ze zullen hier wel een gepast oordeel over kunnen vellen.

Nielsvw,

Ik probeer vrienden te overtuigen maar het enthousiasme is niet zo groot. :lol:
Ze verklaren me bijna allemaal gek. :?
Er zijn er enkelen die het zien zitten maar het is natuurlijk wel anderhalve maand onderweg. (volgens mijn ruwe schatting.)
En dat zien ze wat minder zitten.

Martin,

Stak je dan pas de grens over omdat je ervoor de toestemming niet had van je ouders, of omdat je er geen behoefte naar had?

Mvg,

Henrik
Je bent minderjarig, dus prioriteit nummer een voor jouw Santiago-plan is: hoe overtuig jij jouw moeder?
Jij kent jouw moeder beter dan iedereen op dit forum.
Beste Henrik,

Waarom niet eerst de rouet van Vlaanderen fietsroutes langs de grenzen van Vlaams Belgie? Ik heb er erg van genoten. Circa 90 km. in mooie delen van eigen land. Met de afstand bewijs je dat je ook zo'n 1300 km. zou oeten kunnen. Zo wordt de vraag of je er komt kleiner, maar de vraag hoe kom je terug blijft even groot; fiets je terug of hoe had je dat gedacht?

Met vriendlijke groet
Erik Heijn

PS in 2010 heb ik het rondje ook gereden (in 9 dagen)