Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom krijg ik mijn stuur niet uit mijn fiets? - Forum Wereldfietser

Waarom krijg ik mijn stuur niet uit mijn fiets?

hallo,
ik zou graag een ander stuur op mijn fiets zetten maar ik krijg het er niet uit , ik heb de vijs voor het stuur al eruit gehaald maaar het gaat nog niet..
komt dit omdat het een te oude fiets is?
stuur of stuurpen? dit soort onderdelen kunnen nog wel eens goed vastgeroest zijn... als je tussen de verbindingen kunt komen met kruipolie zou je dat kunnen proberen.
oli4 schreef:hallo,
ik zou graag een ander stuur op mijn fiets zetten maar ik krijg het er niet uit , ik heb de vijs voor het stuur al eruit gehaald maaar het gaat nog niet..
komt dit omdat het een te oude fiets is?
de schroef er weer een paar slagen indraaien, en dan met een hamer naar beneden tikken om de klemconus te lossen
Zoals Matthie al schreef, zoveel mogelijk zaken waarvan je denkt dat die los moeten of bewegen tijdens het losmaken met kruipolie (ik gebruik WD40) inspuiten.
Maar je schrijft dat je die vijl (lange inbusbout in Nl ?) al er uit hebt. Als aan die vijl een soort klemmoer in de stuurpen zat, heb je die dan wel los getikt ? Na een dagje kruipolie of WD40 draai ik die inbusbout dan een stukje los (ca. 0,5 - 1 cm,) en geef dan met de hamer een tik zodat die klemmoer loskomt. Beetje wrikken met je stuur en je kunt meestal zo stuur met stuurpen er uit halen ook al is het wat roestig. Als je dit systeem hebt zou ik zeggen eerst die vijl er weer een stukje indraaien (na kruipolie en WD40) en dan los tikken die moer.
Suc6
Gr.
Kees

Oeps: Marten was me al voor
allemaal alvast bedankt ik ga dit meteen eens proberen! :p
keesm54 schreef:Zoals Matthie al schreef, zoveel mogelijk zaken waarvan je denkt dat die los moeten of bewegen tijdens het losmaken met kruipolie (ik gebruik WD40) inspuiten.
Maar je schrijft dat je die vijl (lange inbusbout in Nl ?) al er uit hebt. Als aan die vijl een soort klemmoer in de stuurpen zat, heb je die dan wel los getikt ? Na een dagje kruipolie of WD40 draai ik die inbusbout dan een stukje los (ca. 0,5 - 1 cm,) en geef dan met de hamer een tik zodat die klemmoer loskomt. Beetje wrikken met je stuur en je kunt meestal zo stuur met stuurpen er uit halen ook al is het wat roestig. Als je dit systeem hebt zou ik zeggen eerst die vijl er weer een stukje indraaien (na kruipolie en WD40) en dan los tikken die moer.
Suc6
Gr.
Kees

Oeps: Marten was me al voor
ik heb een probleem de lange inbusbout draait zot en ik zie dat het stuk waar de lange inbusbout in moet los zit. is dit normaal , want als ik hem omhoog duw kan de bout niet verder dan een halve draai.
oli4 schreef:ik heb een probleem de lange inbusbout draait zot en ik zie dat het stuk waar de lange inbusbout in moet los zit. is dit normaal , want als ik hem omhoog duw kan de bout niet verder dan een halve draai.
Heb je misschien een foto waar je op aangeeft wat "de lange inbusbout", "het stuk waar de bout in moet" en "hem" zijn? Ik kan het niet volgen zo.
Leon
oli4 schreef:
keesm54 schreef:Zoals Matthie al schreef, zoveel mogelijk zaken waarvan je denkt dat die los moeten of bewegen tijdens het losmaken met kruipolie (ik gebruik WD40) inspuiten.
Maar je schrijft dat je die vijl (lange inbusbout in Nl ?) al er uit hebt. Als aan die vijl een soort klemmoer in de stuurpen zat, heb je die dan wel los getikt ? Na een dagje kruipolie of WD40 draai ik die inbusbout dan een stukje los (ca. 0,5 - 1 cm,) en geef dan met de hamer een tik zodat die klemmoer loskomt. Beetje wrikken met je stuur en je kunt meestal zo stuur met stuurpen er uit halen ook al is het wat roestig. Als je dit systeem hebt zou ik zeggen eerst die vijl er weer een stukje indraaien (na kruipolie en WD40) en dan los tikken die moer.
Suc6
Gr.
Kees

Oeps: Marten was me al voor
ik heb een probleem de lange inbusbout draait zot en ik zie dat het stuk waar de lange inbusbout in moet los zit. is dit normaal , want als ik hem omhoog duw kan de bout niet verder dan een halve draai.
Met de vertaalcomputer op 11 en de knop speculatie op max denk ik dat we nu de situatie hebben

basic 80-er jaren gelaste stalen stuurpen, met een los alumnium dekseltje op het buiseinde om de inbus te kunnen verzinken

klemconus (geen wig) die nu iets los gedraaid is geen weerstand meer heeft en vrolijk meedraait

een stuurpen die nog lekker met roest vast in de voorvork zit.

Spuit kruipolie tussen stuurpen en 8-kant moer van het balhoofdstel, klem het voorwiel stevig tussen je benen en probeer het stuur te draaien. Als dat lukt moet je hem er met bloed zweet, tranen en kruipolie, en heel veel heen en weer wrikken er uit kunnen krijgen
en mocht Martens raad werken, vet de stuur pen dan in, voordat je deze weer monteert. Volgende keer gaat het dan veel makkelijker los......

Groet
Erik Heijn
m-gineering schreef:
oli4 schreef:
keesm54 schreef:Zoals Matthie al schreef, zoveel mogelijk zaken waarvan je denkt dat die los moeten of bewegen tijdens het losmaken met kruipolie (ik gebruik WD40) inspuiten.
Maar je schrijft dat je die vijl (lange inbusbout in Nl ?) al er uit hebt. Als aan die vijl een soort klemmoer in de stuurpen zat, heb je die dan wel los getikt ? Na een dagje kruipolie of WD40 draai ik die inbusbout dan een stukje los (ca. 0,5 - 1 cm,) en geef dan met de hamer een tik zodat die klemmoer loskomt. Beetje wrikken met je stuur en je kunt meestal zo stuur met stuurpen er uit halen ook al is het wat roestig. Als je dit systeem hebt zou ik zeggen eerst die vijl er weer een stukje indraaien (na kruipolie en WD40) en dan los tikken die moer.
Suc6
Gr.
Kees

Oeps: Marten was me al voor
ik heb een probleem de lange inbusbout draait zot en ik zie dat het stuk waar de lange inbusbout in moet los zit. is dit normaal , want als ik hem omhoog duw kan de bout niet verder dan een halve draai.
Met de vertaalcomputer op 11 en de knop speculatie op max denk ik dat we nu de situatie hebben

basic 80-er jaren gelaste stalen stuurpen, met een los alumnium dekseltje op het buiseinde om de inbus te kunnen verzinken

klemconus (geen wig) die nu iets los gedraaid is geen weerstand meer heeft en vrolijk meedraait

een stuurpen die nog lekker met roest vast in de voorvork zit.

Spuit kruipolie tussen stuurpen en 8-kant moer van het balhoofdstel, klem het voorwiel stevig tussen je benen en probeer het stuur te draaien. Als dat lukt moet je hem er met bloed zweet, tranen en kruipolie, en heel veel heen en weer wrikken er uit kunnen krijgen
allemaal bedankt het stuur is eruit :p
Ik haal gemiddeld eenmaal per jaar het stuur er uit om opnieuw in te vetten. Doe ik ook met de pedalen en zadelpen. Voorkomt heel veel ellende!!!