Additionally, paste this code immediately after the opening tag: meerdere dagen zonder warm eten, alternatieven? - Forum Wereldfietser

meerdere dagen zonder warm eten, alternatieven?

Wat als je wilt besparen op gewicht en volume door geen potten, pannen, brander en gastank mee te nemen. Sterker nog, wat als je gedurende drie weken geen warm eten tot je neemt, maar slechts koud eten (vruchten, trailmix, tortilla's, repen, frisdrank, water, bananen, yoghurt, etc.). Heeft dat gevolgen voor de gezondheid? Met andere woorden heeft het menselijk lichaam echt warm eten nodig of kun je prima een paar weken zonder warm eten...... (eten in restaurants, of eettenten die je onderweg ook wel tegenkomt even daargelaten). En zoja, wat is dan je lievelingsgerecht voor wat betreft koud eten?
AB schreef:slechts koud eten (vruchten, trailmix, tortilla's, repen, frisdrank, water, bananen, yoghurt, etc.).
Van dit korte zoete lijstje krijg je erg gauw genoeg. Wat er in mist zijn natuurlijk de minder zoete dingen: brood, kaas, vleeswaren (worst), rauw te eten groenten als sla, tomaten etc etc. Je kunt uiteraard ook blikgroente kopen zoals witte en andere kleuren bonen al dan niet in saus en dit lauw opeten.
Wat je als fietser wel echt mist zonder warmte zijn de koolhydraten van rijst, pasta's en aardappalen. Die zul je met heel veel brood moeten aanvullen, wat waarschijnlijk lastiger is dan het binnen krijgen van voldoende eiwitten en vitamines. Vitamines zijn als het gaat over een paar dagen overigens irrelevant.
(misschien dat couscous ook wel koud naar binnen te werken is)
Lievelingsgerecht: brood met olijfolie, knoflook, zout, peper en indien beschikbaar groenten: broodje gezond dus.
Leon
Interessante vraag. Voor de gezondheid maakt het volgens mij niet uit of je bijvoorbeeld een blik ravioli en een blik groenten eerst opwarmt of gewoon koud opeet. Het gaat om de voedingswaarde lijkt me.

Deze knakker (http://ultralightcycling.blogspot.com) zegt op fietsreizen alleen koud eten tot zich te nemen, afgezien van eventuele goedkope restaurantjes.
Pedalero schreef:blik ravioli
Tsj, inderdaad. Ik vergeet de lange rijen met allerlei meuk die ze in supermarkten verkopen: kant en klaar gekookte rijst waar je makkelijk een maaltijdsalade van maakt en magnetronmaaltijden en "maaltijden" die uiteraard ook al gaar zijn. Zet ze in hun plastic kasje een tijd in de zomerzon en/of op een warme rots en je hebt tóch iets warms. Wel zou ik dan zeker twee van de gemiddelde maaltijden nodig hebben want magnetronmaaltijden zijn meer afgestemd op binnenzitters.
Leon
Ah, daar ben ik goed in, koude maaltijden klaarmaken:

Brood met tomaten en kaas;
Brood met tomaten en sardienes uit blik;
Brood met tomaten en ham;
Brood met tomaten en gekookte eieren;
etc.

In de extra luxe uitvoering nog aangevuld met slablaadjes.
En een yoghurtje voor toe.

Met sardienes is mijn favoriet :)

Eet smakelijk!
AB schreef:En zoja, wat is dan je lievelingsgerecht voor wat betreft koud eten?
Verse gebakjes bij een echte bakker :wink:
nvt
peterv schreef:Ik ken iemand die al jaren alleen maar rauw voedsel eet. Ik geloof dat hij zich een raw food veganist noemt. Maar hij loopt 3 keer in de week 10km, dus het moet volgens mij geen problemen geven.
Denk het ook, maar nog nooit consequent geprobeerd. Dat lichtgewicht op reis gaan is een traag proces als je het niet gewend bent. Maar als je naast je voortassen ook nog eens je kookgerei overboord gooit, kun je een heel mooi compact lichtgewicht reissetje maken. Een topbag en twee kleine achtertassen, meer heb je dan niet nodig.

Wat ik wel zou missen is lekkere warme soep, of warme thee.... best wel lekker tijdens een reis met veel fysieke inspanning.

Zijn er hier mensen die consequent zonder kookgerei op fietsreis gaan? Of mensen die geen kookgerei meenemen, maar wel bijvoorbeeld zo nu en dan eens kokend water tanken en dat in een thermosfles meenemen?
AB schreef:Zijn er hier mensen die consequent zonder kookgerei op fietsreis gaan?
Een keer gedaan in Spanje (1992), zo'n 6 weken lang, daarna altijd alleen een gasbrandertje mee om koffie te kunnen zetten. Echte kookspullen gaan nooit mee als ik in m'n eentje op pad ben !! Er zijn zoveel lekkere dingen te koop onderweg dat ik het ook nooit mis.
Leon schreef:
Pedalero schreef:blik ravioli
Tsj, inderdaad. Ik vergeet de lange rijen met allerlei meuk die ze in supermarkten verkopen: kant en klaar gekookte rijst waar je makkelijk een maaltijdsalade van maakt en magnetronmaaltijden en "maaltijden" die uiteraard ook al gaar zijn. Zet ze in hun plastic kasje een tijd in de zomerzon en/of op een warme rots en je hebt tóch iets warms. Wel zou ik dan zeker twee van de gemiddelde maaltijden nodig hebben want magnetronmaaltijden zijn meer afgestemd op binnenzitters.
Leon
Haha, ik kwam eigenlijk niet verder dan ravioli en groente. Ik wist niet eens dat er gekookte rijst wordt verkocht. Nu ik er verder over nadenk: bonen (al dan niet in saus), kapucijners en kikkererwten zijn natuurlijk ook zo uit blik te eten, bijzonder voedzaam en misschien wat universeler verkrijgbaar dan alle kant en klare plastic bakjes ellende waarmee de verwende Nederlandse consument wordt bestookt.
Er zijn ook veel landen waar je volledige maaltijden (bijv. chili con carne) in blik kan kopen. Deze zijn gaar en dus ook koud te eten.

Gerd
Pedalero schreef: Haha, ik kwam eigenlijk niet verder dan ravioli en groente. Ik wist niet eens dat er gekookte rijst wordt verkocht. Nu ik er verder over nadenk: bonen (al dan niet in saus), kapucijners en kikkererwten zijn natuurlijk ook zo uit blik te eten, bijzonder voedzaam en misschien wat universeler verkrijgbaar dan alle kant en klare plastic bakjes ellende waarmee de verwende Nederlandse consument wordt bestookt.
Allerlei soorten (vruchten)toetjes, ook lekker :wink:

Zijn er hier mensen die consequent zonder kookgerei op fietsreis gaan?
Altijd. Muv peperdure landen zoals Noorwegen.

Mijn vuistregel is altijd: 's middags warm eten en 's avonds ook. Of anders brood.
Peter Rodenburg schreef:

Zijn er hier mensen die consequent zonder kookgerei op fietsreis gaan?
Altijd. Muv peperdure landen zoals Noorwegen.

Mijn vuistregel is altijd: 's middags warm eten en 's avonds ook. Of anders brood.
Peter,

Begrijp ik nu goed dat jij twee keer per dag uit eten gaat op fietsvakantie?
Ik heb bijna altijd een brander bij me, want ik hou van lekker eten. Anderszijds is een koude quiche, stokbrood en een salade ook gezond en smakelijk. Realiseer je wel dat ongekookt eten zoals pasta of rijst vaak veel compacter en lichter is, omdat je er nog water aan moet toevoegen. Voor mij is een zak gedroogde pasta prima lichtgewicht noodrantsoen.
Wim
HansvanderVeeke schreef:
Peter,

Begrijp ik nu goed dat jij twee keer per dag uit eten gaat op fietsvakantie?
Ja, als het niet duur is eet ik twee keer per dag warm in een eethuisje of restaurantje.
En als er geen restaurantjes zijn, dan brood.
Maar ik heb er geen enkel probleem mee om een aantal dagen achter elkaar brood te eten. Ik probeer dan wel wat fruit te eten.
Wim schreef:Ik heb bijna altijd een brander bij me, want ik hou van lekker eten. Anderszijds is een koude quiche, stokbrood en een salade ook gezond en smakelijk. Realiseer je wel dat ongekookt eten zoals pasta of rijst vaak veel compacter en lichter is, omdat je er nog water aan moet toevoegen. Voor mij is een zak gedroogde pasta prima lichtgewicht noodrantsoen.
Wim
In zo'n lichtgewicht setting koop je natuurlijk je koude avondeten pas aan het eind van de middag. Misschien ga je dat dan ook wel meteen opschrokken, zodat je het niet mee hoeft te slepen op de fiets. Als je de stap neemt om de warmte van je warme maaltijd op te geven, zul je misschien ook op andere vlakken wat opportunistischer met de eetbeleving omgaan. Dat werkt natuurlijk alleen in de bewoonde wereld, niet in streken waar je geen winkels tegenkomt.

Een kant en klaar maaltijd weeg overigens niet meer dan een zak macaroni, eerder minder.

Overigens heb ik altijd een brander bij me. Maar ik merk wel dat ik dat ultralight gedoe leuk vindt. Hopelijk kan mijn niet zo lang geleden aangeschafte Trangia Mini (6,5 x 14,5 cm) daar ook een rol in spelen, want 's avonds een warme klont in je maag is wel behaaglijk.
Je kan ook aan soep denken om koud te eten zoals tomatensoep. Maar waarom deze vraag. Als je gastankje, brandertje en een heel klein pannetje meeneemt dan zit je voor circa een halve kilo extra (schatting, corrigeer me als ik ongelijk heb, hoe licht kan het). Je bespaart dan weer op het gewicht van dat ongekookte voedsel, aangezien een pastamaaltijd per gram omgerekend meer voedingswaarde heeft (corrigeer me als ik ongelijk heb). Bovendien fietst het wel wat makkelijker als je echt gezond eet. Het kan natuurlijk wel zoals de raw food veganisten. Geef mij maar een pasta of rijstmaaltijd. In sommige landen is uit eten gaan zo goedkoop dat ik daar er niet over hoeft na te denken om zelf te gaan koken.
Rutger
Peter Rodenburg schreef:
HansvanderVeeke schreef:
Peter,

Begrijp ik nu goed dat jij twee keer per dag uit eten gaat op fietsvakantie?
Ja, als het niet duur is eet ik twee keer per dag warm in een eethuisje of restaurantje.
En als er geen restaurantjes zijn, dan brood.
Maar ik heb er geen enkel probleem mee om een aantal dagen achter elkaar brood te eten. Ik probeer dan wel wat fruit te eten.
Ben nu toch wel nieuwsgierig: Wat vind jij 'niet duur'?

Dus wat vind je acceptabel om aan een *warme* maaltijd (en dan bedoel ik niet elke dag patat) uit te geven?
Dat hangt een beetje van het land af. Maar in Turkije b.v., waar ik dit voorjaar was, at ik meestal twee keer in een restaurantje. Dan ben je iets van 10 euro per maaltijd kwijt. Als het duurder is dan pak 'm beet 15 euro, of als ik al wat geld heb moeten uitgeven aan andere onkosten, dan eet ik gewoon 1x per dag warm; meestal 's middags. :)