Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Privacy op dit forum - Forum Wereldfietser

Privacy op dit forum

Goedemorgen (en nog een gelukkig nieuwjaar),
Ik heb gisteren gekeken naar de uitzending van Tros Radar die o.a. ging over pravacy bij facebook. Die is ook voor gebruikers van dit forum interessant.
De uitzending staat op dit moment op hun homepage http://www.trosradar.nl
Je kunt ook direct linken naar het filmpje: klik
Er is ook een artikel: http://www.trosradar.nl/artikel_detail/ ... geld-waard.
Dat het vrijwel onmogelijk is om je account te verwijderen heb ik zelf al eens ervaren.
Er werden een paar dingen gemeld die ik nog niet wist:
- van nieuwe toepassingen hoeft facebook de standaardinstelling niet op privéveilig te zetten
- als er bv een poll is op initiatief van een bedrijf dan krijgt dit bedrijf de pollgegevens met je facebooknaam erbij. Dus een poll op gezondheid door een verzekeraar kan je duur komen te staan.
- als je ingelogd blijft op facebook krijgt facebook de surfgegevens van alle webpagina's die je bezoek waarop een 'like'-knop staat, ook al klik je niet op die knopjes.
- als je ingelogd blijft met je mobiel krijgt facebook de gps-gegevens van je mobiel.
Of je daar blij mee bent?
Aangeraden werd om je gegevens zoveel mogelijk af te schermen zodat alleen je vrienden ze kunnen zien.
Nu over dit forum: de WF is waarschijnlijk niet bepaald actief - helemaal niet dus - om allerlei dingen met de gegevens te doen, maar afschermen voor de buitenwereld is er niet bij op dit type forum.
Dus weet wat je schrijft.
Leon
Ik ga er sowieso standaard vanuit dat alles wat ik op een forum of facebook post, volledig openbaar is, ook als dat niet het geval is. Als ik echt iets 'privé' wil laten weten, dan doe ik het wel via gewone mail, telefoon, ...

Ik twijfel er trouwens niet aan dat vele mensen die hier minder voorzichtig met zijn, hier vroeg of laat wel eens spijt van zullen krijgen. Eens iets op het www staat krijg je het er ook niet zomaar weer vanaf.

Renaat
Ook met wat je schrijft op onderdelen van het internet die normaliter alleen zichtbaar zijn voor vrienden kan je beter opletten, er zijn regelmatig fouten die die data voor iedereen toegankelijk maken... Zelfs privé foto's van Zuckerberg zelf zijn laatst door een softwarefout beschikbaar geworden... Echt private info die niemand anders mag kennen verspreid je beter mondeling.
Ik probeer te overleven zonder Facebook of Twitter en tot nu toe lukt dat prima! :D
Leon schreef: Dus weet wat je schrijft.
Leon
Dat is een goed advies. Weet ook wat je zegt. Niet alleen omdat het altijd later terug gevonden kan worden maar ook omdat het wel zo netjes is om beleefd te blijven en rekening te houden met elkaar.
Als dat het goede voornemen wordt, dan denk ik dat we hier een goede tijd tegemoet gaan. 8)
Leon schreef:- als je ingelogd blijft op facebook krijgt facebook de surfgegevens van alle webpagina's die je bezoek waarop een 'like'-knop staat, ook al klik je niet op die knopjes.
Kleine aanvulling:

- als je niet ingelogd bent op facebook krijgt facebook ook de surfgegevens van alle webpagina's die je bezoek waarop een 'like'-knop staat, ook al klik je niet op die knopjes.
- zelfs als je niet geregistreerd bent op facebook krijgt facebook ook de surfgegevens van alle webpagina's die je bezoek waarop een 'like'-knop staat, ook al klik je niet op die knopjes.

Maar niet getreurd, Google had die gegevens waarschijnlijk al lang (via Google search, Google ads, Doubleclick, ...) :-)
Een Firefox plugin voor wie niet lastig gevallen wil worden door allerlei stukjes script die tracking etc mogelijk maken (en het laden van sites vertragen): NoScript, daarmee kies jij wie javascript mag uitvoeren via de sites die je bezoekt.

Ook cookies blokkeren voor alle behalve handgeselecteerde sites werkt goed, je merkt snel voor welke sites je cookies echt nodig hebt en die zet je zeer eenvoudig in de goede lijst. Waarom zou je cookies aanvaarden die je niet nodig hebt?
Revanho schreef:Ik ga er sowieso standaard vanuit dat alles wat ik op een forum of facebook post, volledig openbaar is, ook als dat niet het geval is. Als ik echt iets 'privé' wil laten weten, dan doe ik het wel via gewone mail, telefoon, ...

Ik twijfel er trouwens niet aan dat vele mensen die hier minder voorzichtig met zijn, hier vroeg of laat wel eens spijt van zullen krijgen. Eens iets op het www staat krijg je het er ook niet zomaar weer vanaf.

Renaat
Hoe zit het met de beveiliging van pb? Ik reageerde wel eens bij het forum "reisgenoot gezocht", maar plaats hier geen reactie en verstuur meestal een pb uit privacy overwegeningen. Niet iedereen hoeft hier te lezen wanneer ik weg ben ....
Rutger
Hoe zit het met de beveiliging van pb? Ik reageerde wel eens bij het forum "reisgenoot gezocht", maar plaats hier geen reactie en verstuur meestal een pb uit privacy overwegeningen. Niet iedereen hoeft hier te lezen wanneer ik weg ben ....
Rutger
Zo doe ik het ook Rudger, maar ik verbaas me dat degene die ik aanschrijf niet het fatsoen heeft een antwoord terug te geven, dat is me al enkele malen gebeurd. :cry:

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:
Hoe zit het met de beveiliging van pb? Ik reageerde wel eens bij het forum "reisgenoot gezocht", maar plaats hier geen reactie en verstuur meestal een pb uit privacy overwegeningen. Niet iedereen hoeft hier te lezen wanneer ik weg ben ....
Rutger
Zo doe ik het ook Rudger, maar ik verbaas me dat degene die ik aanschrijf niet het fatsoen heeft een antwoord terug te geven, dat is me al enkele malen gebeurd. :cry:

Henk

kunst en fietswerk

Ja he he .... dat is juist die inbreker die wel anoniem wil blijven :wink:
henkfietst52 schreef:Zo doe ik het ook Rudger, maar ik verbaas me dat degene die ik aanschrijf niet het fatsoen heeft een antwoord terug te geven, dat is me al enkele malen gebeurd. :cry:
Dat ligt aan onze opvoeding Henk. Veel mensen weten niet dat het fijn is voor de ander als er een reactie komt. In mijn beroep als fotograaf krijg ik van ca. eenderde van mijn klanten ook geen reactie als ik de foto's via een downloadable bestand heb verstuurd, ook al verzoek ik het even te melden als de download is gelukt.
Veel mensen beschouwen een mail nog steeds als iets vrijblijvends, niet 'echt'. Ik weet nog goed hoe ik eens via e-mail solliciteerde. Groot was de verontwaardiging bij de directeur toen ik weken later bij hem vroeg waarom ik geen reactie kreeg! "Ik had toch wel een brief kunnen sturen?" (maar oké, dat was is Eijsden, nog steeds een van de verste uithoeken van het land :roll: )
Leon
Leon schreef: Dat het vrijwel onmogelijk is om je account te verwijderen heb ik zelf al eens ervaren.
Echt verwijderd wordt er sowieso niets. Alles wat je delete (prive berichten, fotos, of je profiel als je de account-delete knop kunt vinden) wordt in feite gearchiveerd, maar zodanig dat het voor jou in de toekomst ook gedelete lijkt. Facebook blijft permanent over alle (gedelete) data beschikken inclusief "Definitief verwijderde accounts" en verwijderde fotos. Ik geloof dat het zelfs zo is dat alles wat je upload, zoals fotos, van FB wordt, je geef hun eigendomsrecht over al je data.

Wat te denken aan je contactlijst in je telefoon, de laatste keer dat ik een FB app op de Android gebruikte moest ik toestemming geven om deze te delen. Zodoende lijkt het me mogelijk dat FB ook weet welke computerloze mensen in je kringetje zitten :)
Interessant ik heb zelf facebook alleen ik upload nooit foto's en heb ook weinig informatie over mijzelf er op gezet. Sowieso wat Facebook met geüploade foto's doet vertrouw ik echt niet. Ik heb wel 243 vrienden, waarvan ik er 230 echt ken en contact mee heb of heb gehad.
ik doe het ook nog steeds zonder auto, tv, facebook, twitter en linked-in :D

Vooral facebook stoort mij: mensen plaatsen (soms zonder dat je het zelf doorhebt) foto's van jou op hun facebook account, die ze met een groot aantal virtuele nep-vrienden "sharen" en die je vervolgens zelf niet in kunt zien omdat je dan eerst lid van deze service moet worden.
jeroen_ schreef:ik doe het ook nog steeds zonder auto, tv, facebook, twitter en linked-in :D
Maar mét een Blogger weblog en bijbehorend Google account. Als je je zorgen maakt over je privacy.....
jeroen_ schreef:Vooral facebook stoort mij: mensen plaatsen (soms zonder dat je het zelf doorhebt) foto's van jou op hun facebook account, die ze met een groot aantal virtuele nep-vrienden "sharen" en die je vervolgens zelf niet in kunt zien omdat je dan eerst lid van deze service moet worden.
Daar zijn wetten voor:
* als ze die foto ooit van jou gemaakt hebben zonder dat jij hen gevraagd hebt deze foto te maken, je ertegen hebt verzet of het jouw belangen schaadt dan kun je er weinig aan doen.
* als ze deze foto ooit in opdracht van jou gemaakt hebben, dan kun jij deze publicatie tegengaan omdat er sprake kan zijn van overtreding van het portretrecht. (wiki portretrecht)
* als ze de foto die jij gemaakt heb van jouw website hebben gehaald zonder jouw toestemming of (!) ze met alle toestemmingen jouw naam erbij niet vermelden dan is er sprake van overtreding van het auteursrecht (wiki auteursrecht). Daar kun je desnoods aangifte van doen.

Maar hoe kom jij erachter zonder lid te worden van die service, inderdaad lastig.

Leon, fotograaf
rbregt schreef:
jeroen_ schreef:ik doe het ook nog steeds zonder auto, tv, facebook, twitter en linked-in :D
Maar mét een Blogger weblog en bijbehorend Google account. Als je je zorgen maakt over je privacy.....
Ja, daar kies ik zelf voor. En alle foto's op mijn weblog zijn publiek toegankelijk, dus bezoekers hoeven zich niet vooraf te registreren. Bij facebook moet ik al mijn gegevens aan dit bedrijf doorgeven, inclusief mijn sexuele geaardheid en andere vreemde informatie voordat ik uberhaupt profielfoto's kan bekijken. Dat is naar mijn mening dus geen goede vergelijking. Daarnaast vraag ik ook altijd toestemming alvorens foto's van anderen te publiceren.

En ik ben nog steeds te lui om op mijn eigen domein een weblog te maken, wat inderdaad veel beter is dan het te laten hosten bij google...
jeroen_ schreef:Bij facebook moet ik al mijn gegevens aan dit bedrijf doorgeven, inclusief mijn sexuele geaardheid en andere vreemde informatie voordat ik uberhaupt profielfoto's kan bekijken.
Toavallig heb ik gisteren mijn facebookaccount nieuw leven ingeblazen en alle 10.000 privacy-opties maar weer eens op mijn voorkeur gezet, maar je hoeft toch heus niet alles in te vullen en zeker niet je geaardheid.
Wel is de hele facebookwebsite er inderdaad voor opgezet om jou zoveel mogelijk te verleiden allerlei privédingen er op te zetten en om te voorkomen dat je de knopjes "ik wil dit niet" en "haal deze informatie er af" kunt vinden.
Leon