Lasse schreef: ↑di 17 jan, 2012 16:48
Als je kijkt naar het assortiment van Schwalbe zijn er 3 opties in mijn geval:
nr13: 180g
nr14 (extra light): 130g
nr14A (XX light): 95g
Het prijsverschil is niet spectaculair, dus puur functioneel: wat is eigenlijk het verschil tussen die banden? Hebben die lichtere binnenbanden nog nadelen/voordelen buiten het lagere gewicht? Sneller lek, sneller druk verliezen, lagere rolweerstand, ..? Is die XX light een stap te ver voor een vakantiefiets?
Vorig jaar heb ik enkele extra light (nr 14; dus niet de nog lichtere nr 14a) binnenbanden van Schwalbe aangeschaft om uit te proberen. Helaas zijn ze onlangs allebei gesneuveld tijdens een lange afdaling onder hete omstandigheden (op de col was het al boven de 20 graden en beneden in het dal 30-35 graden). De velgen waren behoorlijk warm geworden van het remmen, maar nog niet heet genoeg om mijn vingers eraan te kunnen branden.
De eerste binnenband (in Corries achterwiel) raakte lek halverwege de afdaling van de Col de l'Iseran. Er bleek een klein gaatje aan de binnenzijde (dus waar het velglint zit) te zitten. Na plakken en oppompen tot 3 bar liep de band opnieuw leeg. Wederom een gaatje aan de binnenkant, nu enkele decimeters verder.
De tweede (in mijn voorwiel) raakte lek halverwege de afdaling van de Col du Glandon. Ook hier een klein gaatje aan de binnenzijde, dat eenvoudig te plakken was. Enkele kilometers verder liep deze band opnieuw leeg.
Beide Schwalbe extra light banden heb ik vervangen door goedkope binnenbanden die ik aan het begin van de reis bij een Decathlon in Genève had gekocht (nadat ik op het station van Zürich al een binnenband had vervangen die tijdens de treinreis op raadselachtige wijze een flink gat aan de binnenzijde had gekregen
; helaas heb ik deze gelijk weggegooid zonder te checken of dit misschien ook een extra light exemplaar was). Die Decathlonbandjes hebben het verder goed uitgehouden.
Op mijn voorwiel zat een goed velglint, maar op Corries achterwiel zat nog het flinterdunne en smalle (18 mm) velglint dat er bij aankoop van de fiets (bij de zeer gerenommeerde firma S te U) al opzat. Dat lint was echter niet verschoven en dekte de spaaknippels nog helemaal af. (Vorig jaar tijdens onze Balkantocht was dit velglint op Corries voorwiel overigens wèl verschoven, zie
dit plaatje.) Later heb ik hier dikker en breder (22 mm) velglint overheen geplakt. Een fietsenmaker in Bourg d'Oissons, waar ik een paar extra rolletjes velglint heb gekocht, vertelde dat er door het hete weer veel problemen met velglinten en binnenbanden waren.
Het geringe voordeel van extra light binnenbanden (50 g per band lichter en een voor mij onmerkbaar verschil in rolweerstand) weegt voor mij niet op tegen de waargenomen kwetsbaarheid ervan. Zeker niet i.c.m. velgremmen. Het is geen pretje om tijdens een afdaling van 9% bij een snelheid van 40 km/uur te constateren dat je band leegloopt en je fiets onbestuurbaar wordt!