Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff voor de 4e keer lek - Forum Wereldfietser

Rohloff voor de 4e keer lek

Bij mijn Santos travelmaster ging onlangs tijdens mijn laatste vakantie (in India) de Rohloff-naaf voor de vierde keer lek. Totaal nog geen 15.000 km met fiets (en naaf) gefietst. Fiets en naaf dateren uit 2007
--Is dit gewoon pech?
--Komt het door het vervoer in vliegtuig (in de gebruiksaanwijzing staat dat je een Rohloffiets rechtop moet vervoeren...........en dat zal in het vliegtuig niet het geval zijn)
--Is een Rohloffnaaf gewoon een duur kwaliteitsloos ding?

Maar bovenal (naast naar mijn fietsenmaker gaan).........Hoe voorkom ik dat het voor de vijfde keer gebeurd?
Theo B schreef:Bij mijn Santos travelmaster ging onlangs tijdens mijn laatste vakantie (in India) de Rohloff-naaf voor de vierde keer lek. Totaal nog geen 15.000 km met fiets (en naaf) gefietst. Fiets en naaf dateren uit 2007
--Is dit gewoon pech?
--Komt het door het vervoer in vliegtuig (in de gebruiksaanwijzing staat dat je een Rohloffiets rechtop moet vervoeren...........en dat zal in het vliegtuig niet het geval zijn)
--Is een Rohloffnaaf gewoon een duur kwaliteitsloos ding?

Maar bovenal (naast naar mijn fietsenmaker gaan).........Hoe voorkom ik dat het voor de vijfde keer gebeurd?
Er blaast altijd wel wat olie uit een Rohloff naaf, zeker als je de naaf op zijn kant legt en de omgevingsdruk verminderd zoals in een vliegtuig. Als er bij normaal gebruik een plas onder ligt of de remschijf vet slaat is het een ander verhaal. Ik zou de importeur opbellen (elan, nijmegen) en overleggen of je er wat aan moet doen. (of aanschieten op de FW beurs)
vervangen door deraileur als die stuk gaat kun je hem altijd repareren of in iedergeval zo instellen dat je kunt blijven fietsen.
is natuurlijk niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar als je naaf er mee stopt en er draait niets meer vind dan maar eens een fietsen maker in verre oorden die er verstand van heeft.

marcel
wingeltje schreef:vervangen door deraileur als die stuk gaat kun je hem altijd repareren of in iedergeval zo instellen dat je kunt blijven fietsen.
Als 'alle' olie uit een Rohloff valt mag je nog een jaar doorfietsen
Zelfs als er door een aaneenschakeling van omissies nooit olie in de naaf heeft gezeten gaat hij nog verrassend lang mee. (Bron: Rohloff Stories)
.........dank.
Het voordeel dat 'mijn Rohloff' voor de vierde keer lek is, is wel dat ik geleerd heb en vertrouwen gekregen heb dat je er gewoon mee kan doorfietsen. Het is overigens best verrassend hoe lang er toch nog olie uit zo'n lekkende naaf komt.
De naaf heb ik nu naar de fietsenmaker gebracht. Mochten er verklaringen komen, laat ik het horen