Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor hoeveel gaat de SON op? - Forum Wereldfietser

Voor hoeveel gaat de SON op?

In deze donkere dagen wil ik graag goed zien en gezien worden. Goede verlichting draagt daar aan bij. Inmiddels krimpen de nachten en lengen de dagen, maar het duurt nog even voordat ik 's ochtends zonder verlichting naar het werk kan. Ik zal dus nog vaak de accu's moeten laden om te kunnen blijven zien en gezien te worden.

In het voorjaar ga ik weer een paar weken de hort op en zou ik wel iets willen hebben waarmee ik twee accu's zou kunnen laden en mijn oude Nokia op spanning kan houden. Een naafdynamo is de uitkomst. Er zijn meerdere merken en typen die allen goede kwaliteit leveren. De prijzen variëren echter behoorlijk. Toch voel ik wel wat voor SON.
Om wat stroom in de accu's te krijgen dien ik geloof ik 3 watt te moeten produceren, een aantal dynamo's vallen dan van diverse merken af.

SON heeft nu een nieuwe 28 met de vorm van de SON Delux. Het wordt mij niet precies duidelijk wat de verschillen zijn. Voorkeur gaat uit naar lichtlopend.
Daarnaast wil ik 36 spaken en een goed 26" wiel met keramische afwerking. Mijn 2001 WorldTraveller heeft nu nog Mavic keramische wielen en dat remt zeer goed.

De SON fabrikant levert wielen met dynamo, alleen welke wielen zijn nu keramisch? De Sputnik had toch ook een keramisch broertje/zusje en Exal toch idem? Hoe ik ook zoek, het wordt mij niet direct duidelijk.
Op http://www.nabendynamo.de/produkte/pdf/ ... r_2012.pdf worden diverse adviesprijzen weergegeven. Rond de 270,00 kan ik mijn WT voorzien van een goede combinatie. Maar als ik nu een Sputnik keramisch wil, waar kan ik die krijgen en wat is dan de prijs? In een ander SON draadje las ik dat een handgemaakte combinatie toch richting 400,00 gaat. En dat gaat boven mijn vermogen.

Dus, 36 Spaaks, SON, 26" keramisch wiel: welke SON met welk wiel raden jullie mij aan? En hoe schatten jullie de kosten (compleet geleverd, dus niet als bouwpakket).
En wat zijn nu precies de verschillen tussen SON 28 neu en Delux?

Dank, Arno
Son 28 levert meer dan Son 20, maar de Son 20 loopt wat lichter en is wat lichter. Die oude modellen 28 en 20 zijn nu opgevolgd door nieuwe kleinere en lichtere modellen,met hetzelfde verschil. De Sondelux is lichter en loopt lichter dan de nieuwe 28, maar als je hem ook als lader wilt gebruiken kun je toch beter de nieuwe 28 kopen.
Voor een wiel zou ik contact opnemen met m-gineering, de Nederlandse importeur, en een prima en zeer concurrerend wielbouwer.
Wim
Als je met grote wielen spullen wil opladen moet je bij Schmidt de Son 28 nemen, in de Klassik of Neu configuratie, die versies leveren bij lage snelheid meer stroom dan de Sondelux of Son20

Edelux is de naam van de LED koplamp

Exal levert geen velgen met keramische remvlakkken

De Rigida/Ryde behandeling van de remvlakken heet CSS, en kost ca 50 € per velg extra
400euro voor een handgespaakt voorwiel met nieuwe SON28 en Sputnik CSS lijkt mij toch aan de dure kant. Bij Meilenweit.net wordt zo'n wiel met de hand voor u gespaakt aan 305euro, voor de gewone Sputnik 235euro. De uitbater van Meilenweit, Dirk Erlenkämper, is trouwens een vriendelijke kerel die perfect Nederlands spreekt.
Glika schreef:In een ander SON draadje las ik dat een handgemaakte combinatie toch richting 400,00 gaat.
was dat niet een prijs met koplamp?
@Marten: bedankt voor de informatie. Een Sputnik CSS 36 spaaks met een SON 28 Neu lijkt mij een mooie combinatie. Welke spaken weet ik niet, want daar heb ik geen kennis van. Ik neem aan dat dergelijke wielen wel op een speciale wijze worden bespaakt (= niet radiaal?). Heb jij nog een ander , betaalbaar, alternatief?

@Lasse: bedankt voor het advies. Heb jij ervaringen met Meilenweit? Spaken zij goed?

@Anderen: hoe zijn de ervaringen met een CSS velg met een SON?

Met groet,
Arno
Het voor- en achterwiel van mijn fiets komen van Meilenweit en had Dirk ook wat vragen gesteld, alles vlot en vriendelijk beantwoord en de wielen zijn in orde. Zeer tevreden van zijn service dus.
Maar ik twijfel er niet aan dat de wielen van bij Marten ook dik in orde zullen zijn. Bochum is wat dichter voor mij dan Kiel-Windeweer.