Laat ik de klassieke vraag weer eens afstoffen. Ik ben van plan komend voorjaar een paar duizend km te gaan fietsen met bepakking. Ik vraag mij af of ik daarvoor een nieuwe fiets moet gaan kopen, of mijn oude beestje opknappen.
Mijn oude beestje is een Giant-hybride die ik al heb sinds het begin van de middelbare school (ik ben nu 26). Hij ziet er nu zo uit:
![Afbeelding](http://reinier.de/stuff/giant-jubilee.jpg)
Deze fiets is zo'n zes jaar lang mijn dagelijkse fiets geweest, en ik heb er ook fietsvakanties mee gedaan in Europa en een keer in Amerika. Hij zit lekker en heeft me nooit problemen opgeleverd.
Als ik straks een maand of twee op de fiets wil gaan zitten, wil ik wel wat dingen die deze fiets niet heeft: klikpedalen, een beter zadel, een racestuur. Een naafdynamo lijkt me ook fijn. Verder zal er wel een nieuwe groep op moeten, en moeten de wielen en het balhoofd wellicht ook vervangen worden.
Als we dan toch veel geld gaan uitgeven, kan ik ook wel een nieuwe fiets overwegen. Omdat ik de aerodynamische houding van mijn racefiets wel fijn vind, zat ik erover te denken om een stevige cyclocrosser als vakantiefiets te nemen. Dat idee had ik na alle verhalen op dit forum over onverwoestbare stalen trekkingframes met 26"-wielen en brede banden alweer bijna uit mijn hoofd gezet, tot ik vanavond via het topic 'Ombouw crosser naar "light vakantie fiets"' de Genesis Croix de Fer (http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/cro ... oix-de-fer) zag. Dat lijkt een crossframe dat wel ontworpen is met bagage in het achterhoofd. Zou je met zo'n fiets met kampeerbepakking door gebieden zonder fietsenmakers kunnen rijden?
Wat betreft de echte trekkingfietsen: in welke opzichten zijn die frames anders dan zo'n hybride-frame, buiten de survivalwijsheid dat je een stalen frame makkelijker kunt lassen?
PS: Die sticker van een mountainbikevergunning op de bovenbuis is daar door een verdwaasde huisgenoot opgeplakt. Deze fiets is nooit in het bos mishandeld
Mijn oude beestje is een Giant-hybride die ik al heb sinds het begin van de middelbare school (ik ben nu 26). Hij ziet er nu zo uit:
![Afbeelding](http://reinier.de/stuff/giant-jubilee.jpg)
Deze fiets is zo'n zes jaar lang mijn dagelijkse fiets geweest, en ik heb er ook fietsvakanties mee gedaan in Europa en een keer in Amerika. Hij zit lekker en heeft me nooit problemen opgeleverd.
Als ik straks een maand of twee op de fiets wil gaan zitten, wil ik wel wat dingen die deze fiets niet heeft: klikpedalen, een beter zadel, een racestuur. Een naafdynamo lijkt me ook fijn. Verder zal er wel een nieuwe groep op moeten, en moeten de wielen en het balhoofd wellicht ook vervangen worden.
Als we dan toch veel geld gaan uitgeven, kan ik ook wel een nieuwe fiets overwegen. Omdat ik de aerodynamische houding van mijn racefiets wel fijn vind, zat ik erover te denken om een stevige cyclocrosser als vakantiefiets te nemen. Dat idee had ik na alle verhalen op dit forum over onverwoestbare stalen trekkingframes met 26"-wielen en brede banden alweer bijna uit mijn hoofd gezet, tot ik vanavond via het topic 'Ombouw crosser naar "light vakantie fiets"' de Genesis Croix de Fer (http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/cro ... oix-de-fer) zag. Dat lijkt een crossframe dat wel ontworpen is met bagage in het achterhoofd. Zou je met zo'n fiets met kampeerbepakking door gebieden zonder fietsenmakers kunnen rijden?
Wat betreft de echte trekkingfietsen: in welke opzichten zijn die frames anders dan zo'n hybride-frame, buiten de survivalwijsheid dat je een stalen frame makkelijker kunt lassen?
PS: Die sticker van een mountainbikevergunning op de bovenbuis is daar door een verdwaasde huisgenoot opgeplakt. Deze fiets is nooit in het bos mishandeld
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)