Additionally, paste this code immediately after the opening tag: regen - Forum Wereldfietser

regen

hallo, ik heb weinig ervaring met dagen/wekenlange fietstochten, (ben atb-er) heb nu met vriendin 2 vakantiefietsen laten bouwen en wil naar engeland/schotland. wat te dragen bij langdurige regen en wat doe je over je schoenen? koop je overschoenen van bv. bbb of goedkope van halfords of zijn doorweekte schoenen in je tent gewoon part of the fun??
ik fiets altijd in shorts en geef niet veel om wat regen maar met name schotland kan (ervaring) nat en koud zijn, betekend dit unbedingt (goretex) regenbroek meenemen? Wie heeft ervaring met ondergoed met geintegreerde zeem? lijk me eenvoudiger wassen dan je fietsbroek.
alvast bedankt vooor de reacties

hey cornelis,

ik heb zelf een goretex paclite jas en een triple point broek, en gebruik voor mijn schoenen goedkope plastic overschoenen. Deze uitrusting is prijzig, maar komt met één heel groot voordeel: het ademt. Als je in gewone plastic regenpak rijdt ben je aan de top van de heuvel kletsnat van je eigen zweet, in goretex blijf je comfortabel droog. In vlak gebied is het te doen, maar als je echt moet werken (zoals in Schotland) is goretex te overwegen. Het ligt aan je budget.....

Bij temperaturen boven de 15C evt gewoon wielrenbroekje aan doen, badslippers of teva slippers en voor het bovenlijf wielrenshirt of gewoon tshirt met daarover ademend 1 laags goedkoop jasje. Met die uitrusting gewoon blijven fietsen, mocht je het bij een tussenstop koud krijgen, gewoon jezelf meteen weer warm fietsen. Als je op eindbestemming bent, meteen tent opzetten en omkleden.
doorfietsen daarna in grot kruipen en kampvuur maken krijg je vanzelf weer warm :P

Ook Goretex is zweterig, wat ze ook proberen te vertellen. Het is beter dan gewoon plastic, maar lekker, nou nee. Je hebt dus de keus uit Goretex (ik gebruik alleen een jack, en draag verder als het niet al te koud is een snel drogende polyester broek) of een poncho (dat doet mijn vrouw). Het is maar wat je erger vindt: het gefladder van de poncho of het zweet van een jack. Als het echt koud wordt heb je overigens geen keus, want dan zit je aan een goed jack vast.
Aan mijn voeten heb ik in het Verenigd Koningrijk gewoon Goretex schoenen, zonder toeclips of klikpedalen. Droge voeten, en veel gemak. In warm weer krijg je dan wel zweetvoeten. Voor op mijn hoofd heb ik een Goretex regencap voor over mijn fietshelm. M'n helm houdt de meeste lichte regen wel tegen, maar als het erg nat wordt (of echt koud) dan gaat deze malle gele douchemuts over mijn helm.
Ik zou ook een reflecterende band of hesje dragen vor de zichtbaarheid. Dayglow is prima zichtbaar in de mist en regen.
Veel plezier, Schotland is prachtig,
Wim

Ik zou in de eerste plaats willen adviseren om je in de UK goed te laten zien. Er wordt nauwelijks gefietst waardoor je medeweggebruikers ook niet echt rekening met je houden. De weinige fietsers die je daar tegenkomst zijn dan ook gekleed in fel fluorescerende jackjes en dragen dito helmcaps en hoezen. Dat verwacht men dan ook een beetje.
Wanneer je over country roads fietst dan ben je op een donkere dag (tussen die drie meter hoge heggen) onzichtbaar.

Erger nog dan regen is meestal het spatwater van passerend verkeer. Daartgen zou je een broek moeten dragen. Maar... dat werkt niet tijdens een lange trip (alleen woon- werk verkeer).
In Goretex, hoe mooi en hoe duur ook, wordt je uiteindelijk ook nat. Dat ademen werkt... maar lang niet voldoende om je transpiratie af te voeren.
Een poncho wappert... maar houdt behalve je hoofd en bovenlijf ook nog je benen droog.

Wij hebben goretex sokken... met het nadeel dat je schoenen gewoon nat worden maar met het voordeel dat je ook nog warm zijn. Werkt prima met fietsschoenen. (ook heel goed i.c.m. Teva's in de sneeuw of op een natte camping). Een heel goede investering!

Omdat fietsen in een langdurige regenbui echt geen pretje is zou je kunnen overwegen om jezelf niet te pesten en gewoon te schuilen.