Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frankrijk-Engeland rondje kanaal - Forum Wereldfietser

Frankrijk-Engeland rondje kanaal

Hallo allemaal,

Samen met mijn vriend wil ik deze zomer met de fiets op vakantie. Het liefst doen we een klein rondje kanaal (nederland-belgie-frankrijk-engeland-nederland). We hebben het hele forum al doorgeplugd, maar we blijven toch nog met een paar vragen zitten:

- we hebben allebei een cyclocrossfiets; is het aan te raden om met een dergelijke fiets te gaan qua aantal versnellingen en remmen (cantilevers)?

- Ik las ergens dat de Hart van Engeland-route niet echt geschikt is voor aanhangwagentjes vanwege de U-bochten/hekjes in de vele fietspaden. Geldt dit ook voor zo'n BOB yak karretje? Het leek ons juist wel handig om met een karretje te rijden...

- Heeft er iemand ervaring met de ferry van St-Malo (frankrijk) naar Plymouth (engeland), moet je bijv. van tevoren boeken en mag je fiets mee? Ik kan nu alleen afvaarten op vrijdag vinden....

- Is het te doen om in ongeveer 4 weken tijd van Breda naar St-Malo te fietsen, de ferry naar Plymouth te pakken, dan de trein naar Land's end om vanaf daar de Hart van Engeland-route te starten en via Harwich weer naar huis te gaan? Volgens mijn berekeningen is dit zo'n 2000 km. Of is dit een beetje te veel van het goede tijdens de eerste fietsvakantie?

- Hebben jullie eventueel andere tips?

Overigens willen we eindigen in Londen om daar de Olympische Spelen bij te wonen (we hebben al een slaapplek. Vandaar dat we de Land's End route in de tegengestelde richting willen fietsen)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Joanie schreef: - we hebben allebei een cyclocrossfiets; is het aan te raden om met een dergelijke fiets te gaan qua aantal versnellingen en remmen (cantilevers)?
Bij beperkt budget: Het enige wat interessant is zijn de kwaliteit van de remmen en de conditie/eisen van de fietser. Cantilevers voldoen (vind ik).
Joanie schreef: - Ik las ergens dat de Hart van Engeland-route niet echt geschikt is voor aanhangwagentjes vanwege de U-bochten/hekjes in de vele fietspaden. Geldt dit ook voor zo'n BOB yak karretje? Het leek ons juist wel handig om met een karretje te rijden...

- Heeft er iemand ervaring met de ferry van St-Malo (frankrijk) naar Plymouth (engeland), moet je bijv. van tevoren boeken en mag je fiets mee? Ik kan nu alleen afvaarten op vrijdag vinden....
Geen ervaringen
Joanie schreef:
- Is het te doen om in ongeveer 4 weken tijd van Breda naar St-Malo te fietsen, de ferry naar Plymouth te pakken, dan de trein naar Land's end om vanaf daar de Hart van Engeland-route te starten en via Harwich weer naar huis te gaan? Volgens mijn berekeningen is dit zo'n 2000 km. Of is dit een beetje te veel van het goede tijdens de eerste fietsvakantie?
Het is te doen, maar krap.

Je eerste fietsvakantie en volgens je berekeningen zo'n 2000km? Tel er rustig 20% bij voor verkeerd fietsen, zoeken naar campings, rondfietsen in een stadje/dorpje/bos wat er leuk uitziet. Dus dan gaan we uit van 2400km. Ik fiets redelijk door, zowel snelheid als tijd, en dan haal ik gemiddeld 100 km per dag. Op fietsdagen. Je wilt zeker ook een paar dagen rust incalculeren, dus met andere woorden en zoals ik al zei: Het is te doen, maar krap. Een fietsvakantie is (in mijn ogen) een vakantie met veel vrijheid, geniet er liever van en neem je tijd. Haal je het niet, kan je altijd nog de trein pakken.
Joanie schreef:
- Hebben jullie eventueel andere tips?
Geniet, niet alles is van te voren te berekenen. Pech/geluk zit dicht bij elkaar en sluit elkaar niet uit, dus laat het gewoon gebeuren. Het is vakantie.
Joanie schreef: - Is het te doen om in ongeveer 4 weken tijd van Breda naar St-Malo te fietsen, de ferry naar Plymouth te pakken, dan de trein naar Land's end om vanaf daar de Hart van Engeland-route te starten en via Harwich weer naar huis te gaan? Volgens mijn berekeningen is dit zo'n 2000 km. Of is dit een beetje te veel van het goede tijdens de eerste fietsvakantie?

Joanie ik zou gewoon gaan fietsen. Red je het niet om de hele geplande route te rijden dan kan je nog altijd een stuk treinen. En wie weet besluit je onderweg wel om de route te verleggen - das nou fietsvakantie. Veel plezier!!!
Heel benieuwd naar julie ervaringen, zoiets lijkt me volgend jaar ook namelijk heel erg leuk!
Het klopt dat op Engelse fietsroutes veelvuldig lastige hekjes voorkomen, sowieso al lastig met bepakte fietsen, zeker met een karretje.
Bovendien zijn de Engelsen nogal zuinig met asfalt en kiezen dus vaak de kortste weg naar boven waardoor het knap steil kan zijn. Een Bob-yak weegt toch zo'n 4 kilo extra vergeleken met tassen aan de fiets en is daarbij een nadeel.

Een gemiddelde van 500 km per week lijkt me zeer redelijk, hier ga ik ook altijd van uit.

Cheers, Frans
Hoi allemaal,

Bedankt voor de tips en aanwijzingen! Ik weet het, vakantie is genieten en ben ook niet bang om van de route af te wijken, hoor ;)
omdat 4 weken wel n beetje krap is voor de route die we in gedachten hadden (en we waarschijlijk ook geen zin hebben om iedere dag te fietsen) lijkt het ons toch beter om een rondje zuid-engeland te maken ( harwich-land's end en dan via zuid-kust terug naar londen voor de olympics!)

Overigens: in onze zoektocht naar fietskarretjes stuitten we op de extrawheel http://www.extrawheel.com/nl/3/fietsaan ... n_voyager/
? Omdat we nogal fantieke racefietsers zijn, lijkt het ons wel wat (kunnen we ook op hoge snelheid door nederland een rondje maken met pinksteren) en kunnen we ook de engelse obstakels overwinnen ;)

Iemand ervaringen mee?